امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول)

#1
پس از فروپاشی شوروی ، صنایع نظامی و شرکتهای اوکراینی با مشکلات زیادی در بحث فنی ساخت تانک و تامین قطعات مواجه شدند بطوریکه صادرات تانکهای T-80UD به پاکستان نیز به دلیل همین مشکلات طرف اوکراینی متوقف گردید .
پس از این این مشکلات ، وزارت ماشین آلات سنگین اوکراین تصمیم گرفت با حمایت وسیع از شرکتهای اوکراینی و با بومی کردن تجهیزات نظامی ، استارت استقلال فنی صنایع نظامی اوکراین در تانکسازی را بزند . نتیجه ی این طرح بدون شک قابل قبول بود : سازندگان اوکراینی نه تنها در زمینه تکنولوژی تانکهای شوروی به خودکفایی رسیدند بلکه یک تانک ارتقا یافته بر پایه ی تانک دیزلی T-80UD به نام T-84 را عرضه کردند .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1
T-84 اولین بار در سال 1995 در نمایشگاه بین المللی تسلیحات در امارات متحده عربی رونمایی شد و در همان زمان ، قرارداد خرید 320 دستگاه از این تانک برای ارتش پاکستان منعقد گردید . در سال 1999 ، این تانک وارد نیروهای مسلح اوکراین شد و در سال 2001 نمونه ی اصلاح شده ی این تانک موسوم به T-84 Oplot وارد ارتش اوکراین شد .
طراحی کلی تانک T-84 Oplot همانند T-80 میباشد اما Oplot دارای ارتقاهای متمایز کننده ای در فاکتورهای مختلف میباشد .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1

حفاظت (Protection)

تانک Oplot دارای یک برجک کاملا جدید است و از یک سیستم حفاظتی منسجم و یکپارچه استفاده میکند که متشکل از زره کامپوزیت ، زره واکنشی و اخلالگرهاست . زره برجک و بدنه (جلو و دو طرف بدنه) Oplot از یک زره کامپوزیت سرامیکی تقویت شده با یک لایه از زره واکنشی انفجاری (ERA) نسل سوم Nozh ، تشکیل شده است که حفاظت تانک را در مقابل گلوله های APFSDS و Heat افزایش میدهد .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1
همچنین ، قسمت بالای تانک T-84 Oplot برای مقابله با حملات از بالا (Top attack) توسط موشکهای ضد تانکی همچون جاولین ، زره پوش شده و طرفین بدنه تانک علاوه بر موارد بالا ، به لایه های لاستیکی برای افزایش مقاومت تانک در برابر موشکهای ضد تانک تجهیز شده اند .
تانک T-84 Oplot علاوه بر موارد بالا از سیستم اخلالگر الکترواپتیکی Varta (نگهبان) برای مقابله با موشکهای هدایت لیزری نیز استفاده میکند ، این سیستم در تانک T-90 با نام Shtora-1 نیز استفاده شده . سیستم Varta همانند نمونه ی مشابه روسی خود از سه بخش هشدار دهنده ی لیزر ، اخلالگرهای مادون قرمز و لانچرهای دودزا تشکیل شده است .
بخش هشدار دهنده ی لیزری از یک پنل کنترل و 2 حسگر لیزری دقیق در جلو و 2 حسگر لیزری با دقت پایین در عقب برجک تانک ، تشکیل شده است ، این حسگرهای لیزری به تشعشعات لیزری دستگاههای مختلف از جمله مسافت یاب های لیزری ، شناسایی گر لیزری و موشکهای هدایت لیزری حساس هستند و به خدمه امکان واکنش موثر در مقابل این موشکهای هدایت لیزری میدهد .
 
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1
دو حسگر دقیق لیزری در جلوی برجک
 
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1
دو حسگر دقت پایین در عقب برجک
پس از کشف هدف ، اخلالگرهای مادون قرمز که در طرفین توپ اصلی نصب شده اند با القای یک سیگنال غیر واقعی در مدار هدایتی موشک از طریق انتشار پالس های سیگنال مادون قرمز کدینگ شده ، موشک را منحرف میکند .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1
اخلالگرهای مادون قرمز در طرفین تانک
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1
مدولاتور اخلالگر مادون قرمز سیستم Varta که در زیر لانچرهای دودزا قرار گرفته است

12 لانچر دودزای Aerosol که ذکر شد ، میتواند هم به عنوان بخشی از سیستم اخلالگر Varta (شلیک اتوماتیک) و هم بعنوان یک سیستم مستقل برای ایجاد استتار برای تانک (شلیک دستی) مورد استفاده قرار بگیرد . این لانچرها بطور الکتریکی شلیک میشود و در دو بخش در طرفین تانک نصب شده اند . لازم به ذکر استکه دود ناشی از نارنجکهای دودزای Aerosol دارای مقاومت بیشتری در مقابل آشکار سازهای حرارتی نسبت به دودهای نارنجکهای متعارف است .
علاوه بر لانچرها ، خود تانک میتواند با تزریق مستقیم سوخت دیزل در اگزوز ، تولید دود برای استتار کند و بعلت تهدیدات نظامی رو به رشد لیزری ، سامانه های اپتیکی تانک برای حفاظت از چشم خدمه در مقابل حمله ی مستقیم لیزرها تقویت شده اند .

Oplot دارای یک سیستم حفاظت NBC از نوع Overpressure است که هم خدمه و هم سامانه های داخل تانک را از اثرات انفجار اتمی ، گرد و غبار رادیواکتیو و عامل های باکتریولوژیک و سمی حفاظت میکند . T-84 Oplot همچنین از سیستمهای مدرن برای کاهش اثرات حرارتی ، راداری و آکوستیکی استفاده میکند که از جمله ی ان میتوان به سیستم منزوی کردن حرارت و صفحات لاستیکی برای کاهش اثرات راداری تانک استفاده کرد .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1
پک انزوای حرارتی (Heat Insultor Pack)

تحرک (Mobility) 

تانک T-84 Oplot همانند سلف خود ، T-80UD از موتور دیزلی استفاده میکند ، اما موتور بکار رفته در T-84 Oplot از نوع قویتر 6TD-2 با قدرت 1200 اسب بخار است ، این موتور برای کار در شرایط سخت بخصوص در دماهای بالا (55+ درجه سانتیگراد) ساخته شده است که شاید یکی از دلایل این کار را هدف گیری کشورهای خاورمیانه و آفریقا به عنوان مشتریان احتمالی این تانک دانست .

این موتور دیزلی قدرتمند با نسبت قدرت به وزن 26 اسب بخار بر تن ، نه تنها تحرک تانک را نسبت به T-80 بشدت افزایش داده ، بلکه آنرا حتی در مقابل آخرین تانکهای غربی مثل Abrams چابک تر نموده است .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1

موتور 6TD-2 با اینکه در اصل یک موتور دیزلی است اما قابلیت استفاده از سوختهای مختلف مثل بنزین ، Kerosene (نفت سفید) ، سوخت جت و ترکیبی از این سوخت ها را دارد . این موتور دارای یک گرمکن پیش از استارت (Preheater) است که قابلیت استارت در دماهای بسیار پایین را به تانک میدهد . مخزن داخلی موتور ظرفیت 700 لیتر سوخت و مخزن خارجی (بالای شنی های تانک) دارای ظرفیت 440 لیتر سوخت است که در مجموع ، برد 400 کیلومتری را به تانک میدهد .

این موتور برای تصفیه ی هوای ورودی از گرد و غبار و ذرات معلق ، از یک فیتلر دو تکه استفاده میکند که قسمت اول آن یک فیتلر سانتریفیوژی بوده و با استفاده از نیروی گریز از مرکز ، ذرات معلق را جدا میکند ، قسمت دوم این سیستم تصفیه نیز یک صافی است . موتور Oplot قادر است با این سیستم تصفیه تا 1000 کیلومتر در هوای داغ و گرد و غباری عملیات کند ، بدون اینکه نیاز به تعویض فیتلرها باشد .

موتور 6TD-2 دارای یک سامانه برای استارت اتوماتیک و نظارت بر پارامترهای موتور است ، از معایب این موتور میتوان به وابستگی آن به واحد الکتریکی مستقل برای استارت زدن در شرایط نامناسب اشاره کرد .
آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین (قسمت اول) 1

سیستم تعلیق این تانک بطوری طراحی شده است که بیشترین تحرک ممکن را در عین راحتی خدمه ، به تانک بدهد . هر مجموعه ی شنی تانک از 6 چرخ تشکیل شده است که از شنی های لاستیکی استفاده میکنند و ضربه گیرهای هیدرولیک نیز برای چرخ های اول ، دوم و ششم تعبیه شده است .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  -عکس هایی از تانک ام۱ آبرامز-
  ||☆تاریخچه عملیاتی و ویژگی های تانک تی-۵۴/۵۵☆||
  موشک ضد تانک هدایت‌شونده طوفان+عکس
  نشنال اینترست تانک روسی T-90M را "هیولا" خواند
  |مداخله نظامی روسیه در اوکراین|
  |تاریخچه تانک ها|
  معرفی|دو مدل تانک روسی خطرناک که در جنگ جهانی دوم شکست را به ارث بردند.
  پنتر|تانک متوسط ارتش آلمان نازی
  |-SS-سه عدد از تانک های آلمان نازی که قاتل متفقین در جنگ جهانی دوم بودند-SS-|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان