امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فزایش رشد علمی ایران در دولت یازدهم

#1
روزنامه شرق نوشت: طیفی از نمایندگان مجلس در حالی مشغول گرم‌کردن تنور استیضاح وزیر علوم هستند که به نظر می‌رسد، دست پری از ادله‌های محکمه‌پسند برای استیضاح رضا فرجی‌دانا ندارند. محدودشدن اظهارات این نمایندگان به کلیاتی همچون، انتصابات سیاسی، کندشدن روند رشد علمی کشور و حواشی مربوط به بورسیه‌های مساله‌دار به شکلی دلایل این طرح استیضاح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده که بررسی جزییات این ادعا‌ها نشان از عملکرد درست و خالی از اشکال وزیر علوم دارد.

این در حالیست که بر اساس آمارهای رسمی میزان تولید علم کشور بر اساس تعداد مقالات پایگاه «ای‌اس‌اس»، «اسکوپوس» و «ای‌اس‌سی» که هر سه این پایگاه‌ها مورد تایید مراکز علمی کشور هستند نشان از تسریع روند تولید علم کشور در دولت یازدهم دارد.

از سوی دیگر در اولین قدم نمایندگان موافق استیضاح فرجی‌دانا مدعی شدند انتصابات فرجی‌دانا در دانشگاه‌های کشور ضعیف بوده است. به‌طوری‌که پیش از این جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر صراحتا اعلام کرد: «وزیر علوم توجهی به نظرات دیگران در انتصابات نداشته.» او تاکید کرد: «وزیر علوم همچنین از افراد ضعیف در سطح دانشگاه‌ها استفاده کرده است که این مسایل همه باعث شد نمایندگان خواستار استیضاح وزیر علوم شوند.» این سخنان در حالی عنوان می‌شود که بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد، انتصابات فرجی‌دانا در مقایسه با کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت دهم و وزیر مورد حمایت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم، بیش از پیش با توجه به معیار‌های مدیریت دانشگاهی صورت گرفته است. بخش زیادی از انتقادات نمایندگان مجلس به انتصاب‌هایی از سوی وزیر علوم در دانشگاه تهران، علامه‌طباطبایی، تربیت‌مدرس، امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی اصفهان است. بررسی رزومه روسای این دانشگاه‌ها در دولت دهم نشان می‌دهد از مجموع شش رییس دانشگاه در دولت دهم تنها سه رییس یعنی علیرضا رهایی، جبل‌عاملی و صدرالدین شریعتی در زمان انتصاب سابقه مدیریت دانشگاهی را داشته‌اند و باقی روسا یعنی، فرهاد رهبر، بیژن رنجبر و محمداسماعیل همدانی‌گلشن در زمان انتصاب اولین سابقه مدیریت دانشگاهی خود را تجربه کرده‌اند. اما در دولت یازدهم، تمامی روسای این شش دانشگاه که از سوی رضا فرجی‌دانا معرفی شده‌اند، در زمان انتصاب تجربه‌های متعددی در زمینه مدیریت دانشگاهی در کشور داشته‌اند؛ مساله‌ای که شایبه سهم‌خواهی سیاسی، ابهام در دلایل استیضاح و مستندبودن این دلایل را تا حد زیادی تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

از سوی دیگر طیفی از نمایندگان مجلس به‌تازگی عنوان می‌کنند، روند رشد علمی کند شده است؛ ادعایی که بررسی دقیق آن با آمار‌های رسمی مرکز استنادی علوم جهان اسلام که در دولت دهم پایه‌گذاری شد حکایت غیرواقعی‌بودن این ادعا را دارد. در همین رابطه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز گذشته مدعی شد: روند رشد علمی در کشور کند شده و وزیر علوم باید پاسخگو باشد. سلیمی با اشاره به استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هفته جاری گفت: نمایندگان خواستار استیضاح دارای دغدغه‌هایی هستند که باید توسط وزیر علوم پاسخ داده شود. وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های نمایندگان، روند رشد علمی کشور است که این روند کند شده، وزیر علوم باید در این راستا پاسخگو باشد چرا ما باید در تولید علمی درجا بزنیم که این مساله در دوره وزارت دکتر فرجی‌دانا در حال رخ‌دادن است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نوع انتصابات در دانشگاه‌ها را دیگر دغدغه نمایندگان خواستار استیضاح مطرح کرد و افزود: دکتر فرجی باید درخصوص انتصابات توضیح دهند که چرا افرادی را به کار گرفته‌اند که سوابق آنها اقتضا نمی‌کرد در این پست‌ها به‌کار گرفته شوند. سلیمی افزود: استیضاح حق نمایندگان است. نمایندگان یکسری دغدغه دارند که باید پاسخ داده شود. وزیر علوم اگر پاسخی منطقی مبتنی بر استدلال داشته باشند نمایندگان قانع می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌ها این است که دانشگاه جولانگاه احزاب سیاسی شده و برای دانشگاه‌ها حاشیه‌سازی می‌شود این حواشی با روح دانشجو و دانشگاه همخوانی ندارد، نباید دانشگاه باشگاه احزاب سیاسی شود و این دغدغه نمایندگان است وزیر باید پاسخ شفاف بدهد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: استیضاح امری طبیعی است. سوالاتی که تاکنون به کرار از وزیر علوم شده است نشان داده این سوالات نتوانسته روند را اصلاح کند برای همین نمایندگان به این فکر افتاده‌اند که با استیضاح، این روند را اصلاح کنند.

اظهارات این نماینده مجلس در شرایطی است که بر اساس آمارهای رسمی میزان تولید علم کشور بر اساس تعداد مقالات پایگاه «ای‌اس‌اس»، «اسکوپوس» و «ای‌اس‌سی» که هر سه این پایگاه‌ها مورد تایید مراکز علمی کشور هستند نشان از تسریع روند تولید علم کشور در دولت یازدهم دارد. به‌طوری‌که ایران در آخرین ماه از سال 2012 همزمان با آخرین روزهای فعالیت دولت دهم بیش از 24هزار مقاله علمی در پایگاه‌های علمی را نمایه کرده است که این رقم در شش‌ماه نخست فعالیت دولت یازدهم مصادف با آخرین ماه سال 2013 به 25هزارو 96 مقاله علمی رسیده که نشان از رشد قابل‌توجهی در تعداد مقالات علمی است.

همچنین بررسی کارنامه دولت نهم در زمینه مقالات علمی طی شش‌ماه اخیر نشان می‌دهد، تعداد مقالات «اسکوپوس» در بهمن‌ماه 1392 حدود هشت‌هزارو700 مقاله علمی بوده که این رقم در خردادماه سال‌جاری به بیش از 14هزارو600 مقاله علمی رسیده است. همچنین پایگاه علمی «آی‌اس‌آی» کشور ایران در بهمن‌ماه سال 1392 بیش از چهارهزارو800 مقاله علمی را نمایه کرده، که این رقم در خردادماه سال‌جاری به بیش از 9هزارو900 مقاله افزایش یافته است. آماری که نشان می‌دهد روند رشد علمی کشور نه‌تنها کاهش نیافته است، بلکه همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم دانشگاه‌های کشور شاهد تسریع روند رشد علمی کشور و افزایش میزان مقالات علمی معتبر بوده‌اند.

[ɴᴏᴛ ʀᴇᴀʟ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آزمون تشریحی هیرو تست فارسی ۱۶ اردیبهشت ( یازدهم تجربی)
Book کتاب فلسفه و منطق یازدهم جواهری نشر دریافت
  آزمون تشریحی پورسینا زیست یازدهم ۹ اردیبهشت
Bug مجموعه سئوالات مفهومی ریاضی و آمار یازدهم
  آزمون ۳۱ فروردین گاج ( یازدهم انسانی)
Question آزمون مرآت ۱۹ فروردین ( یازدهم انسانی )
Question آزمون گزینه دو ۳۱ فروردین ( یازدهم انسانی)
  آزمون قلمچی ۳۱ فروردین ( یازدهم انسانی)
  تاریخ ادبیات فارسی دهم، یازدهم، دوازدهم
Question دو نمره آزمون نهایی پایه یازدهم با حفظ و تمرین مستمر به راحتی در دسترس شماست!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان