امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گردشگری، صنعتی که در افغانستان جایش خالی است

#1
بیست و هفتم سپتامبر مصادف با پنجم میزان به عنوان روز جهانی جهانگردی و گردشگری در جهان نامگذاری شده و همه ساله طی مراسم خاص در کشورهای مختلف جهان از این روز گرامی داشت به عمل می آید.
در چندین دهه پیش، سفرهاي فرامرزي در بسياري موارد يك ماجراجويي به شمار مي ‌آمد؛ اما امروزه آدم‌ ها به وفور براي كار و كسب، شركت در مسابقات ورزشي، شركت در جلسات، ديدار از دوستان و خويشان، يا تنها براي هيجان و تعطيلات به مسافرت و سیر و سیاحت به بیرون از مرزهای کشور خود مي ‌روند.
اکنون به دليل افزايش درآمدها، افراد بيشتري توان سفر كردن را دارند، به گونه‌ اي كه تعداد مسافران بين ‌المللي در سال۱۹۵۰، بیست ‬ميليون و انتظار مي ‌رود اين تعداد تا سال 2020‬ از مرز۱/۶‬ ميليارد هم فراتر رود.
صنعت جهانگردی امروزه به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد برای کشورها تبدیل شده است و حتی در بعضی کشورها درآمد حاصله از این صنعت به بیش از میلیاردها دالر بالغ می شود.
طبق آمارهای ارایه شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی یا (W. T. O) نزدیک به سیصد میلیون نفر در سراسر دنیا به گونه مستقیم و غیر مستقیم شغل شان با صنعت جهانگردی و گردشگری گرده خورده است.
جایگاه صنعت جهانگردی در توسعه یک کشور
به گفته کارشناسان مسایل اقتصادی، صنعت جهانگردی و توریسم تاثيرات عمیقی در كاهش نرخ بيكاري، افزايش سطح درآمد ملي و تامين منابع مالی و رونق بازار صنايع دستي دارد و بنا به آمار موجود بیش از پنجاه ميليون نفر در سطح جهان به طور مستقیم از طریق این صنعت امرار معاش مي ‌كنند، که تنها بخش کوچکی از مزاياي ويژه‌ پرداختن به اين صنعت است.
مطابق آمارهای ارایه شده، از سوی سازمان جهانی جهانگردی به ازاي هر گردشگری که وارد کشوری می شود چهار تا ده شغل در کشورها ايجاد مي ‌شود كه مطابق محاسبات اقتصاددانان توسعه، بر حسب توانای کشورهای مذکور بین پانزده تا هژده شغل به ازای هر گردشگر به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کنند.
همچنان طبق آماری که از سوی سازمان جهانی جهانگردی به نشر رسیده در سال گذشته میلادی بيش از چهل و نه درصد منابع مالی كشور مصر و سی و هفت درصد منابع تركيه از محل گردشگري تامين شده و در این بین كشور اسپانيا با داشتن كمترين جاذبه‌ هاي تاريخي و توريستي در حدود سی تا چهل ميليارد دالر را از این طریق بدست آورده است.
همچنین طبق این آمارها درآمد جهانگردي در سطح بين المللي در سال گذشته میلادی بالغ بر ‌622 ميليارد دالر بوده.
منابع جهانگردی در افغانستان
كارشناسان اقتصاد منطقه اي، گردشگري را به عنوان تنها عامل استقرار منابع و توسعه مناطق كمتر توسعه يافته معرفي نموده اند. افغانستان نیز از جمله کشورهای کمتر توسعه یافته می باشد و از این رو ما نيز با عنايت به اهميت گردشگري در اقتصاد جهاني و عرصه هاي فرهنگي - اجتماعي باید توجه خاص به اين بخش مبذول بداریم.
افغانستان مهد تمدن هاي كهني است كه قدمت برخي آثار و فرهنگ باستاني آن به دوران زرتشت و تمدن هاي يوناني و دوران اسكندر مقدوني و حتی پیش از آنها باز مي گردد و درکنار این ها به دلیل داشتن مناطق زیبای طبیعی می تواند از صنعت جهانگردی و گردشگری به عنوان یکی از منابع اصلی و اساسی در جهت تامین منابع مالی استفاده اعظمی را برد.
قلعه بزرگ بلخ، تخت رستم در سمنگان، شهر غلغله در باميان و مناره جم و بسياري ديگر از بقاياي باستاني از جمله آثار به جامانده از عصر باستان است.
بدون شك افغانستان با قدامت تاریخی پنج هزار ساله و داشتن مناطق ويژه گردشگري مي بايست در ميان كشورهاي جهان سرآمد همه باشد؛ زيرا كشوري كه هم بهره مند از مناظر زيبا و جذاب طبيعي بوده و هم برخوردار از مكان ها و آثار بياد ماندني پنج هزار ساله‌ تاريخي است، مي تواند يكي از كشورهاي مورد توجه توريستان و جهانگردان واقع گرديده و سالانه مبالغ هنگفتی را از اين طریق وارد خزانه دولت نماید.
جاذبه هاي توريستي کشور
مناظر طبیعی:
 افغانستان با دارا بودن مردمانی استوار و سینه فراخ دارای کوه های استوار و سینه فراخ می باشد که بعضا شهرت جهاني داشته، سلسله كوه هاي پامير،‌ هندوكش، بابا، فيروزكوه، سياه كوه و... همه و همه منظره هاي زيبا و جذاب طبيعي را بوجود آورده اند. وجود درياهاي خروشان كه بدليل وضعيت خاص جغرافيايي و ارتفاع بلندشان، بعضا آبشار گونه هاي جذاب را بوجود مي آورند، بر زيبايي و جذابيت اين مناظر مي افزايد.
در اين ميان منظره زيبا و جذاب «بند امير» كه حيرت انسان را بر مي انگيزد و قدرت خالق و آفريننده اش را به انسان يادآور مي شود و يا شكارجاي ظاهر شاه در «كهمرد» و يا هم دره «اژدر» و... كه هر كدام به نوع خود بي‌ نظير و بي‌ مانند است.
مكان ها و آثار تاريخي: در كنار جاذبه هاي طبيعي، بناها و آثار تاريخي زيادي كه در مناطق مختلف افغانستان وجود دارد بر جاذبه هاي توريستي كشور افزوده است؛ آثاری که هر كدام بازگو كننده بخشي مهم از تاريخ اين سرزمين بوده و از جاذبه هاي فوق العاده اي برخوردار مي باشند؛ از جمله مجمسه هاي بودا، شهر ضحاك، شهر غلغله، چهل ستون و قلعه بربر در باميان، مسجد جامع هرات،‌ قلعه تاريخي هرات،‌ مناره ها و آرامگاه خواجه عبدالله انصاري در هرات، بالاحصار، قبر سلطان محمود، آرامگاه سنائي و... در غزني، خرقه مباركه و باغ بابا در قندهار و تنگي شاديان و زيارت سخي در مزار و... ، تخت رستم در سمنگان همه و همه نشان از توانمندي اين سرزمين در صنعت توريسم دارد.
مشكلات موجود بر سر راه توسعه گردشگری 
اگرچه مشكلات بر سر راه انكشاف صعنت توريسم کشور مربوط به امروز نيست و ريشه در گذشته هاي دور دارد؛ اما با آن هم کارشناسان و آگاهان امور این صنعت پر درآمد، نبود امنیت کافی را به عنوان اولین و بزرگترین مانع فرا روی رشد صنعت جهانگردی در کشور می دانند و در کنار آن مسایلی چون نبود زير ساخت های كافي بويژه در قسمت فرودگاه‌ها و جاده‌ها، عدم اطلاع رسانی دقیق از جاذبه های توریستی کشور، عدم حفاظت از منابع توریستی و آثار تاریخی از خرابی و سرقت توسط سارقان را از موانع عمده و اصلی بر سر راه رشد صنعت توريسم در کشور عنوان می کنند.
همچنان در کنار موارد ذکر شده نبود تسهيلات و امكانات رفاهی نیز نقش اساسی را بازی می کند.
راه هاي توسعه صنعت توريسم در کشور
امنیت به عنوان رکن اساسی و اصلی در افزایش جهانگردی در کشور و به تعقیب آن ايجاد تسهيلات و امكانات لازم برای گردشگران و توریستان، جلوگيري از تخريب و نابودي جاذبه هاي توريستي، اطلاع رساني دقیق و همه جانبه از پتانسیل های لازم در کشور به سطح  جهانی، همچنان راه اندازی های جشنواره های مختلف در فصول مختلفی از سال در کشور می تواند کمک قابل توجهی به جلب و جذب گردشگران خارجی کند. در این بین ورزشهاي زمستاني که دارای طرفداران زیادی در سطح جهان مي باشد و کشور نیز به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از كوههاي بلند و برف گير، مي تواند به معرفي جاذبه هاي توريستي کشور بی افزاید.
این در حالی است که طبق آنچه در مجلات اقتصادی نوشته شده است، درآمد حاصله از صنعت جهان گردی در حال حاضر چندین برابر درآمد حاصله از مواد زیر زمینی چون نفت می باشد و به این دلیل آن دسته از کشورهای که دارای جاذبه های گردشگری می باشند در صدد احیای مجدد و معرفی این جاذبه به جهانگردان اند تا باشد که از این طریق منابع مالی کشور را تامین نمایند.
گردشگری، صنعتی که در افغانستان جایش خالی است 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  10 جاذبه برتر گردشگری در استانبول
  مکان های تفریحی و جاذبه های گردشگری استانبول و کشور ترکیه
  برترین جزایر جهان برای گردشگری کدامند؟ + تصاویر
  پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری دنیا (1)
  جاذبه های گردشگری قسمت اروپایی استانبول
  گردشگری/ جاذبه های گردشگری مسکو شهر مسکو پایتخت و قلب روسیه به شمار می رود. مسکو همچ
  راهنمای گردشگری کرواسی
  مسجدی با بیش از 5 قرن قدمت در افغانستان به همراه تصاویر
  معرفی و تصاویر آرامگاه سلطان محمود غزنوی در غزنی افغانستان
  ۱۰ جاذبه گردشگری لبنان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان