امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دودمان چین

#1
جورچن ها در تاریخ چین اهمیت زیادی دارند. این مردمان توانستند علاوه بر دودمان جین ، در قرن 17 میلادی ، دودمان چینگ را نیز در این کشور به وجود آورند. 

 
دودمان جین در سال 1115 میلادی بدست رهبری جورچن به نام وانیان آگودا تاسیس شد. جورچن ها خیلی زود خود را در جنگ با دودمان لیائو یافتند که حدود 200 سال بر شمال چین حکومت می کرد. در سال 1121 میلادی ، دودمان جین با سلسله سونگ پیمان اتحاد بست و بدین وسیله ، علیه لیائو وارد جنگ شد. چهار سال بعد ، جورچن ها بر حکومت لیائو غلبه کرده و قلمرو وسیع این دولت را به چنگ آوردند. 
دودمان چین 1
نقشه دودمان جین در سال 1142 میلادی
در همین زمان ، آگودا (نخستین امپراتور جین) درگذشت؛ لذا ، سران دودمان جین اتحاد خود با سونگ را شکسته و دو سال بعد ، با یورشی سنگین ، باقی مانده شمال چین را از سونگ گرفتند ؛ در نتیجه ، دودمان سونگ از هم پاشید و بازماندگان آن با نام دودمان سونگ جنوبی در نواحی جنوب چین به سلطنت خویش ادامه دادند.
تاریخ دودمان جین از این پس با شورش های متعدد در داخل حکومت گره می خورد. تنها جنگ خارجی مهم دودمان جین ، جنگ سال 1161 با سونگ بود که به شکست ارتش جین انجامید.
سقوط
دودمان جین از آغاز قرن 13 میلادی ، فشار زیادی از جانب مغولان در شمال احساس کرد. چنگیزخان مغول ، رهبر طوایف مغولستان ، در سال 1205 میلادی حکومت شیای غربی در همسایگی جین را از میان برد. در سال 1211 50 هزار سوار مغول حمله ای وسیع را به دودمان جین آغاز کردند. 
ارتش جین در هنگام حمله مغولان حدود 500 هزار سرباز پیاده و 150 هزار سوار در اختیار داشت. در سال 1216 میلادی ، امپراتور جین طی اقدامی ناشیانه به سونگ جنوبی حمله کرد. درگیری همزمان در دو جبهه باعث شد که ارتش جین در مقابل نیروهای سونگ در هم بشکند. 
چنگیزخان مغول در سال 1227 میلادی درگذشت. جانشین وی ، اوگتای قاآن ، به جین حمله کرد. همزمان ، دولت سونگ نیز اعلام کرد که از مغولان پشتیبانی می کند. ارتش جین شانسی در برابر این حمله نداشت و سرانجام در سال 1234 از بین رفت. با فروپاشی دودمان جین ، مغولان بر شمال چین مسلط شدند. نزدیک به نیم قرن بعد نیز دودمان سونگ جنوبی با حمله ارتش مغول منقرض شد.
لطفاً دیدگاه های ارزشمند خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
موفق باشید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دودمان سونگ
  دودمان لیائو

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان