امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برترین غذاهای ضدالتهاب

#1
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
مقدمه
برخی از داروهای ضدالتهاب در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها به شما وعده می‌دهند دردتان را کاهش داده و آلرژی‌تان را آرام می‌کنند. اگرچه ممکن است این داروها سریع وضعیت شما را بهبود دهند اما استفاده بلندمدت از برخی از داروهای ضدالتهاب مانند داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی ممکن است سیستم ایمنی شما را تضعیف کند یا عوارض نامطلوبی برای شما در پی داشته باشد. در طبیعت، غذاهای ضدالتهابی برای ما قرار داده شده است که علاوه بر اینکه عوارض نامطلوبی ندارند، بسیار خوشمزه و دلپذیر نیز هستند. این مواد علاوه بر اینکه التهاب را کاهش می‌دهند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری در اختیار بدن ما قرار می‌دهند که سلامت سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند.
در اینجا ده مورد از بهترین مواد غذایی ضدالتهاب را به شما معرفی می‌کنیم:
 
کتانجک
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: کتانجک همانند کومبو، حاوی فوکوئیدان (fucoidan) است که نوعی کربوهیدرات پیچیده است که خاصیت ضدالتهابی، ضد توموری و ضد اکسایشی دارد. چند مطالعه که بر روی این کربوهیدرات در سالهای اخیر انجام‌شده است، نتایج امیدوار کننده‌ای را برای استفاده از عصاره جلبک قهوه‌ای برای کنترل سرطان کبد و ریه و افزایش سنتز کلاژن نشان داده است. مقدار زیاد فیبر در کتانجک، باعث ایجاد احساس سیری شده و جذب چربی‌ها را آهسته می‌کند و کاهش وزن را تسریع می‌کند. در صورت امکان از کتانجک ارگانیک که از دریاهای بدون آلودگی برداشت‌شده استفاده کنید.
مواد مشابه: اگر نیاز به دلیل خوبی برای مراجعه دوباره به رستوران ژاپنی موردعلاقه خوددارید باید بدانید علاوه بر کومبو، واکامه (wakame) (کتانجک ژاپنی) و آرامه (Arame) نیز منابع خوبی برای فوکوئیدان هستند. گیاه دریایی لیمو مویی (limu moui) که بومی جزایر تونگا است نیز یک منبع غنی از فوکوئیدان است.
دشمن بزرگ: میان وعده جلبک دریایی. میان وعده جلبک دریایی زیاد مصرف نکنید چون کاملاً شور بوده و از لایه ضخیمی از روغن گیاهی پوشیده شده‌اند. مواد تشکیل‌دهنده آن را پیش از خرید و مصرف بخوانید.
 
زردچوبه
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: این ادویه آسیایی معمولاً در ادویه کاری موجود بوده و حاوی ترکیب غیر سمی و قدرتمندی به نام کورکومن (curcumin) است. مطالعات نشان داده‌اند که خواص ضدالتهابی زردچوبه، همتراز با داروهای قوی مانند هیدروکورتیزون و مورتین است، با این حال هیچ‌یک از عوارض جانبی آن‌ها را ندارد.
مواد مشابه: زنجبیل. این خویشاوند زردچوبه در سرتاسر دنیا به خاطر خواص ضدالتهابی اش بسیار ارزشمند است و برای رفع سرما خوردگی و آرام کردن استفراغ و حالت تهوع ناشی از حرکت استفاده می‌شود.
دشمن بزرگ: شکر. به سختی می‌توان نام ادویه را بر آن گذاشت، اما استفاده گسترده از شکر با تمام ادویه‌های دیگر برابری کرده و منجر به شیوع انواع بیماری‌های مرتبط با این افزودنی شده است. رژیم غذایی پرشکر مسلماً باعث افزایش التهاب می‌شود و باید کنترل شود.
 
سالمون تازه
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: سالمون منبع عالی برای EPA (اسید ایکوزا پنتانوییک) و DHA (اسید دوکوزا هگزانوییک) است که دو اسید چرب امگا 3 با خاصیت ضدالتهابی هستند. فواید امگا 3 در مطالعات متعدد تأییدشده و در بسیاری از موارد از پیشگیری از بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها گرفته تا کاهش علائم بیماری‌های خود ایمن و اختلالات روانشناسی، مؤثر است. سعی کنید در رژیم غذایی خود، دو مرتبه در هفته مقداری ماهی‌ چرب همانند سالمون بگنجانید. یک راه دیگر این است که اسیدهای چرب امگا 3 خود را از مکمل‌های روغن ماهی باکیفیت تأمین کنید.
موارد مشابه: ماهی آنچوی، ماکرل و ساردین نیز منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بذر کتان و گردو نیز حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 به نام LAL (اسید الفا لینولنیک) هستند که در داخل بدن می‌تواند به اسیدهای چرب EPA و DHA تبدیل شود اما مقدار این تبدیل کم است و از این رو ممکن است منابع قابل اتکایی برای این دو اسید امینه به شمار نیاید.
دشمن بزرگ: روغن‌های گیاهی اشباع نشده چند گانه. شاید از دیدن روغن‌های اشباع نشده چندگانه‌ (مثل روغن‌های به دست آمده از تخمه آفتابگردان، سویا، ذرت و گلرنگ) در این قسمت تعجب کرده باشید، اما مشخص شده است که چربی‌های اشباع نشده چند گانه ناپایدار هستند و به‌سادگی توسط اکسیژن تخریب می‌شوند. علاوه بر این، مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 6 که به مقدار زیادی در این روغن‌ها وجود دارد، با واکنش التهابی در بدن که منجر به بیماری قلبی و سرطان می‌شود ارتباط داده شده است. درحالی‌که امگا 6 برای سلامتی مهم است، اما تعادل مصرف امگا 3 و امگا 6 بسیار اهمیت دارد تا بدنتان را با ترکیبات ایجادکننده التهاب، تضعیف نکنید.
 
قارچ شیتاکه
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: قارچ شیتاکه که از گذشته مورد مصرف مردم ژاپن و چین بوده است، به خاطر خواص تقویت کننده سیستم ایمنی و طعم دودی ملایمش مورداحترام است.
مواد مشابه: قارچ صدفی، میتاکی، انوکی. هیچ راهی بهتر از صرف یک بشقاب قارچ تفت داده شده برای مبارزه با سرطان و افزایش سلامتی وجود ندارد.
دشمن بزرگ: سبزیجات و قارچ خیلی سرخ شده. با ریختن قارچها و سبزیجات تازه در یک ظرف بزرگ روغن در حال جوش، نه‌تنها غذا را غرق در ترکیبات سرطان زایی که به خاطر حرارت بیش از حد روغن تشکیل شده است می‌کنید، بلکه قدرت التیام بخشی غذا را نیز در این دمای بالا تا حد زیادی از بین می‌برید.
 
چای سبز
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: فلاونوئیدهای موجود در چای سبز، ترکیبات ضدالتهابی قوی و طبیعی هستند که مطالعات متعدد نشان داده است خطر بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهند.
مواد مشابه: آب. چه ماده‌ای بیشتر از آب بدون آلودگی، می‌تواند برای بدن پاک‌کننده‌تر باشد؟
دشمن بزرگ: شیر گاو فراوری شده. شیر فراوری شده گاو. شیر غیر ارگانیک حاوی آنتی بیوتیک و باقیمانده های هورمون رشد است که این در صورتی که در بلندمدت مصرف شوند، می‌توانند دستگاه ایمنی را تحریک کنند. بسیاری از مردم به‌خصوص در شرق نمی‌توانند شیر را به درستی هضم کنند و این موجب اختلال در دستگاه گوارش می‌شود.
 
پاپایا
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: پاپایا حاوی پاپایین است (آنزیم گوارش پروتئین). پاپایین همراه با دیگر مواد مغذی مانند ویتامین ث و ای به کاهش التهاب و بهبود گوارش و التیام سوختگی کمک می‌کند.
مواد مشابه: آناناس. این میوه با ارزش استوایی، حاوی بروملین (آنزیمی که به التیام سوء هاضمه، آسیبهای ورزشی، ضربه و انواع دیگر تورمها کمک می‌کند) است. همچنین ثابت شده است که عصاره بروملین به اندازه برخی داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مؤثر است و در تعدادی از مکمل‌های طبیعی ضدالتهاب برای آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دشمن بزرگ: میوه‌های مملو از نگهدارنده ها. میوه‌های خشک ممکن است حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی مانند دی اکسید سولفور باشند (نگهدارنده ای که با افزایش بیماری تنفسی مرتبط است). تا جایی که ممکن است میوه‌های تازه مصرف کنید و اگر می‌خواهید میوه خشک مصرف کنید از انواع بدون نگهدارنده استفاده نمایید.
 
بلوبری
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: بلوبری سرشار از آنتی اکسیدانهای قدرتمند است و مقدار زیادی مواد مغذی گیاهی دارد که با خواص ضدالتهابی خود از بدن در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و زوال عقل محافظت می‌کنند.
مواد مشابه: توت سیاه، کرن بری، توت فرنگی و تمشک. انواع میوه‌های خانواده توت جایگزین‌های خوبی برای بلوبری هستند و به همان میزان آنتی اکسیدان دارند. بنابراین هر هفته به مقدار زیاد یک نوع توت مصرف کنید.
مواد متضاد: توتهای حاوی آفت کشیها و سموم. حشرات و قارچها به اندازه ما عاشق توت‌ها هستند. بنابراین اغلب آفت کش بر روی آن‌ها پاشیده می‌شود تا بیماری‌ها و حشرات از آن‌ها دور شود. بدتر از آن اینکه شستن آفت کش از روی توت‌ها به علت اندازه کوچکشان دشوار است. بنابراین انتخاب توتهای ارگانیک یا انواع وحشی آن‌ها گزینه مطمئن‌تری است.
 
روغن زیتون فوق بکر
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: روغن زیتون فوق بکر، راز مدیترانه‌ای برای طول عمر است. این روغن سرشار از پلی فنولها است که از قلب و رگهای خونی در مقابل التهاب محافظت می‌کند. چربی‌های اشباع نشده تک پیوندی موجود در روغن زیتون نیز توسط بدن به عاملهای ضدالتهاب تبدیل می‌شوند و بنابراین آسم و آرتروز روماتیسمی را کاهش می‌دهند.
مواد مشابه: روغن آووکادو. آووکادو که به‌عنوان گلابی تمساح (alligator pear) نیز شناخته می‌شود، روغنی دارد که ترکیب آن مشابه روغن زیتون بوده و حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع نشده تک پیوندی مفید برای قلب است اما نقطه دود بالاتری نسبت به روغن زیتون دارد و این باعث شده روغن ایده آلی برای پخت و پز باشد.
مواد متضاد: روغن گیاهی هیدروژنه. این روغن‌های تبلیغاتی حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند که کلسترول خوب را کاهش داده و کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و راه را برای ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی هموار می‌کند.
 
کلم بروکلی
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهاب: کلم بروکلی یک سبزی بسیار مغذی است که داری مواد مغذی گیاهی ضدالتهابی و ضد سرطانی مانند سولفورافان است که به بدن کمک می‌کند از ترکیبات سرطان زا خلاص شود.
مواد مشابه: گل کلم. خویشاوند نزدیک بروکلی است و حاوی فواید مشابه بروکلی است که به سم زدایی بدن کمک می‌کند.
مواد متضاد: سبزیجات آلکالوئیدی یا عنب الثعب. گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات دیگر از این دسته محسوب می‌شوند که حاوی مقدار زیادی الکالوئید هستند. الکالوئید ماده‌ای است که ممکن است بر مفاصل، عملکرد عصب – عضله و گوارش در برخی افراد تأثیر منفی بگذارد. اگر از هر یک از این بیماری‌ها رنج می‌برید مصرف این سبزیجات را کاهش دهید.
 
سیب‌زمینی شیرین
برترین غذاهای ضدالتهاب 1
عامل ضدالتهابسیب زمینی شیرین اغلب تحت الشعاع سبزیجات و میوه‌های عجیب و غریب دیگر قرار گرفته است، اما این سبزی منبع خوبی برای کربوهیدراتهای پیچیده، بتاکاروتن، منگنز، ویتامین ب 6 و ویتامین ث و نیز فیبر است. همه این مواد مغذی با یکدیگر منبع آنتی اکسیدانی قوی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند.
مواد مشابه: اسفناج. این سبزی با برگهای سبز تیره منبع غنی از فلاونوئیدها و کاروتنوئیدهای ضد اکسایش و ضدالتهاب است. از جمله مواد مغذی موجود دراسفناج ویتامین‌های آ، ب 2، ب 6، ث، ای، کا، کلسیم، فولات، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم و تریپتوفان هستند. در هنگام خرید سعی کنید اسفناج ارگانیک خریداری نمایید چون اسفناج از جمله موادی است که سموم و آفت کشها در آن باقی می‌ماند.
 
مواد متضاد: سیب زمینی فراوری شده. با اینکه سیب زمینی منبع خوبی برای ویتامین ث و مواد معدنی دیگراست، اما چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده، حاوی این مواد مغذی نیستند. سیب زمینی‌های فراوری شده معمولاً در روغن‌های اشباع نشده چندگانه یا هیدروژنه با حرارت بسیار بالا آماده می‌شوند و پر از مقادیر زیادی نمک و شکر هستند و خطر بیماری قلبی، سرطان و دیابت را در مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  فواید سلامتی غذاهای تند چیست؟
  اثر منفی مصرف غذاهای ناسالم بر یادگیری کودکان
  غذاهای انگشتی یا فینگر فود برای کودکان
  این غذاهای پرچرب مفید را مرتب بخورید
Thumbs Up لزوم منع استفاده از مواد قندی در غذاهای صنعتی نوزادان!
Big Grin اینفوگرافی / راه‌هایی برای جلوگیری از اشتیاق به خوردن غذاهای ناسالم!
Wink غذاهای مناسب بعد از گرفتن کودک از شیر
  عواقب علاقه به غذاهای شور
  غذاهای چرب چه بر سر حافظه‌ می‌آورد؟!
  غذاهای ناسازگار باهم را بشناسید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان