امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مواد غذایی با ارزش در دنیا

#1
مواد غذایی با ارزش در دنیا 1


قره قاط/سیاه گیله (مرسین وحشی) Blueberry

کاهش ۲۰٪ ناراحتی های معده، پروستات، مری، محافظت در برابر سرطان، کاهش خطر حمله قلبی

تحقیقات و مطالعات نشان داده ۱۲ ماده غذایی نفش بسزایی در سلامت بدن و جلوگری از بیماریها دارد. آجیل خشک، مرسین وحشی (؟) شیر تازه و گوشت تازه را همه میدانند برای سلامتی مفید میباشند. ریشه های گیاهی، انزیم ها، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها؛ آنتی اینفلاماتوارها و روغن های گیاهی، بدن شما را همواره زنده و تندرست نگاه میدارد.

مجله علمی Forbes امروز در صفحه سلامتی خود 12 ماده غذایی را بعنوان بهترین مواد غذایی در دنیا نام برد. در ادامه میتوانید بهترین مواد غذایی را از نظر مشهورترین متخصص تغذیه آمریکا «جانی بودن» Jonny Bowden که در آخرین کتاب خود نام برده را بدانید.

پیاز و سیر: معده، پروستات و مری را در برابر سرطان محافطت میکند. خطر حمله قلبی را نیز تا 20% کاهش میدهد.

قره قاط/سیاه گیله (مرسین وحشی) Blueberry

قره قاط/سیاه گیله (مرسین وحشی) Blueberry: حاوی آنتی اکسیدان بوده، بدن را در برابر سرطان مقاوم میکند. تقویت کننده حافطه نیز میباشد. از نطر الیاف گیاهی بسیار غنی است.

لوبیا: تنظیم کننده وزن بدن و قند خون میباشد. عامل مهمی در جلوگیری از سرطان روده و بیماریهای قلبی میباشد. الیاف گیاهی بسیاری دارد و بر طول عمر اقزوده، داشتن بدنی متناسب و تندرست را تضمین میکند.

ماهی سومون Somon: یکی از منابع مهم anti aging میباشد. امگا 3، مغز و قلب را تقویت میکند. عامل مهمی برای تسکین اعصاب بوده و قند خود را تنظیم میکند.

شیر: منبع غنی از ویتامین، مواد معدنی و باکتری های مفید مباشد. شیر حاوی اسید CLA که با سرطان مبارزه میکند میباشد.

فندق و پسته: مصرف 5 نوبت از آجیل در هفته احتمال حمله قلبی و بیماری های قلبی را تا میزان 30 - 50% کاهش میدهد. مصرف روزانه 25 گرم بادام، گردو، فندق و پسته کافی است.

گوشت قرمز: گوشت قرمز تازه و بدون ترکیبات، از نظر امگا 3 بسیار غنی است. مصرف گوشت قرمز حیواناتی که در طبیعت زندگی میکنند (شکار) به مقدار مناسب میتواند بدن در برابر خطر سرطان محافطت نماید. گوشت قرمز سرشار از پروتئین و ویتامین B12 است.

تخم مرغ: بهترین و بی نقصترین مواد غذایی در دنیاست. سرشار از پروتئین بوده و در عین حال کالری کمی دارد. محافظت از مغز و سلامتی چشم ها از خواص بینظیر تخم مرغ است.

برونکلی: از بروز تمام سرطان ها جلوگیری میکند. منبع سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها میباشد. همچنین بواسطه مواد آلی که دارد سمومات بدن را دفع میکند. برونکلی، کدو کباب، کلم بروکسل، کلم سیاه و سبزیجانی از این قبیل دارای ماده «ایندول» Indol میباشند که خطر بروز سرطان را به حداقل میرساند.

سیب: محافطت در برابر سرطان ریه (شش)، آسم و دیابت. حاوی ویتامین K بوده، استخوان ها را مقاوم میکند. مصرف سیب 30 دقیقه قبل از غذا جلوی اشتها را گرفته از اضافه وزن و پرخوری جلوگیری میکند.

انار: سرشار از آنتی اکسیدان است. تنظیم کننده فشار خون بوده، رگهای بدن را محافظت و از بزرگ شدن تومرهای سرطانی جلوگیری میکند.

چای سبز: بعد از آب دومین نوشیدنی در دنیا چای میباشد. شکل های مختلف چای نظیر چای سیاه، سبز، سفید و چای چینی دارای آنتی اکسیدان و آنتی اینفلاماتوار میباشد. برخی از انواع چای نظیر «چای سبز» دارای ماده آلی «کاتسین» Katesin می باشند که در مقابل سرطان از عوامل پیشگیرنده است. از بروز سرطان مثانه، نای، رکتوم، معده جلوگیری میکند. تنظیم کننده وزن بدن بوده و مانع از افزایش وزن میشود.

منبع: BUGÜN

توضیح در مورد نام قره قاط/سیاه گیله BLUEBERRY

(قره‌قاط ازجمله نهاندانگان پيوسته گلبرگ پنج چرخه‌اي و متعلق به راسته اريكال مي باشد. قهرمان (۱۳۷۳)تيره اريكاسه را در ايران فقط داراي يك گونه معرفي كرده و چنين اظهار مي دارد:

اين سرده (يعني Vaccinium) در جهان گونه هاي متعددي دارد كه ميوه اكثر آنها خوراكي است. گونه اي از آن به نام V. myrtillus فقط در نواحي كوهستاني اروپا انتشار دارد. اين گياه شناس سرشناس ايراني, سرده واكسينيوم را چنين معرفي مي كند. بوته هاي نيمه درختچه‌اي, درختچه اي و گاهي درختان كوچك ايستاده يا ايستاده و افتان هستند كه غالبا" بر اثر انشعاب ساقه ها از پايين, منظره انبوه و متراكم دارند. برگها داراي دمبرگ كوتاه, كامل يا دندانه‌دار, غشايي, بيضي يا تخم مرغي و بي دوام و زودافت هستند. گلها سفيد يا صورتي, آويخته وداراي دمگل كوتاه, با كاسه اي كامل يا داراي 4 تا 5 لبه كوتاه, با 8 تا 10 پرچم و جام استكاني شكل هستند. ميوه آن سته, سياهرنگ, كروي و در انتها اندكي مورب است. گونه ايراني آن موسوم بهVaccinium arctostaphylos با نام محلي سياگيله در جنگلهاي طالش, فومن, كلاردشت و لاجيم مي رويد.

ثابتي(1373)V. arctostaphylos را با نام محلي سياه گيله (نه قره قاط, چون ايشان معتقد است كه قره قاط همان Ribes orientale است) معرفي كرده و خصوصيات آن را چنين بيان مي دارد:

سياه گيله درختي است كوچك و يا درختچه ايست به ارتفاع 3 متربرگهاي آن تقريبا"بدون دمبرگ و پهنك غشايي و ريزان و بيضي شكل يا تخم مرغي كشيده به طول 3-8 سانتيمتر مي باشد.گلهاي آن استكاني شكل سفيد مايل به سبز يا صورتي و ارغواني خيلي روشن به طول 6-8 ميليمتر است. ميوه هاي آن سته گرد و به رنگ ارغواني تيره يا سياه به قطر 6-8 ميليمتر بوده و نام محلي آن در فومن و شفت سياه گيله است.

زرگري(1376) نيز معتقد است منحصرا" يك گونه از واكسينيوم ها در ايران به حالت وحشي وجود دارد كه آن هم در تيره جداگانه اي به نام واكسينياسه جاي داده مي شود. البته برخي از انواع زينتي متعلق به تيره اريكاسه و سرده هاي رودودندرون و آزالئا نيز وارد ايران شده است.

آزادبخت(1378)گونه واكسينيوم موجود در ايران را قره‌قاط يا سياه‌دار با نام علمي V.arctostaphylos معرفي كرده و اظهار مي دارد كه اين گونه در جامعه راشستان جنگلهاي شمال ايران مي رويد و داراي ميوه تقريبا" كروي به رنگ قرمز تيره كه اغلب دم ميوه و باقيمانده كلاله روي آن ديده مي شوند. امين(1370) نيز ضمن تائيد اظهارات آزادبخت, قره قاط يا سياه گيله را داراي ميوه اي سته اي گرد به رنگ ارغواني يا سياه مي داند كه در جنگلهاي ارسباران مي رويد.

برخي از محققين نام علمي قره قاط يا واكسينيوم ايراني را Vaccinium myrtillus L توصيف كرده و آن را يك گياه دارويي مفيد دانسته اند(32). در حالي كه در برخي ديگر از منابع علمي فارسي زبان, واكسينيوم موجود در ايران همان Caucasian Whortleberry (به زبان انگليسي) يا Airelle (به زبان فرانسوي) معرفي و اسم علمي آن V.arctostaphylos اعلام شده است.

خلاصه:

به منظور رفع ابهام موجود در مورد میوه موسوم به قره‌قاط, دو گیاه جنگلی مورد تردید از نظر گیاه شناختی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص گردید كه قره‌قاط در اصل همان Vaccinium arctostaphylos L. است كه گهگاه به‌طور سهوی آن را متعلق به جنس Ribes می‌دانند. علاوه بر رفع تردید از اسم علمی قره قاط، نسبت به بررسی صفات ظاهری و مطالعه تشریحی بافتهای ساقه و برگ قره‌قاط اقدام گردید. برای بررسی آناتومی بافتهای ساقه و برگ، اسلایدهای میكروسكپی تهیه شد. همچنین با استفاده از میكروسكوپ الكترونی نگاره‌ میكروگرافهایی ‌از برجستگیها و فرورفتگیهای روی بذر قره‌قاط تهیه گردید. این گیاه به‌صورت درختچه یا بوته خشبی حداكثر تا ارتفاع 5/2 متر رشد می‌كند. در برش عرضی ساقه, كوتیكول, اپیدرم, كلانشیم, پارانشیم حفره‌ای, دسته‌های آوندی و پارانشیم مغزی قابل رویت بودند. میكروگرافهای بدست آمده از بذرها قره‌قاط نشان داد كه این بذرها به شكل تخم‌مرغی یا بیضوی بوده و سطح پوسته این بذرها مشبك است.

مقدمه
در اولین نگاه به كلمه قره قاط، تصور آذری بودن آن در ذهن انسان نقش می‌بندد، ولی این ریزمیوه در مناطق آذری‌نشین ایران به قره‌گیله و در گیلان به سیاگیله معروف است. متأسفانه گیاه‌شناسان ایرانی، در معرفی این گیاه اتفاق نظر ندارند. ثابتی(2) قره‌قاط را از جنس Ribes و تیرهGrossulariaceae معرفی كرده، درحالی‌كه مظفریان (8) این گیاه را در جنس Vaccinium و تیره Ericaceae قرار می‌دهد. فلور ایران(شماره23) قره‌قاط را از تیره Grossulariaceae و جنس Ribes می‌داند(1). برگهای قره قاط را نیروبخش، مدر و ضدعفونی كننده می‌دانند(6). علاوه بر این قره‌قاط را در رفع ناراحتی‌های مخاطی مثانه و مجاری ادرار مفید معرفی كرد‌ه‌اند(7).

مواد و روشها
برای دستیابی به نام صحیح قره قاط به بررسی گیاهان مورد تردید اقدام گردید. از آنجا كه بیشترین اختلاف نظر در اطلاق نام قره‌قاط به دو جنس Ribes و Vaccinium مربوط می‌شد، بنابراین بعد از جمع‌آوری نمونه Vaccinium از ارتفاعات تالش و اسالم‌(استان گیلان) و Ribes از كوههای رودبار و تهیه نمونه هرباریومی، ابتدا از طریق صفات ظاهری و منابع علمی و بعد با مطابقت دادن نمونه تهیه شده با نمونه تیپیك موجود در موسسه جنگلها و مراتع تهران نام علمی صحیح گیاه قره‌قاط مشخص گردید. نمونه‌های هرباریومی تهیه شده در هرباریوم دانشگاه آزاد رشت نگهداری می‌شود. علاوه‌برآن ‌نسبت به بررسی صفات ظاهری و مطالعه تشریحی بافتهای ساقه و برگ قره‌قاط اقدام گردید. به منظور بررسی آناتومی بافتهای ساقه و برگ فقط‌از گیاه قره‌قاط اسلایدهای میكروسكپی تهیه شد. در این آزمایش میكروگرافهایی بااستفاده از میكروسكوپ الكترونی نگاره از سطح بذر قره‌قاط تهیه گردید(3).

نتایج و بحث
چهار گونه از جنس Ribes در ایران رشد می‌كنند(1) كه نمونه جمع‌آوری شده از رودبار به گونه Ribes biebersteinii تعلق دارد. ولی نمونه برگرفته از منطقه تالش از جنسVaccinium بود كه به‌طور عمده در ارتفاعات استان گیلان ازجمله كوههای تالش، اسالم و فومن، ارتفاعات كلاردشت و خانقاه اردبیل می‌روید. بعد از مطالعه مشخص گردید كه قره‌‌قاط، سیاگیله، سیاه‌دار و قره‌گیله اسم محلی تنها گونه موجود از جنس واكسینیوم در ایران‌ یعنی Vaccinium arctostaphylos می‌باشد (شكل شمارة 1). رویشگاههای طبیعی قره‌قاط (ارتفاعات1900-1100متری) در اقلیم معتدل جنگلی سرد قرار می‌گیرند(5). قره‌قاط در راشستانها به‌صورت درختچه حداكثر تا ارتفاع 5/2 متر رشد می‌كند. شاخه‌های آن نازك، بدون‌خار و به رنگ سبز تا قهوه‌ای ظاهر می‌شوند. برگهای متناوب آن، به شكل بیضی، به‌طول حداكثر10 سانتیمتر، نوك تیز، با كناره‌های صاف و دمبرگهای كوتاه می‌باشند.

گلهای نرماده این گیاه در خوشه‌های صورتی تا سفیدرنگ، تا اواسط خرداد ماه باز می‌شو‌ند. گلبرگهای پیوسته روی گل‌آذین خوشه‌ای آویزان ظاهر می‌شود. ریشه‌های سطحی قره قاط در سطح‌ زمین به همراه ریشه‌های ریزوم مانند آن در عمق خاك از مشخصات این گیاه است. میوه‌های این گیاه كه به قره‌قاط معروف است سته‌ای پربذر بوده و روی شاخه‌های جوان و به‌صورت جانبی یا انتهایی تولید می‌شوند. تعداد بذر موجود در هر سته قره‌قاط به‌طور متوسط 45 عدد است كه حداكثر 9/5 درصد وزن میوه را در بر می‌گیرد. قهرمان(1373) بر وجود فقط یك گونه از جنس واكسینیوم در ایران تاكید دارد(4). نیك‌آور(1380) نیز قره‌قاط را همان Vaccinium arctostaphylos معرفی كرده است(8).در برش عرضی ساقه, از خارج به داخل كوتیكول، اپیدرم, كورتكس (متشكل از بافتهای كلانشیم و پارانشیم حفره‌ای), دسته‌های آوندی و در نهایت پارانشیم مغزی به وضوح قابل رویت هستند.

در مقطع رگبرگ اصلی قره‌قاط (شكل شمارة 2)، بافتهای كلانشیم، پارانشیم، فیبر، فلوئم و گزیلم دیده می‌شوند. در پهنك برگ بخش مزوفیلی مشتمل بر پارانشیم نردبانی و حفره‌ای و دسته‌های آوندی قابل مشاهده است. در سطح اپیدرم تحتانی برگ روزنه‌ها به‌وضوح دیده می‌شوند. با بررسی میكروگرافهای الكترونی تهیه شده از بذرها مشخص شد كه این بذرها به دوشكل عمده تخم مرغی و بیضی شكل قابل مشاهده است و در سطح پوسته مشبك این بذر، سلولهایی با دیواره مشخص قابل رویت می‌باشد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس برام بنویس (:



«آن غار تاریکی که از ورود به آن می ترسید، همان گنجی را در خودش پنهان کرده که به دنبالش میگردید.»

کارل گوستاو یونگ
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برای درمان شقاق چه بخوریم؟ معرفی بهترین رژیم غذایی
  هشت ماده غذایی که با کمبود خواب مبارزه خواهند کرد
  10 مواد غذایی مضر که پوست را زشت و پیر می کند
  تغذیه بعد شکستگی استخوان و مواد مغذی برای جوش خوردن استخوان
  رفع تنگی نفس هنگام کار با مواد شوینده
  واکنش متقاطع میان مواد حساسیت زای غذایی و تنفسی
  ۱۵ روش تهیه‌ی ماسک برای جوش صورت با مواد طبیعی
  آنچه هوس غذایی شما درباره سلامتی شما می گوید
  رژیم غذایی سالم و مناسب
  فواید مهم کاروتنوئیدها و مواد غذایی حاوی این ماده

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان