امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کسب نمرات بهتر با اسپری بینی کمک‌کننده به حافظه؟!

#1
کسب نمرات بهتر با اسپری بینی کمک‌کننده به حافظه؟! 1
 
اخبار علمی - دستاورد دانشمندان برای دانشجویان شب امتحانی
کسب نمرات بهتر با اسپری بینی کمک‌کننده به حافظه؟!
پژوهش جدیدی که توسط دانشمندان آلمانی انجام شده، نشان می‌دهد استفاده از یک مولکول خاص به صورت اسپری بینی، می‌تواند به مغز کمک کند تا حافظه را در سراسر مراحل خواب عمیق بهتر نگه ‌دارد. در نتیجه، دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی که درس‌ خواندن را برای روزهای آخر و یا شب قبل از امتحان می‌گذارنند، می‌توانند امیدوار شوند از این پس نمرات بهتری کسب کنند.
به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، دانشمندان آلمانی قول داده‌اند که اسپری بینی ساخت آنها، درس خواندن آخر شب را بسیار موثر می‌کند.

این اثربخشی زمانی بیشتر است که فرد، خواب خوبی هم داشته باشد.

محققان در این تحقیقاتی نشان دادند وقتی یک مولکول از سیستم ایمنی بدن به نام اینترلوکین- 6 از طریق بینی استفاده شود، به مغز کمک می‌کند تا حافظه هیجانی و پردازشی خود را در طی مرحله REM خواب (حرکت سریع چشم در خواب) بهتر نگه ‌دارد.

لیزا مارشال، نویسنده همکار این مطالعه می‌گوید که در واقع او و همکارانش اولین شواهد مبنی بر نقش اساسی اینترلوکین- 6 را در شکل‌گیری حافظه بلند مدت در انسان‌ها که وابسته به خواب است، یافته‌اند.

وی و همکارانش، 17 مرد جوان سالم را دو شب در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار دادند. این افراد هر شب بعد از خواندن یک داستان هیجانی یا داستانی با موضوع غیرهیجانی، مایعی به صورت اسپری بینی دریافت می‌کردند که در بردارنده اینترلوکین- 6 یا مایع پلاسبو بود. سپس خواب متعاقب مصرف این دارو و فعالیت الکتریکی مغز افراد مورد مطالعه، سراسر شب تحت نظر قرار گرفت. افراد روز بعد باید سعی می‌کردند تا بیشترین کلماتی که از هر یک از دو داستان به خاطر داشتند را بنویسند.

یافته‌ها نشان داد افرادی که اینترلوکین- 6 دریافت کرده بودند، کلمات بیشتری را به خاطر آوردند. به عقیده محققان، از آن‌جا که قبلا اینترلوکین- 6 تنها یک فراورده جنبی التهاب تلقی می‌شد و نه یک عامل اثرگذار در شناخت و حافظه، نتایج حاصله، می‌تواند یافته مهیجی در علوم بین ‌رشته‌ای ارزیابی می‌شود.

این پژوهش در نشریه «FASEB» منتشر شده است. 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان