22-08-2012، 11:34
تهران - كارگردان 'خداحافظ بچه'، اتهام بدآموزی به این مجموعه تلویزیونی را ناشی از نوعی تنگ نظری دانست و گفت: این سریال نه تنها بدآموزی نداشته بلكه با هدف نقد مسایل اجتماعی و وارد كردن تلنگری به جامعه ساخته شده است.
'خداحافظ بچه' بدآموزی نداشت
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نشست نقد وبررسی این مجموعه تلویزیونی شب گذشته(سهشنبه) با حضور 'منوچهر هادی' كارگردان، 'سجاد ابوالحسنی' نویسنده، 'سیروس همتی' بازیگر و 'محمدرضا لطفی' منتقد سینما در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
** آغازی خوب و پایان بندی عجولانه
'محمدرضا لطفی' منتقد سینما و تلویزیون، ' خداحافظ بچه' را نخستین تجربه سریال سازی 'منوچهر هادی' دانست كه با استقبال خوب بینندگان روبرو شد.
وی با انتقاد از تعجیل در ساخت مجموعههای تلویزیونی گفت: تصویربرداری این سریال تا یازده صبح دوشنبه 30 مرداد ماه ادامه داشت و تاثیر آن در خود مجموعه دیده میشود، زیرا هر چه قسمتهای ابتدایی با دقت و وسواس بیشتری چه در متن و چه در كارگردانی روبرو بود، با رسیدن به قسمت های انتهایی، شتاب و تعجیل كه آفت بیشتر مجموعه های مناسبتی است، خود را نشان میدهد.
این منتقد تلویزیونی افزود: در سریال 'خداحافظ بچه' جرقه هایی وجود دارد كه معلوم است به آن فكر شده، اما این شتاب زدگی متاسفانه در بعضی موارد این جرقه را عقیم می گذارد كه واقعا حیف است؛ وقتی سریالی با نگاهی خوب، كاری را شروع می كند، قربانی شرایط و نحوه ساخت شود.
لطفی گفت: برای نمونه این مجموعه با هوشیاری، بچه دار نشدن را قصه اصلی خود قرار می دهد، اما حرف اصلی قصه نمی شود بلكه سخن اصلی آن نقد شرایط اجتماعی و نشان دادن معضلات بود.
این روزنامه نگار تاكید كرد: لایههای دوم این سریال كه موضوعات اجتماعی را به نقد می كشید، نیاز به زمان بیشتری برای به بار نشستن داشت.
وی افزود: پرداختن به موضوعاتی كه در سریال 'خداحافظ بچه' مطرح شد، در صدا وسیما مفید است؛ اینكه زنی كه خود روانشناس است می تواند مشكلاتی به مراتب بیشتر از بقیه داشته باشد و یا اینكه انسانها در شرایط مختلف دست به اعمال متفاوتی می زنند، از نكات خوب این كار است.
لطفی همچنین مقدمه طولانی هشت قسمتی سریال برای آماده سازی مخاطب را از نقاط ضعف آن برشمرد.
وی با بیان آنكه مجموعههای تلویزیونی پیام های خود را به شكل گل درشت به مخاطب ارایه می كنند، افزود: تمام سریالهای ما باید شخصیتها عاقبت به خیر شوند، آدم بد متنبه شود، آدم خوب پاداش ببیند، عده ای متحول شوند و خلاصه یك پیام نچسب در قسمت آخر به كار سنجاق شود.
لطفی با تاكید بر آنكه هدف اولیه و اصلی تلویزیون در همه جای دنیا سرگرمی است و القای پیام در رتبه بعدی قرار می گیرد، افزود: 'خداحافظ بچه' هم درست مانند تمام سریال های دیگر تلویزیون پایانی به شدت شعاری، غیر واقعی و تلویزیون پسند داشت.
** خلاف كاری آموزش ندادم
'منوچهر هادی' كارگردان این مجموعه تلویزیونی نیز در ادامه این نشست، درباره علت تعجیل در ساخت این سریال و اینكه تصویربرداری آن تا روزهای پایانی ماه رمضان ادامه داشته است، توضیح داد: ابتدا قرار بود از 20 اسفند ماه كار پیش تولید سریال آغاز شود اما در نهایت به 25 فروردین ماه موكول شد و مشخص است كه در این مدت زمان محدود نمیتوان یك سریال سی قسمتی را در یك شرایط مطلوب ساخت.
وی با یادآوری آنكه ساخت هر سریالی ماهانه حداقل 250 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: شاید بودجه این كارها كم است و تهیه كنندگان مجبور می شوند در مدت كمی تولید سریال را انجام دهند تا مقرون به صرفه باشد.
كارگردان 'خداحافظ بچه' در پاسخ به این سووال كه برخی این سریال را متهم به بدآموزی كرده اند و میگویند راه و روش دزدی یاد می دهد، گفت: اینگونه اظهارات نوعی تنگ نظری است، زیرا وقتی شبكههای ماهوارهای با پخش سریالهای مبتذل كه تم اصلی آنها را خیانت و مسایل غیراخلاقی است، جامعه را تحت تاثیر قرار دادهاند، چرا باید یك كارگردان داخلی را متهم به بدآموزی كرد.
هادی تاكید كرد كه سریالش نه تنها بدآموزی ندارد بلكه با هدف نقد مسایل اجتماعی و وارد كردن تلنگری به جامعه ساخته شده و اگر قرار باشد همه چیز خوب و خوش نشان داده شوند، پس دیگر جایی برای نقد مسایل اجتماعی نمی ماند.
این كارگردان تلویزیونی خاطر نشان كرد: برای مقابله با سریال های ماهواره ای باید حلقه نگاه خود را به موضوعات بازتر كنیم.
وی در پاسخ به آنكه چرا پیام داستان به صورت گل درشت به پایان داستان سنجاق شده است و سكانس آخر آن غیرواقعی از كار درآمد، گفت: در این سریال، بسیاری از حوادث آن طور كه تماشاگر انتظار داشت، رقم نخورد اما به هرحال وقتی برای تلویزیون كار می كنی باید قبول كنی كه در انتها نوعی عاقبت به خیری باید وجود داشته باشد و این از ملزومات تلویزیون است.
** فرصت كافی برای نگارش فیلمنامه نبود
نویسنده سریال 'خداحافظ بچه' در پاسخ به اینكه چرا نگارش فیلمنامه این سریال نیز با تاخیر و تنها دو روز پیش از پایان تصویربرداری آن به پایان رسیده، گفت: برای نگارش یك مجموعه 26 قسمتی كه عالی باشد و مخاطب تلویزیون ایران را نیز همه جوره راضی كند، دست كم باید دوسال زمان گذاشت.
'سجاد ابوالحسنی' با بیان آنكه همه در تعجیل در تولید مجموعههای تلویزیونی دخیل هستند، گفت: برای نوشتن قسمت اول كار یك ماه زمان صرف كردم، اما مثلا برای قسمت بیست وششم فقط چهار روز فرصت داشتم و این در نتیجه كار تاثیر می گذارد.
وی با بیان آنكه دی سال گذشته سفارش نگارش این سریال به وی داده شد، افزود: در این مدت كم فرصت كافی برای نگارش یك فیلمنامه كامل و عادی وجود ندارد.
نویسنده 'خداحافظ بچه' موضوع بدآموزی این سریال را نوعی بهانه جویی توصیف كرد و گفت:
بدآموزی یعنی در قاب تصویر و با ظرافت كاری و یا چیزی به بیننده آموزش داده شود در حالیكه چه كسی با دیدن این سریال آموزش دزدی می بیند.
ابوالحسنی درباره پایان بندی سریال نیز گفت: با اینكه معتقدم طی یك سریال باید تصویر واقعی و حتی تلخ به تماشاگر نشان داد، اما پایان خوش را برای قصه می پسندم.
وی در عین حال گفت كه پایان 'خداحافظ بچه' همان چیزی نبود كه خود می خواسته است و در حقیقت پایان دیگری در ذهن داشته است.
ابوالحسنی افزود: البته اینگونه نبود كه تلویزیون بگوید این را كار را انجام بده، بلكه من پایان بندی مورد نظر خود را به شبكه ارایه دادم و آنها گفتند كه اگر پایان دیگری داری آن را ارایه بده؛ من هم چند پایان مختلف به آنها پیشنهاد كردم كه از بین آنها یكی را انتخاب كردند.
** همه دنبال بازیگری هستند كه در نقشهای امتحان پس داده حاضر شود
در ادامه این نشست منتقد تلویزیون بازی 'بهنوش بختیاری' در یك نقش جدی را تحسین برانگیز دانست و گفت: او در این سریال نشان داد كه استعدادهایی فراتر از كارهای طنز معمول دارد و برای كارهای جدی نیز حرفی برای گفتن دارد.
لطفی همچنین بازی 'مهراوه شریفی نیا' و 'شهرام حقیت دوست' را نیز خوب توصیف كرد و گفت گه این بازیها نشان دهنده انتخاب هوشمندانه كارگردان است.
كارگردان 'خداحافظ بچه' نیز گفت: بختیاری به شدت خودش دنبال این بود كه كاری جدی انجام دهد و استعدادش را در این زمینه نشان دهد؛ متاسفانه سازندگان فیلمها و سریالها بدنبال آن هستند كه بازیگر در نقش های امتحان پس داده ایفای نقش كند و قدرت ریسك پذیری ندارند.
وی افزود: این موضوع حتی در مدیران شبكه ها نیز مصداق دارد و برای نمونه مدیران برای ایفای نقش 'سیروس همتی' دنبال بازیگران چهرهتر بودند و حاضر نبودند این نقش را به این بازیگر بدهند اما با پافشاری من در نهایت پذیرفتند.