امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جزییات تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

#1
معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاداسلامی ساماندهی و تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحدهای مادر را گامی در راستای کیفی‌سازی دانشگاه دانست و گفت: تجمیع این واحدها اگرچه ممکن است باعث از دست رفتن مزایای کوتاه‌مدت می‌شود اما مزایای اساسی و بلندمدت بسیاری در بر خواهد داشت.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دکتر فریدون رهنمای رودپشتی پیرامون نحوه هدایت و تدوین برنامه‌های آتی با رویکرد آینده پژوهی برای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مدل‌های برنامه‌ریزی و هدایت مناسب دانشگاه‌ها، تدوین سناریوهای آتی و اینکه در آینده چه اتفاقی برای دانشگاه رخ خواهد داد، همواره مطرح است.

وی یکی از سناریوهای مطرح‌شده برای هدایت مناسب دانشگاه آزاد را ساماندهی و تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحدهای دانشگاه‌های مادر دانست و خاطرنشان کرد: اگر مبنای تحلیل خود را آینده‌پژوهی قرار دهیم باید بگوییم این نوع پردیس‌ها که بنا به شرایطی در دانشگاه‌ها شکل گرفت و به اعتقاد من حرکت درستی بود اما امروز محدودیت‌هایی برای دانشگاه ایجاد کرده‌اند و با این روند، موجب موازی‌کاری و رقابت‌های ناسالم در دانشگاه می‌شود.

دکتر رهنما به چرایی شکل‌گیری پردیس‌های علوم و تحقیقات در گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط خاصی قرار داشت و تقاضا برای ورود به تحصیلات تکمیلی بسیار بالا بود به گونه‌ای که ظرفت مدت کوتاهی تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه از 500 هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر هم رسید. به همین خاطر ایده تاسیس پردیس‌ها یا شعب واحد علوم و تحقیقات در آن شرایط مطرح شد.

وی با بیان اینکه این ایده از سوی وزارت علوم هم مورد استقبال قرار گرفت، افزود: خود وزارت علوم هم از این مدل دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کرد و پردیس‌های خود را توسعه داد.

معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد تصریح کرد: اما مدلی که وزارت علوم استفاده کرد این بود که پردیس‌ها را در دانشگاه‌های مادر ایجاد کرد ولی برای دانشگاه آزاد اسلامی در آن زمان دانشگاه مادری که می‌توانست به پردیس‌ها وجاهت قانونی ببخشد واحد علوم و تحقیقات تهران بود البته به این معنا نبود که ما واحدهای جامع دیگر نداشتیم اما از منظر وزارت علوم به نظر می‌رسید واحد علوم و تحقیقات تهران می‌تواند یک دانشگاه مادر تلقی شود .

دکتر رهنما به با بیان اینکه وزارت علوم از دو سال گذشته سختگیری‌هایی نسبت به پردیس‌های علوم و تحقیقات اعمال کرد، افزود: طبق مصوبه وزارت علوم می‌بایست دانشگاه آزاد اسلامی تا مهر 93 همه واحدهای علوم و تحقیقات را ساماندهی می‌کرد و گرنه شعب علوم و تحقیقات اجازه جذب دانشجو را نخواهند داشت.

وی به راهکارهای مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی در این باره پرداخت و گفت: دکتر میرزاده و تیم مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی با چنین مصوبه ای مواجه شد و فرصت کمی داشت که راه‌حلی پیدا کند و رفع مشکل چند راه در پیش رو داشت؛ از جمله اینکه موضوع را تا مهرماه 93رها کند. که این کار منطقی نبود چرا که پردیس‌های علوم و تحقیقات ظرفیت زیادی ایجاد کرده بود که هم می‌توانست به نفع دانشگاه آزاد اسلامی باشد و هم به نفع کشور، پس برای پاسخ دادن به حجم زیادی از متقاضیان ورود به دانشگاه به صلاح نبود که آن را رها کنیم.

تصویب رشته های غیرمصوب از مزایای اصلی طرح تجمیع پردیس های علوم و تحقیقات است
دکتر رهنما با بیان اینکه دکتر میرزاده، با تدابیری خاص و طی مذاکراتی که با وزارت علوم انجام دادند راهکاری برای برون رفت از این معضل پیدا کردند، اظهار داشت: پیشنهاد طرح ساماندهی و تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات می‌تواند مزایای اساسی در برداشته باشد مانند اینکه محدودیت وزارت علوم تا مهر 93 برداشته می‌شود . مزیت دیگر این است که تمامی رشته‌های غیرمصوب، مصوب خواهند شد و فرصتی مناسب جهت ادامه حیات واحدهای دانشگاه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی مزایای کوتاه‌مدت با تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات با واحدهای مادر از بین برود، اظهار داشت: اجرای این سناریو برای دانشگاه بسیار اساسی و تعیین‌کننده است در غیر این صورت و عدم توجه به منافع بلندمدت آن، حسب تأکیدات وزارت علوم، دانشگاه می‌بایست بسیاری از رشته‌های فاقد مجوز را حذف می‌کرد اما با این تجمیع فرصت بیشتری برای ساماندهی وضعیت پردیس‌های علوم و تحقیقات بدون مجوز در اختیار دانشگاه قرار خواهد گرفت.

اصلاح هرم هیات علمی با ساماندهی پردیس های علوم و تحقیقات
معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی به دیگر مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایطی که وزارت علوم برای ایجاد رشته‌ها قرار داده است مانند اصلاح هرم هیات علمی، شاید دانشگاه آزاد تا 10 سال دیگر هم نمی‌توانست به این استانداردها دست پیدا کند که با تجمیع واحدها این موضوع محقق می‌شود.

وی با اعلام این خبر که دانشگاه آزاد برای ساماندهی وضعیت رشته‌ها و واحدهای علوم و تحقیقات تا سال 94 از وزارت علوم فرصت گرفته است، خاطرنشان کرد: این فرصت با توجه به برنامه‌های دانشگاه، قابل دستیابی است از جمله با فراخوانی که برای جذب هیات علمی اعلام کرده‌ایم به راحتی می‌توانیم به استانداردهای وزارت علوم دست پیدا کنیم و من دراین باره بسیار خوشبین هستم. ضمناً تجمیع ظرفیت‌ها در دانشگاه و واحدهای دانشگاهی، نیز امکان تحقق استانداردها تسریع می‌گردد.

دکتر رهنما همچنین گفت: مزیت دیگری که می‌توان به آن اشاره داشت این است که وقتی ظرفیت‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم هم‌افزایی ایجاد می‌شود که بوسیله آن می‌توانیم رشته‌های جدیدتری را ایجاد کنیم از طرف دیگر هزینه‌های اضافی که این پردیس‌ها به دانشگاه‌هاتحمیل می‌کردند تعدیل خواهد شد چرا که ما یک ساختار و سازمان داریم و از این پس آن همه کارها توسط یک سازمان انجام می‌شود.

ایجاد گرایش های جدید با تجمیع پردیس های علوم و تحقیقات
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح می‌توانیم از رقابت‌های موازی جلوگیری کنیم افزود: یکی دیگر از نکات مثبت این طرح این است که با یک کد رشته می‌توان هر تعداد گرایشی که وجود دارد ایجاد کرد و به جذب دانشجو پرداخت.

دکتر رهنمای رودپشتی، عضو هیأت رئیسه دانشگاه، همچنین به دیگر مزایای این طرح پرداخت و گفت: جلوگیری از تخلف‌ها یکی از این مزایا به شمار می‌رود، گاه دیده می‌شد که به دلیل یکپارچه نبودن سیستم آموزشی و اداری پردیس‌ها با واحدهای مادر دانشجوی یک واحد از پایان نامه کپی می‌کرد و به واحد دیگر ارائه می‌داد اما با تجمیع امکان نظارت و مراقبت بیشتری بوجود خواهد آمد. از سوی دیگر باعث افزایش تولیدات علمی نیز خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تا بسیاری از داوطلبان به خاطر برند علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردند، افزود: شاید در سال‌های اول به دلیل بهره‌مندی شعب از برند واحد علوم و تحقیقات تهران که تقریبا منحصربفرد بود، با اقبال بیشتری میان داوطلبان روبرو بود و این در حالی است که دانشگاه‌های دولتی به رقابت با دانشگاه آزاد پرداختند و اقدام به تاسیس پردیس در شهرهای مختلف کرده اند اما امروز شرایط متفاوت است. با اتخاذ سیاست‌های درست، از این مزیت‌ها به شکل دیگری استفاده کرد که با تدبیر ریاست محترم دانشگاه این مهم محقق شده است.

دکتر رهنما با بیان اینکه با ساماندهی پردیس‌های علوم و تحقیقات، در واحدهای مادر، واحدعلوم و تحقیقات می‌تواند عمیق‌تر به فعالیت بپردازد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که واحدهای دیگر علوم و تحقیقات مانع از رشد علوم و تحقیقات تهران در بلندمدت خواهند شد. با این تجمیع واحد علوم و تحقیقات تهران می‌تواند به فعالیت‌های بیشتری مانند ایجاد رشته‌های جدید و گسترش دوره دکترا اقدام کند و کیفی تر به فعالیت بپردازد و رقابت پذیرتر گردد.

تجمیع پردیس‌ها گامی در راستای کیفی سازی دانشگاه آزاداسلامی
وی افزود: دکتر میرزاده برای ساماندهی پردیس‌های علوم و تحقیقات مصمم است؛ چرا که این موضوع سیاستی برای ارتقای کیفی دانشگاه آزاد خواهد بود.

دکتر رهنما با بیان اینکه امیدوارم همکاران ما در واحدهای دانشگاهی در اجرای این طرح همدل و هم راستا باشند و آن را یک فرصت برای دانشگاه تلقی کنند، افزود: با اجرای این طرح دانشجویان هم از سردرگمی رهامی‌شوند. دلیل ندارد دانشجویی در شهرستان درس بخواند ولی مدرک خود را از علوم و تحقیقات تهران دریافت کند. ما با اجرای این طرح به حقوق شهروندی دانشجویان نیز بیشتر توجه کرده‌ایم و فارغ‌التحصیلان واحد علوم و تحقیقات تهران نیز احساس تبعیض نمی‌کنند و هر دانشجو متناسب با توانایی خود، در واحد دانشگاهی که پذیرفته می‌شود و تحصیل می‌کند، بدون تشریفات اداری از همان واحد دانشگاهی فارغ‌التحصیل می‌شود و مدرک اخذ می‌نماید، که مفهوم عینی و مصداق عدالت آموزشی است.

[ɴᴏᴛ ʀᴇᴀʟ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Wink سریال تیر آخر { علوم و فنون ادبی}
  علوم سیاسی........ღ¸.•*` `*•.¸ ღ
  جزوه علوم و فنون ادبی ماز - حمیدرضا تاجیک
Book رشته های دانشگاهی گروه علوم تجربی(به تفکیک زیرگروه)
  لیست دانشگاه های پزشکی ایران
  دانشگاه امام صادق به عنوان یک دانشگاه معتبر اسلامی شناخته میشه
  گرایش های دانشگاه فرهنگیان در رشته های تحصیلی انسانی
  امار پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۹
  معرفی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
  دانشگاه‌ها امسال حضوری می‌شود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان