امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علل ایجادکننده و درمان نفروتیک

#1
علت دقیق این عارضه ناشناخته است. این عارضه ممکن است به صورت اولیه (بدون علت شناخته شده) یا به صورت ثانویه یعنی در اثر سایر اختلالات نظیر دیابت، لوپوس اریتماتوز، مولتیپل میلوم، گلومرولونفریت، اختلالات خودایمنی، اختلالات آلرژیک شدید، لخته شدن خون در کلیه، عفونت‌ها (به خصوص عفونت‌های پوستی)، بیماری‌های مادرزادی قلبی، یا برخی داروها بروز کند.

در سندروم نفروتیک (نفروز) دفع پروتئین در ادرار بیش از سه و نیم گرم در ۲۴ ساعت بوده که هر نوع آسیبی به کلیه می‌تواند منجر به دفع پروتئین شود.

عزت الله عبدی نفرولوژیست گفت: سندروم نفروتیک مجموعه‌ای از علائم بالینی بوده که منجر به دفع پروتئین توسط کلیه‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: در سندروم نفروتیک (نفروز) دفع پروتئین در ادرار بیش از سه و نیم گرم در ۲۴ ساعت است. هر نوع آسیبی به کلیه می‌تواند دفع پروتئین در پی داشته باشد. سندروم نفروتیک اغلب با علت ناشناخته، ثانویه از جمله دیابت، لوپوس (نوعی بیماری سیستم ایمنی) اختلالات عروقی و مادرزادی که بلافاصله پس از تولد بروز می‌کند، ظاهر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه علت اصلی سندروم نفروتیک نامشخص است، اما به نظر می‌رسد با اختلال در سیستم ایمنی بدن مرتبط است، عود این سندروم ممکن است با بیماری‌های سیستم تنفسی فوقانی همراه باشد، اختلال اصلی در این سندروم، افزایش نفوذپذیری دیواره مویرگ گلومرول‌های کلیه نسب به آلبومین (پروتئین خون) است، به این ترتیب مقدار زیادی از پروتئین مورد لزوم بدن از کلیه‌ها دفع می‌شود.
عبدی گفت: با کم شدن مقدار پروتئین و رقیق شدن خون، آب و مایعات از جای رقیق‌تر به جای غلیظ‌تر (از رگ به فضای بین بافتی) جریان می‌یابد، بنابراین بدن ورم می‌کند. شایع‌ترین محل‌های ورم، اطراف چشم و قوزک پا است. در موارد ورم شدید، اختلالات تنفسی و اسهال نیز دیده می‌شود. از دیگر علائم سندروم نفروتیک می‌توان به بی‌اشتهایی، خستگی، رنگ پریدگی و بیحالی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: تشخیص سندروم نفروتیک براساس علائم صورت می‌گیرد، اما‌ آزمایشاتی نیز انجام می‌شود. علاوه بر پروتئین، چربی و گلبول قرمز نیز ممکن است در ادرار دیده شود. بررسی فاکتورهای دفاعی بدن و همچنین سونوگرافی و نمونه برداری از کلیه برای تشخیص انواع سندروم نفروتیک بنا به نیاز بیمار و تشخیص پزشک انجام می‌شود.
وی اذعان داشت: با درمان سندروم نفروتیک، ترشح پروتئین در ادرار کاهش یافته، از عفونت جلوگیری و ورم کاهش می‌یابد. در مرحله اولیه، درمان با کورتون‌ها آغاز می‌شود. اغلب بیماران به این درمان دارویی خیلی خوب پاسخ می‌دهند، اما در صورت عود مجدد سندروم نفروتیک و عدم پاسخ بیمار به کورتون، از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می‌شود.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
علل ایجادکننده و درمان نفروتیک 1
علل ایجادکننده و درمان نفروتیک 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان