امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با جنگنده PAC JF-17 Thunder ، ملقب به CAC FC-1 Xiaolong / بخش دوم

#1
طراحی
بدنه و کاکپیت
JF-17 از بدنه ای آلومینیومی برخوردار میباشد، گرچه از فولاد مقاوم شده و آلیاژ تیتانیم نیز در برخی بخشهای بدنه مورد استفاده قرار گرفته است. این بدنه برای خدمت به مدت 4000 ساعت پرواز یا 25 سال طراحی شده و اولین اورهال نیز باید پس از 1200 ساعت پرواز انجام شود. شایان توجه است در JF-17  بلاک 2، از مواد کامپوزیتی جهت کاهش وزن بدنه استفاده شده است.
در این جنگنده از طراحی بالهای دلتا شکل استفاده شده است. قسمتهای متحرک و هدایتگر بال موسوم به LERX در نزدیکی قسمتی که بال به بدنه متصل میشود، قرار گرفته اند و باعث ایجاد گردبادهایی میشوند که در درجه حمله زیاد، نیروی لیفت را افزایش میدهند. 
دو عدد ورودی هوای دوشاخه ای که در قسمت پشت و زیر کاکپیت قرار گرفته اند، هوای مورد نیاز موتورها را تامین میکنند. طراحی و نحوه قرارگیری آنها به گونه است که در درجه حمله زیاد به هنگام مانورهای سنگین نیز هوای مورد نیاز موتور را به خوبی تامین میکنند.
کاکپیت توسط اکریلیک شفاف پوشانده شده است و به گونه طراحی گشته که دید مناسبی را برای خلبان فراهم میسازد. در این کاکپیت از صندلی پرنده zero-zero استفاده شده است. البته هر یک از صندلی های Martin Baker Mk-16LE یا TY-5B که در J-10 نصب شده نیز میتوانند مورد استفاده نیروی هوایی پاکستان قرار بگیرند.


ایونیک

شیشه کاکپیت از یک ابزار سیستم الکترونیکی پرواز موسوم به EFIS و یک هاد تشکیل شده است، که حداقل دید 25 درجه را فراهم میکند. سیستم EFIS از سه نمایشگر رنگی چند منظوره که اطلاعات پرواز، اطلاعات تاکتیکی و اطلاعات موتور، سوخت، برق، هیدرولیک، کنترل پرواز و سیستم کنترل محیطی را نمایش میدهند، تشکیل شده است.
این جنگنده از یک سیستم کنترل پرواز ترکیبی بهره میبرد. یک سیستم کنترل متعارف جهت افزایش پایداری در شرایط نامساعد پروازی، و سیستم پرواز با سیم که بصورت ترکیبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.


آشنایی با جنگنده PAC JF-17 Thunder ، ملقب به CAC FC-1 Xiaolong / بخش دوم 1

ایونیک تاکتیکی


سیستم مخابراتی JF-17 در دو باند VHF/UHF فعال میباشد و یکی از آنها میتواند به عنوان یک دیتا لینک عمل نماید. این دیتا لینکها میتواند هنگام تبادل اطلاعات میان مرکز کنترلر زمینی، هواپیمای هشدار زودهنگام و دیگر جنگنده ها ارتباط برقرار نماید.
این جنگنده از یک سیستم پشتیبان دفاعی موسوم به DAS نیز برخوردار میباشد که زیرمجموعه های مختلفی از جمله هشدار دهنده دریافت کننده امواج راداری، هشداردهنده موشک شلیک شده بسوی هواپیما و ... تشکیل شده است.
42 فروند تولیدی نخست که در حال تحویل به نیروی هوایی پاکستان میباشند از رادار NRIET KLJ-7 که نمونه کوچک شده KLJ-10 است، بهره میبرند. این رادار توانایی کشف اهداف هوایی، زمینی و دریایی را تا 40 مورد دارا میباشد و امکان رهگیری 10 هدف بطور همزمان و نابودی دو فروند از آنها بوسیله موشکهای هوا به هوای خود دارا میباشد. این رادار اهدافی با سطح مقطع راداری 5 متر مربع را در فاصله بیش از 105 کیلومتر هنگام دید از بالا و 85 کیلومتر هنگام دید از پایین رهگیری میکند. JF-17 مجهز به سیستم دید رو به جلو فروسرخ نیز میباشد که قابلیت IRST را فراهم میسازد. همچنین یک غلاف هدفگیری لیزری نیز برای این جنگنده درنظر گرفته شده است که بصورت خارجی در محل نصب تسلیحات قرار میگیرد. قسمت زیرین سمت راست ورودی هوای این جنگنده که  مقابل توپ آن میباشد، قابلیت نصب پادهای دیگری را دارد.


سیستم سوخت رسانی و پیش رانش


JF-17 توسط یک عدد موتور توربوفن RD-93 روسی نیروی مورد نیاز خود را تامین مینماید که نوعی از موتور مورد استفاده در جنگنده Mig-29، یعنی RD-33 میباشد. این موتور نیروی رانش بیشتر و مصرف چشمگیر کمتر سوخت نسبت به موتور جنگنده هایی که قرار بر جایگزینی این جنگنده با آنها است، دارد. یکی از دلایل اصلی که از یک موتور در طراحی این جنگنده استفاده شده است، هزینه های قابل توجه مورد نیاز جنگنده های دو موتوره میباشد.
گروه سازنده موتورهای هوایی گوییژو (Guizhou) از سال 2000 در حال توسعه موتوری به نام WS-13 Taishan جهت جایگزینی با موتور RD-93 میباشد. این موتور بر پایه RD-33 طراحی شده، اما در آن از تکنولوژی های روز استفاده شده است.نیروی رانش تولیدی توسط این موتور 80-86 کیلو نیوتون میباشد.
این جنگنده شامل مخازن سوخت داخلی با ظرفیت حمل 2330 کیلوگرم سوخت میباشد. البته JF-17 قابلیت استفاده از یک مخزن سوخت رها شونده خارجی را زیر بدنه دارا میباشد که ظرفیت 800 لیتری دارد؛ همینطور امکان استفاده از دو مخزن سوخت خارجی رها شونده با ظرفیت 800 یا 1100 لیتری زیر بالهای خود را دارد.شایان توجه است که این پرنده قابلیت سوختگیری هوایی را نیز دارا میباشد.


آشنایی با جنگنده PAC JF-17 Thunder ، ملقب به CAC FC-1 Xiaolong / بخش دوم 1

تسلیحات

JF-17 میتواند همراه خود بیش از 3629 کیلوگرم تسلیحات شامل موشکهای هوا به هوا و هوا به زمین و تجهیزات دیگر که امکان نصب در 7 جایگاه این جنگنده را دارند، حمل کند. در این جنگنده یک جایگاه حمل تسلیحات زیر بدنه اصلی و بین دو ارابه فرود، دو جایگاه در زیر بالها و یک جایگاه نیز در نوک هر بال در نظر گرفته شده است.
در این جنگنده از توپ 23 میلیمتری GSh-23-2 که زیر ورودی هوا قرار گرفته، استفاده شده است. البته امکان استفاده از توپ 30 میلیمتری GSh-30-2 نیز وجود دارد. موشک های گرمایاب فروسرخ در جایگاه هایی که نوک بالها تعبیه شده است، قرار میگیرند و تسلیحات دیگر اعم از انواع موشکهای هوا به زمین و غلافهای نشانه گیری در دیگر جایگاه ها نصب میشوند.
موشکهای هوا به هوای فعال راداری BVR  میتوانند با رادار این جنگنده منطبق شوند و بر همین مبنا انتظار میرود که موشک هوا به هوای BVR چینی موسوم به PL-12/SD-10 موشک اصلی مورد استفاده JF-17 باشد. موشک های گرمایاب PL-5E و PL-9C نیز در این جنگنده مورد استفاده واقع شده اند که بنابر برخی گمانه زنی ها در حد AIM-9L میباشند. نیروی هوایی پاکستان به دنبال مجهز کردن این جنگنده به موشکهای مدرن A-Darter و IRIS-T میباشد.
در تاریخ جولای 2011 گزارشی مبنی بر تحویل موشکهای ضد رادار برزیلی MAR-1 به پاکستان منتشر شد که گویا جهت نصب بر روی این جنگنده خریداری شده است.

تاریخچه عملیاتی

تحویل اولیه، ارزیابی و خدمت

تولید اولیه محدود در ژوئن 2006 در چین آغاز شد و در 2 مارس 2007 تحویل نیروی هوایی شدند و اولین پرواز را به تاریخ 10 مارس در پاکستان انجام دادند. 6 فروند دیگر نیز حدود مارس 2008 تحویل پاکستان شدند.
اولین اسکادران JF-17 با شماره 26 و موسوم به عنکبوتهای سیاه در 18 فوریه 2010 بطور رسمی و با 14 فروند جنگنده وارد خدمت شد. اولین عملیات این جنگنده عملیات ضد تروریستی در جنوب وزیرستان انجام شد که در این عملیات از سلاح های مختلفی استفاده نمود.




آشنایی با جنگنده PAC JF-17 Thunder ، ملقب به CAC FC-1 Xiaolong / بخش دوم 1

مشتریان بالقوه

مصر به شدت خواهان به خدمت گرفتن JF-17  میباشد. آذربایجان نیز با چین وارد مذارکراتی شده است تا تعدادی از این جنگنده به ارزش هرکدام 18-16 میلیون دلار خریداری نماید؛ همچنین نیروی هوایی سودان نیز سفارش 12 فروند از این جنگنده را داده است. تعدادی کشور دیگری از جمله ایران و نیجریه گویا قصد خرید این جنگنده را دارند.


انواع

JF-17 بلاک 1
تولید این نمونه از سال 2006 در چین آغاز شد. این نمونه قابلیت حمل انواع تسلیحات چینی از جمله موشکهای هوا به هوای PL-5E II و SD-10 و همچنین موشک ضد کشتی C-802 را دارا است. اخرین JF-17 بلاک 1 در سال 2012 در حالی تحویل نیروی هوایی این کشور خواهد شد که حدود 58% تولید آن در پاکستان انجام شده است.


JF-17 بلاک 2
توسط نیروی هوایی پاکستان در سال 2011 سفارش داده شده است. این نمونه با رادار AESA و IRST چینی منطبق گشته و دارای ECM نیز میباشد. همچنین در ساخت بدنه آن از مواد کامپوزیت استفاده شده است.

ویژگی های عمومی

خدمه : 1
طول : 14.0 متر 
طول بال : 9.45 متر 
ارتفاع : 4.77 متر
سطح بال : 24.4 متر مربع 
وزن خالی : 6411 کیلوگرم 
وزن با مهمات : 9100 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : 12700 کیلوگرم 
پیشران : 1 × کلیموف RD - 93 WS - 13 توربوفن
تراست خشک: 49.4 کیلونیوتن
رانش با پس سوز : 84.4 
محدوده جی :  بین 3 تا 8.5 جی
ظرفیت سوخت داخلی : 2300 کیلوگرم

کارایی

حداکثر سرعت : 1.8 ماخ 
شعاع عملیاتی : 1352 کیلومتر
پرواز مستقیم : 3480 کیلومتر
سقف پرواز : 16،920 متر 
رانش / وزن : 0.95

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آشنایی با جنگنده PAC JF-17 Thunder ، ملقب به CAC FC-1 Xiaolong / بخش اول
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |عکس هایی از جنگنده آرادو ئی.555|
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  |عکس هایی از جنگنده میتسوبیشی اف-2|
  |عکس هایی از جنگنده میکویان میگ-31|
  |جنگنده های سوئد دهه 1940|
  |عکس هایی از جت جنگنده گرومن اف۴اف وایلدکت|
  -سه مدل از برترین جنگنده های آمریکا در دهه 1990-
  -چهار مدل جنگنده ساخته اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930-
  -جنگنده‌های اتحاد شوروی و روسیه دهه ۱۹۹۰-
  |معرفی جنگنده فرانسوی داسو سوپر اتاندارد|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان