امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قلعه رودخان آرميده در دل جنگل

#1
قلعه رودخان ، نام قلعه اي تاریخی متعلق به دوران سلجوقی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. این قلعه با حدود سه هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد.دیوارقلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۵ برج قرار گرفته شده است.بنظر ميرسد كه قدمت اين قلعه پيش تر از سلاجقه بوده و در دورهٔ سلجوقیان این بنا تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده است. بر روی سردر ورودی آن درج شده است که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام‌الدین امیردباج بن امیر علاء‌الدین اسحق تجدید بنا شده است. این کتیبه اكنون در موزهٔ گنجینهٔ رشت نگهداری می‌شود.قلعه بين 655 تا 715 از سطح دريا در خط الراس يكي از ارتفاعات منطقه واقع شده است.در سمت راست قلعه، رودخانه‌‏اي به همين نام قرار دارد كه از ارتفاعات سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جريان است.علاقه‌‏مندان به ديدن اين قلعه بعد از عبور از شهر فومن و گذشتن از روستاهاي گشت , كر و محله، گشت رودخان، سياه‌‏كش، گوراب‌‏پس، ملسكام و سعيدآباد به روستا رسيده و پس ازطي جاده خاكي وارد اراضي پارك جنگلي قلعه رودخان رودخان شده و بايد مسير1/5 كيلومتري صعود تا محل قلعه را از راه پله احداث شده عبور كنند.گفتني است قلعه رودخان از دو بخش تشكيل شده است. قسمت ارگ يا شاه قلعه در دو طبقه و از آجر ساخته شده كه در قسمت غربي اين بنا واقع است . قلعه كلا " داراي دو ارگ , شانزده قراول خانه و درب ورودي يا دروازه قلعه شمالي است و در دو طرف آن دو برج توپر بسيار عظيم ساخته شده است

قلعه رودخان آرميده در دل جنگل 1

قبلا " چشمه آبي كه منبع اصلي آب قلعه بود، در حياط قلعه ديده مي‌‏شد. اين چشمه پس از زلزله سال 1369 گيلان خشك، اما بعدها به‌‏وسيله ميراث فرهنگي گيلان احيا شده است.قسمت دوم قلعه، قسمت نظامي يا قورخانه است كه در قسمت شرقي قلعه رودخان قرار دارد.از وجوه جالب توجه در معماري قلعه رودخان كاربرد طاق‌‏هاي جناغي و انواع مختلف آن و نيز طرح‌‏هاي آجركاري و سنگ چيني است .
قراول خانه ها در قسمت شرقي در دو طبقه با نورگيرها و روزنه هاي متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه اي نيز ميان قلعه و گودترين محل آن وجود دارد.
بخش شرقي قلعه شامل:دوازده ورودي، زندان، در اضطراري، حمام و آبريزگاه.
بخش غربي دوازده ورودي دارد، چشمه، حوض آب انبار، سردخانه حمام، آبريزگاه شاه نشين و چند واحد مسكوني كه با برج و بارو محصور شده اند، ديگر بناهاي اين بخش را تشكيل مي دهند. ۴۰ برج ديده باني دور تا دور قلعه را احاطه كرده كه اتاق هاي هشت ضلعي آن با طاق هاي گنبدي پوشانده شده است. دور تا دور ديوارها و برج ها روزنه هايي شيب دار ديده مي شود كه براي ريختن مواد مذاب و تيراندازي تعبيه شده اند.

قلعه رودخان آرميده در دل جنگل 1

لازم به ذكر است كه در طول تاريخ قلعه، هيچ گاه دشمن به آن نفوذ نكرده و نتوانسته است آن را فتح كند. آنچه كه براي ورود به معبري كه ما را به قلعه رودخان هدايت مي كند لازم است بدانيم، لباس مناسب، كفش مناسب، بدني نسبتاً آماده، كمي صبر و حوصله، مقداري آب براي جبران كاهش آب بدن و زماني حدود 90دقيقه براي پيمودن است.روستاي قلعه رودخان تا خود قلعه طبيعت بسيار زيبا و چشم اندازهاي زيادي وجود دارد كه توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. رفت و آمد با وسيله نقليه تا فاصله يك و نيم كيلومتري قلعه رودخان امكان دارد. در مسير صعود به قلعه، درختاني با قدمت زياد، به سمت آسمان سربرافراشته اند و نور از لابه لاي شاخه هاي اين درختان به پايين مي ريزد.
· تالاب

قلعه رودخان آرميده در دل جنگل 1

در حوالیفومن ، صومعه سرا ، ضیابر و جمعه بازار بركه های كوچكی وجود دارد كه علاوه بر اهمیت اكولوژیكی ، چشم انداز طبیعی زیبایی به نواحی جلگه ای ، واقع در حاشیه شهرهای فوق می بخشد.شما نيز ميتوانيد در اين تالاب به قايق سواري بپردازيد.
قلعه رودخان آرميده در دل جنگل 1
پاسخ
 سپاس شده توسط SÅℋAℕⅅ
آگهی
#2
امیرحسین موضوعاتت رو با عکس بزار..
(ویرایش شد)
پاسخ
#3
وایییی خیلی باحاله من و بابام نیمساعته رسیدیم بالا موقع پایین اومدن بارون گرفت زمین لیز شده بود همش میخوردیم زمین
قلعه رودخان آرميده در دل جنگل 1
پاسخ
 سپاس شده توسط "تنها"
#4
1800پله می خورد پدرمون درمود تا رسیدیم بالا واقعا قشنگ بود ارزش دیدن و داشت



قلعه رودخان آرميده در دل جنگل 1قلعه رودخان آرميده در دل جنگل 1




پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان