امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها )

#1
- میخواهم بازیساز شوم !

خوش آمدید ! میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1


- از کجا شروع کنم ؟

این سؤالی هست که همه در ابتدا میپرسن . توی نقل قول بالا یک خوشبختانه و یک متأسفانه رو پر رنگ کردم . وقتی خوشبختانه مد نظرمون میشه که این افراد تازه وارد مشورت خوبی بگیرن و وقتی باید بگیم متأسفانه که این افراد با مشاوره ی افراد کم تجربه ( یا در بعضی مواقع بی تجربه ! ) مواجه بشن ..دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
.

اول از همه شما باید مشخص کنید توی یک تیم بازیسازی میخواین چیکاره بشید ؟ کار های یک تیم بازیسازی حرفه ای به شاخه های خیلی زیادی تقسیم میشه که چند شاخه ی کلیش رو بهتون میگم :

شما باید مشخص کنید که میخواین Game Artist بشید یا Game Programmer ..دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
.

میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 کار های Game Artist
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 ساخت مرحله و مپ یک بازی
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 ساخت UI
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 کار های سه بعدی و ساخت مدل و انیمیشن
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 ساخت صحنه های سینمایی
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 ساخت صدا و موسیقی
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 اسکریپت نویسی برای یک آبجکت
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 ..دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
.


میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 کار های Game Programmer
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 ساخت انجین بازی یا ویرایش سورس کد اون
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 ساخت کلاس های اولیه ی یک انجین برای ارث بری از اون در اسکریپت نویسی
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 اسکریپت نویسی برای یک آبجکت
میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 ..دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
.

نکته ی 1 : هر کدوم از شاخه ها خودشون به چند زیر شاخه تقسیم میشه که لازم نبود بنویسم
نکته ی 2 : همونطور که میبینید اسکریپت نویسی هم برای Game Programmer هم برای Game Artist مشترکه شاید خیلی ها بگن این کار برای برنامه نویس هست ولی خیلی تیم های خارجی این کار رو بین Game Artist و Game Programmer تقسیم میکنن چون طراحان مرحله گروه Game Artist هست و اتفاقات داخل مرحله رو اون باید با اسکریپت طراحی کنن

- خوب الان من میخوام همه ی این کار هارو خودم انجام بدم و یه بازی بسازم حالا باید چیکار کنم ؟!

این حرفیه که خیلی از تازه وارد ها میگن ! بازیسازی یک کار گروهی هست و این توی ایران هنوز جا نیفتاده ! خیلی ها برام مثال میزنن که فلان بازی تک نفری ساخته شده . حتی اون بازی پازل توی iPhone که آقای X برای من مثال میزنه رو یک گروه ساخته ... تنها بازی که میدونم تک نفری ساخته شده و خیلی بازی خوبی هم هست The Dishwasher بود که توسط یک نفر با XNA و اونم توی مدت چند سال ساخته شده !

- الان من میخوام برم توی یه تیم بازیسازی ! توی کدوم تیم برم ؟ اصلا باید چیکار کنم که من رو راه بدن ؟!

اولا تیم های بازیسازی دو نوع هستن : رفاقتی - اینترنتی !!

توی تیم های نوع اول چند نفر که با هم دوست هستن دور هم جمع میشن و شروع به بازی ساختن میکنن ، البته به خاطر پولدار شدن و ... بازی نمیسازن بلکه هدفشون پیدا کردن یک راه به سمت شرکت های بزرگ هست ! معمولا همه ی اونها روی یک ایده ی ناب و ساخت یک سبک جدید برای بازی های Indie تمرکز کردن و در آخر که بازیشون اومد خیلی معروف میشن مثل سازنده های World of Goo و معمولا به استخدام شرکت های معروف و بزرگ بازیسازی در میان

توی تیم های نوع دوم یک نفر میاد اینترنت و توی یک فروم ، تاپیک میزنه که میخوایم بازی بسازیم به افراد زیر نیازمندیم ! بعدش چند نفر سریع عضو تیم میشن . همه چیز اول خوب پیش میره بعد از یک هفته اعضا درخواست حقوق میکنن !! میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 مسئول گروه میگه اول از همه باید بازی رو بفروشیم بعدش سودش رو بین خودمون تقسیم میکنیم ! میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 با این حرف چند نفر گروه رو ترک میکنن ... باقیمونده ی اعضا حداکثر یک ماه گروه رو تحمل میکنن و چون هدفشون پول هست دیگه نمیتونن گروه رو تحمل کننمیخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 . البته بعضی از این گروه ها برای اینکه هر چه زودتر به پولشون دست پیدا کنن بازی نصفه ی خودشون رو منتشر میکنن و ... ( نتیجش رو توی مقدمه گفتم ! + پولی که بهشون میرسه رو به گدا بدی ، خود گدا یه مقدار دیگه از جیبش در میاره ، میزاره کف دستت بر میگردونه به خودت ! میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 )

- پس نظرت اینه که من برم توی تیم نوع اول دیگه ؟! خوب من دوستی ندارم که به من توی این کار کمک کنه .. من الان باید چیکار کنم ؟

شما اینجور مواقع مجبورید ابتدای کار رو تک نفره بگذرونید تا وقتی که وارد یک شرکت بشید ... فرق شرکت با یک تیم مستقل بازیسازی اینه که توی شرکت شما حقوق ماهانه دریافت میکنید و توی یک تیم مستقل تا زمان انتشار بازی پولی رو دریافت نمیکنید و هزینه های مربوطه رو باید از جیب خودتون بدید ( به خاطر همین هر تیم مستقل در آخر به یک شرکت بازیسازی ملحق میشه ) الان باید مشخص کنید توی شرکتی که در آینده میخواین توش استخدام بشید ، دوست دارید چه کاره باشید ... توانایی خودتون رو بشناسید و بین Game Artist و Game Programmer یک کار رو انتخاب کنید . جرأت داری بگو جفتش !! بعد از اون اول چیز های اولیه رو یاد بگیرید مثلا Game Artist که بخواد مدلساز باشه اول باید مدلینگ یاد بگیره

همونطور که گفتم هر کدوم از اینها به چند زیرشاخه تقسیم میشن و شما باید مشخص کنید توی کدوم زیر شاخه میخواین کارتون رو ادامه بدید

- همین دسته بندی بین آرتیست و برنامه نویس توی ایران زیادیه چه برسه به اینکه به زیر شاخه ها هم تقسیم بشن و هر کس توی یه دونه تخصص داشته باشه !

قبلا شاید اینطور بود که شما میگفتید ولی الان من شرکتی رو میشناسم که شروع به جذب نیروی متخصص توی هر زمینه کرده و به صورت زیر مجموعه ای کار میکنن ... به این صورت که کار هر گروه توسط سرگروهش نظارت میشه و سرگروه کل Game Artist ها بین هر بخش ارتباط بر قرار میکنه و مسئول پروژه هم کار Game Artist ها و Game Programmer هارو به هم مرتبط میکنه و مطمئنا خروجی این شرکت و امثالش دو سر و گردن از بازی های ایرانی که با روش تیمی ساخته شدن بهتره !


- میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 بــــلـــه ! الان من میخوام Game Artist بشم و توی بخش X کار کنم ... لطفا راهنمایی کنید !

اول از همه باید چند انجین یا لول ادیتور انتخاب کنید

- برای چی چند انجین ؟! یه کدوم که خوب هست رو انتخاب میکنیم دیگه ...

بازی های AAA و حتی بازی های Indie معمولا با انجین مخصوص شرکت سازنده ساخته میشن ... شما از انجین اون شرکت خبر ندارید و با رابط کاربری اون آشنایی ندارید . اگر شما به یک انجین عادت کنید خیلی سخته که بخواین انجین خودتون و رابط کاربریتون رو تغییر بدید

- بله فهمیدم ! ادامه بدین میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1

از بین لول ادیتور ها و انجین ها چند تاشون رو انتخاب کنید و شروع به تمرین کنید و تمرکزتون روی اون زیرشاخه ای باشه که شما میخواین توی اون استاد بشید ! میتونین ادیتور Sandbox یا ادیتور بازی Farcry2 و یا انجین های UDK , Unity و یا انجین های ضعیف تر رو انتخاب کنید و شروع به تمرین کنید. مثلا اگر میخواین توی ساخت مدل سه بعدی تمرین کنید چند تا مدلی که قبلا ساختید رو وارد این انجین ها کنید و ازش رندر بگیرید و در هر صورت سعی کنید بهترین کیفیت رو داشته باشید ( بهترین کیفیت گرفتن از یک انجین ضعیف با ارزش تر از یک انجین قوی مثل UDK هست ) ... بعد از اون میتونید نمونه کار هاتون رو به شرکت ها نشون بدید و اگه حرفه ای کار کرده باشید حتما استخدام میشید

- اگه بخوام Game Programmer بشم باید چه کنم ؟

کار برای یک Game Programmer سخت تره و البته حقوقش از بقیه ی اعضا معمولا بیشتره ! برنامه نویسی فکر قوی میخواد .. یک برنامه نویس باید زبان انگلیسی رو حداقل تا حدی بلد باشه که یک متن رو بخونه و بفهمه که منظورش چی هست و چی میخواد بگه . بعد از اون باید زبان برنامه نویسی ++C رو انتخاب کنه - دلیلش بار ها گفته شده اگه کسی میخواد بدونه چرا ++C ، یک سرچ بکنه - کتاب های زیادی برای برنامه نویسی ++C وجود دارن مثل How To Program C++ , Efficient C++ , Effective Cpp و کلی کتاب دیگه . منبعتون انگلیسی باشه بهتره . اگر آشنایی قبلی با برنامه نویسی دارید کتاب های فارسی رو هم میتونید بخونید ولی اگر آشنایی ندارید سمت اونها نرید چون کتاب های فارسی اغلب نگارش ضعیفی دارن و بدتر آدم رو گیج میکنن ..

- فرضا من ++C رو استاد شدم ... الان چه کنم ؟

یه خورده تمرین کنید و الگوریتم های ساده رو پیاده سازی کنید . بعدش که واقعا مسلط شدید دل و روده ی یک انجین Open Source رو بیرون بریزید !! یه انجین خوب برای اینکار اتان هست و برای شروع خوبه . بعد از اون با انجین های Open Source سطح بالاتر کار کنید . البته خیلی ها خودشون برای تمرین انجین میسازن . این روش فوق العاده عالیه به شرط اینکه صبر و حوصله داشته باشید .. یه خورده وقت گیر هست ولی خیلی خوبه . میتونید به خودتون پروژه بدید مثلا ساخت بازی Puzzle برای Windows و اون رو با انجین ساخت خودتون بسازید . کمی کار کردن با انجین آماده ( در حد یک ماه ) و الگو گرفتن از اون هم خیلی خوبه . یک انجین خوب برای الگو برداری UDK هست. اگر این راه رو انتخاب کردید میتونید برای اطلاعات بیشتر توی اینترنت سرچ کنید .


از اینجا به بعد سؤالات بیش از حد تکراری در مورد انجین آماده و ساخت انجین رو میزارم و جوابشون رو میدم


- برای چی باید یک شرکت انجین خودش رو بسازه در حالی که انجین های خوبی مثل انجین X وجود داره ؟

سورس کد و قیمت ... قیمت همون انجین X فوق العاده زیاده و اگر کیفیتش پایین باشه قیمتش قابل تحمل تره . اون شرکت اگه سرمایه درست و حسابی و افراد متخصص داشته باشه ، سرمایش رو برای خرید انجین X به باد نمیده . اون رو به عنوان حقوق به افراد متخصص میده و انجین خودش رو میسازه ... به اینصورت اون افراد متخصص ، متخصص تر میشن و کار ها سریع تر پیش میره و اون کاری که به عنوان خروجی به بازار میدن فوق العاده از بازی های دیگه بهتره

- یعنی شرکت Y که از انجین X برای بازی خودش استفاده کرده کار اشتباهی انجام داده ؟!

انجین با سورس کد تهیه شده و سورس کد اون کلا زیر و رو شده . شرکت Y و امثالش اون انجین رو به عنوان بیس کار انتخاب کردن ، نه برای اینکه با همون انجین و بدون تغییرات بازیشون رو بسازن

- انجین X Plus (!) فوق العاده قدرتمند هست و باهاش فوتبال هم ساخته شده ... همه نوع ابزاری هم داره و Showcase اون کلی بازی با سبک های مختلف داره . حالا چرا نباید ما با این انجین کار کنیم و سرمایه و وقتمون رو برای ساخت یک انجین که شاید قدرتش نصف X Plus هم نشه هدر بدیم ؟!

با انجین های خیلی ضعیف تر هم فوتبال میشه ساخت و کلا با اسکریپت میشه خیلی کار ها انجام داد ولی نمیشه بازی ساخت که بتونه توی بازار جهانی رقابت کنه . همون بازی فوتبالی که با این انجین ساخته شده فیزیک فوق العاده مبتدی و هوش مصنوعی فوق العاده ضعیف داره . برای اینها باید از Middleware هایی استفاده بشه که ضعفش رو بپوشونه و برای اضافه کردن این قابلیت ها نیاز به سورس کد دارید . مثلا یک Physic Engine جدید اومده که قدرتش از فیزیک انجین X Plus بالاتره و بهینه تر هم هست و به درد کار شما میخوره و کار باهاش سریع تر و بهتره ... اما به دلیل نداشتن سورس کد باید به همون امکانات انجینتون راضی بشید

- خوب ما میریم با انجین X Plus کار میکنیم و بعدش که پولدار شدیم سورس کدش رو هم میخریم و راحت تغییرش میدیم و بهترین بازی هارو میسازیم !

مشکل شما اینه که میخواین تک نفره همه کار انجام بدید... فرآیند ساخت بازی با انجین آماده و بدون داشتن سورس کد بسیار کند و مشکل هست . بر فرض شما بازیتون رو ساختید و خوب فروخت و کلی هم پولدار شدید و سورس کد رو هم خریدید ... وقتی توانایی تغییر توی اون رو ندارید میخواین چیکار کنید ( البته بماند که شرکت هایی که انجین سطح متوسط هم دارن سورس کدشون رو به گروه های کوچیک بازیسازی هم نمیدن چه برسه به یک نفر ! )


- برای چی گفتید که یک برنامه نویس بازی ، خودش تک نفری انجین بسازه !

ساخت انجین برای یک برنامه نویس بازی یه جور تمرینه ... نمیخواد Unreal Engine بسازه ! فقط تمرینه ... البته پیشنهاد های دیگه هم هست مثلا انجین های Open Source رو انتخاب کنه و اونها رو خوب بررسی کنه .


- خوب .. اینهایی که گفتید برای ساخت بازی های تجاری و بزرگ بود . من میخوام یه بازی Indie ساده بسازم . چه کنم ؟

مجبورم شما رو بفرستم به ابتدای این پست که از اول ، این پست رو مطالعه کنید !!


- میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 من هنوز سر حرف خودم هستم .. ساخت بازی با انجین آماده خیلی خوبه و نیازی به سورس کد هم ندارم

میخواهم بـازیـساز شوم ! ( راهنمای کلی برای تازه وارد ها ) 1 پس لطفا این عقیدتون رو برای خودتون نگه دارید و به افراد تازه وارد مشورت ندید !
پاسخ
 سپاس شده توسط Albert wesker ، τοxικ ، Nooshin.p ، mr.destiny ، pouya_b ، # αпGεʟ ، FARID.SHOMPET ، ×ThundeRBolT× ، || Mιѕѕ α.η.т || ، I r A n ، Silver Sun ، eɴιɢмαтιc ، Wanton ، pooyasalehi ، Mutemit
آگهی
#2
ابجی جون زنا که نمیدونن بازی چیه و همهی سازنده بازی ها مردا هستند اگه هم میخوای بشی یا موفق بشی باید خارج ازکشور بازی ساز شی نه در ایران
برو تو یوبیسافت عضو شو تو شرکتشBig GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig GrinWink
پاسخ
 سپاس شده توسط τοxικ ، ✘v!☻lent girl✘ ، mr.destiny
#3
من حتی یه بازی هم ساختم با گیم میکر!
رالی بود!

به صابر گفتم بزاره تو سایت فلش جواب ندادUndecided
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘v!☻lent girl✘
#4
......
پاسخ
#5
scratch هم ی زبان سادس برای ساخت بازی های ساده
hi i'm a loser
پاسخ
#6
عالی بودبه نظر من بهترین کار بر بازی سازی 2راهه
1-یاختن بایز بصورتتک
2-ساخت بازیبا همکاری هم دانشگاهیا چون کمتر دوستی پیا میشه بازی ساز باشه من 6تا بازی مد نظرم میخوام2تاشونو تک بسازم بقیه رو با هم دانسگاهیا
گیمر اتش

یوتیوبhttps://www.youtube.com/channel/UCUtcy0MLKNBu_NZutCabIRw

اپاراتhttp://www.aparat.com/pouya_b
پاسخ
آگهی
#7
(13-08-2014، 16:03)ghjkl25 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
ابجی جون زنا که نمیدونن بازی چیه و همهی سازنده بازی ها مردا هستند اگه هم میخوای بشی یا موفق بشی باید خارج ازکشور بازی ساز شی نه در ایران
برو تو یوبیسافت عضو شو تو شرکتشBig GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig GrinWink

چه ربطی داره؟
من دخترایی دیدم که مردونه و پسرونه ترین کار ها رو در محدود ترین شرایط هم انجام دادن.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، || Mιѕѕ α.η.т || ، # αпGεʟ ، I r A n ، Silver Sun ، Mutemit


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان