امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم)

#1
پس از فروپاشی شوروی ، صنایع نظامی و شرکتهای اوکراینی با مشکلات زیادی در بحث فنی ساخت تانک و تامین قطعات مواجه شدند بطوریکه صادرات تانکهای T-80UD به پاکستان نیز به دلیل همین مشکلات طرف اوکراینی متوقف گردید . 

پس از این این مشکلات ، وزارت ماشین آلات سنگین اوکراین تصمیم گرفت با حمایت وسیع از شرکتهای اوکراینی و با بومی کردن تجهیزات نظامی ، استارت استقلال فنی صنایع نظامی اوکراین در تانکسازی را بزند . نتیجه ی این طرح بدون شک قابل قبول بود : سازندگان اوکراینی نه تنها در زمینه تکنولوژی تانکهای شوروی به خودکفایی رسیدند بلکه یک تانک ارتقا یافته بر پایه ی تانک دیزلی T-80UD به نام T-84 را عرضه کردند . 

T-84 اولین بار در سال 1995 در نمایشگاه بین المللی تسلیحات در امارات متحده عربی رونمایی شد و در همان زمان ، قرارداد خرید 320 دستگاه از این تانک برای ارتش پاکستان منعقد گردید . در سال 1999 ، این تانک وارد نیروهای مسلح اوکراین شد و در سال 2001 نمونه ی اصلاح شده ی این تانک موسوم به T-84 Oplot وارد ارتش اوکراین شد .
تسلیحات (Armament)
تانک T-84 همانند بیشتر تانکهای شرقی از یک توپ 125 میلیمتری به عنوان توپ اصلی ، یک تیربار موازی 7.62 میلیمتری و یک توپ ضد هوایی 12.7 میلیمتری تشکیل شده است ، خدمه ی تانک نیز مجهز به مسلسل های سبک ، نارنجک و یک اسلحه کمری هستند .
سلاح اصلی این تانک یک توپ تثبیت شده ی 125 میلیمتری KBA3 از نوع بی خان است که قابلیت شلیک انواع گلوله ها از جمله گلوله های ثاقب (APDSFS) ، انفجاری شدید (HEAT) ، انفجاری شدید ترکشی (HE-FRAG) ، گلوله های ترکشی شراپنل  (ABFS)و موشکهای هدایت لیزری را دارد . این توپ با استفاده از یک سیستم گلوله گذار خودکار چرخ و فلکی تغذیه میشود و مجهز به استخراج کننده ی بخار و فشار شکن در نوک لوله ی 6 متری خود می باشد . توپ هم از نظر عمودی و هم افقی تثبیت شده است .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
گردش برجک تانک بطور الکتریکی و حرکت لوله ی تانک در ارتفاع بصورت هیدرولیک انجام میشود ، برجک تانک در مدت 5 ثانیه 180 درجه میچرخد و لوله ی تانک دارای سرعت زاویه ای (عمودی) 40 درجه در ثانیه است . برای مواقع اضطراری ، امکان حرکت دستی برجک و لوله ی تانک فراهم شده است.
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
 آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
مکانیزم گردش الکتریکی برجک تانک

تانک T-84 Oplot دارای ظرفیت 40 گلوله است که 28 گلوله آن در سیستم گلوله گذار خودکار و 7 گلوله دیگر در سمت راست بدنه تانک (کنار راننده تانک) قرار میگیرد که باعث کاهش احتمال انفجار مهمات در صورت هدف قرار گرفتن تانک میشود . 5 گلوله ی دیگر نیز در یک محفظه ی ایزوله ی حفاظت شده در برجک ذخیره میشود .
یکی از ویژگی های تانک Oplot همانند همتایان شرقی خود ، قابلیت استفاده از موشکهای هدایت لیزری برای درگیر شدن با اهداف که چندین کیلومتر با تانک فاصله دارد ، است . تانک Oplot قادر است با استفاده از این موشکها ، با اهداف زمینی و هوایی در فاصله ی 5 کیلومتری خود درگیر شود . این موشکهای هدایتی از سر جنگی دوگانه برای نفوذ در زره های واکنشی ساخته شده اند .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
تیربار ضد هوایی 12.7 تانک در بالای برجک تانک قرار گرفته و توسط فرمانده تانک و از طریق یک سامانه ی مخصوص ، کنترل میشود که قابلیت شلیک به اهداف ، بدون نیاز به بیرون آمدن از تانک را به فرمانده تانک میدهد .
تانک Oplot برای استفاده از این تسلیحات به یک سیستم کنترل آتش پیشرفته مجهز است که امکان انهدام اهداف ثابت یا متحرک را در حالتی که تانک ثابت یا متحرک است به خدمه میدهد .
سیستم کنترل آتش تانک از سامانه های مختلف شناسایی و کنترل تشکیل شده است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد :
 
1- علاوه بر پریسکوپ های معمولی که برای تمام خدمه تانک نصب شده ، سامانه دید در روز 1G46M برای توپچی تانک که از یک تثبیت کننده دو محوره برای افزایش دقت سامانه ، یک مسافت یاب لیزری و سامانه ی کنترل موشک هدایت لیزری استفاده میکند . قدرت بزرگنمایی این سامانه بین 2.7X تا 12X است . مسافت یاب لیزری این سامانه دارای برد 9.990 متر و دقت 10 متر میباشد . به منظور حفاظت از المان های اپتیکی این سامانه در مقابل نور ناشی از شلیک گلوله ی توپ ، کانالهای اپتیکی این سامانه مجهز به حسگرهای نوری شده اند که در هنگام کشف نور شلیک توپ ، کانالهای اپتیکی بطور اتوماتیک خاموش میشوند تا از آسیب جلوگیری شود .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1

2- سامانه ی آشکار ساز حرارتی Buran-Catherine-E هم توسط فرمانده تانک و هم توسط توپچی برای کشف و هدفگیری دوربرد اهداف در هر شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار میگیرد ، این سامانه معمولا توسط توپچی مورد استفاده قرار میگیرد اما فرمانده تانک میتواند با استفاده از پنل مخصوص مقابل خود ، کنترل این سامانه را در صورت لزوم از توپچی بگیرد .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
3- سامانه ی دید و نظارت PNK-5 فرمانده تانک از یک سامانه ی دید در روز/شب TKN-5 و تعیین کننده ی موقعیت توپ اصلی تشکیل شده است . سامانه دید TKN-5 از نوع تثبیت شده بوده و دارای 3 کانال است : کانال دید در روز معمولی - کانال دید در روز با بزرگنمایی 7.6X - کانال دید در شب ، . این سامانه از یک مسافت یاب لیزری مستقل نیز استفاده میکند .
 
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
سامانه TNK-5
4- سامانه ی کنترل از راه دور توپ ضدهوایی PZU-7 به فرمانده تانک اجازه میدهد بدون نیاز به خارج شدن از تانک ، توپ ضدهوایی را کنترل و اهداف را منهدم کند .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
5- قلب تپنده ی سیستم کنترل آتش تانک ، کامپیوتر بالستیک LIO-V است که با دریافت داده ها از جمله سرعت تانک ، سرعت زاویه ای هدف ، سرعت باد ، فاصله ی هدف ، دمای هوا ، فشار هوا از حسگرها و خدمه تانک ، محاسبات بالستیک لازم برای شلیک گلوله با حداکثر دقت را انجام میدهد . کامپیوتر همچنین زمان انفجار پرتابه های هدایت شونده در بالای سر دشمن را نیز محاسبه میکند .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
علاوه بر این ، کامپیوتر از طریق حسگرهای نصب شده در لوله ی توپ از آخرین کیفیت لوله ی توپ (که در اثر گرمای زیاد شلیک گلوله بطور مداوم کاهش میابد) اطلاع یافته و حتی این فاکتور را نیز به محاسبات خود اضافه میکند .
تجهیزات جانبی (Other Features)
علاوه بر موارد گفته شده در بالا ، تانک Oplot از برخی تجهیزات جانبی دیگر نیز بهره میبرد .
تانک از یک منبع تغذیه مستقل EA-8 با توان 8 کیلووات استفاده میکند . این منبع انرژی الکتریکی لازم برای Preheater موتور تانک را تامین میکند و به خدمه تانک اجازه میدهد بدون نیاز به روشن کردن موتور (در حالت سکون تانک یا نگهبانی خاموش) ، از سامانه ها و تجهیزات الکترونیکی تانک استفاده کنند . موقعیت این منبع در پشت بدنه ی تانک سمت راست است .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
تانک همچنین به سامانه های ناوبری ماهواره ای مبتنی بر سیستمهای GLONASS و NAVSTAR مجهز شده است که از طریق آن ، فرمانده تانک میتواند بطور دیجیتالی اطلاعات لازم را در یک کانال رادیویی بین بقیه تانکها به اشتراک بگذارد .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
کیت ناوبری ماهواره ای
لازم به ذکر است ، مدل صادراتی این تانک بنام Yatagan با برجک تغییر یافته (شبیه برجک تانک آبرامز) و توپ 120 میلیمتری استاندارد ناتو برای مشتریان خارجی عرضه شده است  
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین(قسمت دوم) 1
تانک Yatagan
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول)
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  -عکس هایی از تانک ام۱ آبرامز-
  ||☆تاریخچه عملیاتی و ویژگی های تانک تی-۵۴/۵۵☆||
  موشک ضد تانک هدایت‌شونده طوفان+عکس
  نشنال اینترست تانک روسی T-90M را "هیولا" خواند
  |مداخله نظامی روسیه در اوکراین|
  |تاریخچه تانک ها|
  معرفی|دو مدل تانک روسی خطرناک که در جنگ جهانی دوم شکست را به ارث بردند.
  پنتر|تانک متوسط ارتش آلمان نازی
  |-SS-سه عدد از تانک های آلمان نازی که قاتل متفقین در جنگ جهانی دوم بودند-SS-|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان