امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نودشه

#1
شهر نودشه در غرب استان کرمانشاه ودر ۳۲ کيلومتری شمال غرب شهرستان پاوه قرار دارد .اين شهر در ۱۱ ۳۵ عرض جغرافيايی و ۴۶ ۱۵ طول جغرافيايی و در ارتفاع متوسط ۱۴۵۰ متری از سطح دريا واقع است ميانگين بارندگی در طول سال در سالهای پر بارش بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميل يمتر در نوسان بوده ميانگين دمای سالانه چيزی حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است جمعت شهر نودشهدر حدود ۵۰۰۰ نفر می باشد .

اين شهر محصور است بين کو ههای دربن درشمال با ارتفاع ۲۷۵۰ متر ،کوه کماجروشخله وچناره در جنوب با ارتفاع ميانگين ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ متر و کوه شمشی با ارتفاع تقريبی ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ متر در غرب و دره باصفای نودشه منتهی به رود سيروان در شرق.

جاذبه های طبيعی شهر نودشه :

شهر نودشه در مسير سلسله جبال زيبای زاگرس شمالی قرار گرفته است . يکی از زيباترين چشم اندازهای کوشاهو با ارتفاع ۳۴۱۰ متر از سطح دريا در شرق نودشه ديده می شود کوه دربن در شمال شرق شهر دارای ديواره های بلند و چاله های عميقی است که اين چاله ها در فصل زمستان پر ازبرف شده و تا اوايل پاييز سال بعد در اين چاله ها برف باقی می ماند . غار قاژه ليان يا غار لانه غاز دراين کوهستان قرار دارد که دارای تنوره ای به ارتفاع ۸۵ متر، راهروی به طول ۹ متر و تالاری به مساحت ۲۵ متر و ارتفاع ۱۶ مترمی باشد . تفريحگاه دالانی در ۱۳ کيلومتری شهر نودشه واقع است اين تفرجگاه بيش از ۱۶۰۰ متر ارتفاع داشته به دليل وجود چشمه سارهای فصلی پر آب در اين ارتفاع هرساله درياچه کوچک دالانی پر آب شده چشم اندازی دلفريب و پرطراوت را می آفريند. «نودشه » دنیایی پر راز و رمز و سرشار از قصه دارد. قصه هایی كه بازتاب واقعیت حقیقت زندگی مردمان سرسخت و لطیف آنجاست .تو گویی حرف های این مردم خاستگاهی افسانه ای و خیالی دارند و این در صورتی است كه حقیقت زندگی مردمان آنجاست كه رنگ افسانه به خود م یگیرد. مردم نودشه با گویش كردی اورامی كه به عقیده بعضی از محققان كی زبان است تا كی گویش، تكلم میك‌نند. این زبان ، از زبان اوستایی و فارسی دری بر جای مانده و با تفحص در این زبان می توان به آسانی ریشه های اوستایی واژگان این زبان را دریافت. در اطراف نودشه آرامگاه پیران و عارفان اورامان كه زبانزد مردم مناطق كردستان هستند یافت م یشود كه بوده است. آرامگاه سید عبیدالله برادر امام رضا )ع( ملقب به «كوسه هجیج » و آرامگاه پیر شالیار از جمله مكان هایی هستند كه هر ساله عده بی شماری از مردم كردستان برای زیارت به آنجا رهسپار می شوند.

نودشه 1

نودشه 1

نودشه 1

نودشه 1
پاسخ
آگهی
#2
مثل ماسوله ا



نودشه 1نودشه 1




پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آبشار نودشه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان