08-08-2014، 23:45
این موضوع را جدیتر بگیرید، زیرا سالیان متوالی است که جستجوی طبیعی بیشترین مراجعه را به سوی وبسایتها روانه کرده است، منظور از جستجوی طبیعی یا Organic Search این است که بدون کلک و تقلب، وبسایت شما در میان جستجوها یافت شود. به عبارتی سادهتر، وبسایت حاوی مطالبی باشد که مخاطب جستجو کرده است.
حال ببینیم چطور میتوان پله پله تا نتایج اولیه گوگل پیش رفت؟ پیشاز شروع بحث اصلی، بیان این نکته ضروری است که برای این کار میانبری وجود ندارد و اگر چنین ادعایی مطرح میشود، ترفند تبلیغاتی و شاید بتوان گفت کلاهبرداری است، زیرا گوگل هوشمندتر از آن است که گول بخورد. البته ممکن است این اتفاق برای مدتی کوتاه رخ دهد، اما ماندگار نخواهد بود و امکان جریمه وبسایت از طرف گوگل وجود خواهد داشت.
پس SEO، یک پروسه است، اقدامی چند روزه نیست؛ اتفاقی است که باید در زمان حیات یک وبسایت، جاری باشد و نکات و موارد مربوط به آن همواره در نظر گرفته شود.
اما چه کنیم؟
1) محتوای غیرکپی
گوگل همواره در حال تغییر الگوریتم مورد استفاده خود است، در واقع این موتور جستجو از فرمولهایی استفاده میکند که بتواند بهتر و مفیدتر نتایج را برای مشتریان نمایش دهد، این نتایج باید متناسب با عبارت مورد جستجو بوده و اعتبار لازم را نیز داشته باشد. گاهی الگوریتمهای گوگل تغییراتی اساسی دارند، که در این صورت اسم الگوریتم نیز تغییر کرده و شاهد ساختاری جدید هستیم؛ مانند تغییر الگوریتم پاندا به مرغ مگسخوار.
اما خیلی وقتها این تغییرات بهصورت کلی نیست، و صرفا درجه اهمیت پارامترهای مختلف الگوریتم تغییر میکند. در الگوریتم جدید گوگل که بهنام مرغ مگسخوار شهرت یافته است، درجه اهمیت محتوای غیر کپی دو چندان شده است، پس در گام نخست لازم است برای وبسایت خود از جایی کپی نکنیم و خودمان محتوا را ساخته و استفاده کنیم.
در اطلاعیهای که مدیران گوگل هنگام معرفی الگوریتم خود منتشر کردهاند، آمده است: ما این تغییرات را برای شما که مدیران سایت هستید و هدفتان نمایش موقعیت وبسایت خود به مشتریان احتمالیتان است، اعمال نمیکنیم، بلکه برای آن دسته از متقلبانی است که میخواهند به هر قیمتی کاربر را به وب سایت خود بیاورند.
با در نظر گرفتن این نکته، اگر صاحب وبسایتی معتبر هستید، این خبر خوبی برای شما میتواند باشد، زیرا سایتهای مزاحم و غیر معتبر از نتایج کاربر حذف شده و بهتر نمایش داده خواهد شد، در سال اخیر بعد از جستجوی هر عبارتی سایتهای تبلیغاتی با محتوای غیرمرتبط نمایش داده میشدند، اما میبینیم که در الگوریتم جدید گوگل این وبسایتها در نتایج نخست نمایش داده نمیشوند و گاهی مورد جریمه گوگل قرار گرفته و کلا از نتایج حذف میشوند.
2) محتوای غیر تکراری
محتوای کپی و غیرتکراری چه تفاوتهایی باهم دارند ؟ منظور از محتوای غیرتکراری، جملاتی است که ممکن است در سایت تکرار شوند، مثلا برای یک سری محصولات با یک نام تجاری، نباید محتوایی چند خطی تهیه کرده و برای همه محصولات همان را درج کنیم. این مورد به اصطلاح امتیاز منفی دارد و گاهی ممکن است وبسایت ما از سوی گوگل جریمه شود.
3) محتوای زیر 250 کلمه ممنوع
یکی دیگر از معیارهایی که در الگوریتم گوگل ارزیابی میشود، اعتبار همه صفحات سایت است. جالب است بدانید از نظر گوگل صفحاتی که کمتر از 250 کلمه را شامل میشوند، فاقد اعتبار بوده و امتیازی منفی خواهند داشت. پرسشی که معمولا بعد از بیان این نکته مطرح میشود، این است که برای محصولات مشخص که امکان درج چنین محتوایی نیست چه باید کرد؟ در پاسخ باید یادآور شد، درج نقاط قوت و ضعف، کاربردهای متعدد محصول و... میتواند به تولید محتوا کمک کند.
4) عنوان سایت
عنوان وبسایت با آدرس دامنه سایت متفاوت است، منظور از عنوان وبسایت، همان چیزی است که معمولا به فارسی و بالای مرورگرها نمایش داده میشود، برای مثال در وبسایت press.jamejamonline.ir، بالای وبسایت عبارت جامجم نشریات نمایش داده میشود که همان عنوان وبسایت است. تعیین عنوان سایت، مطابق آنچه میخواهید گوگل شما را به آن بشناسد بسیار اهمیت دارد، اگر وبسایت شما درخصوص طراحی وبسایت است و اسم مجموعه شما باران است، بهتر است عنوان آن اینچنین باشد: «طراحی وبسایت باران».
در واقع گوگل در آشنایی اولیه متوجه میشود موضوع وبسایت شما چیست و چنانچه مطالب شما نیز با عنوان در ارتباط باشد، عنوان را فراموش نخواهد کرد.
نکته: موضوعی که نباید فراموش کنیم، هوشمندی گوگل است، روبات گوگل بهصورت دورهای به وبسایتها سرکشی کرده و مطالب آنها را فهرست و به فهرست گوگل اضافه میکند، در این سرکشیها تاریخ درج مطلب و دیگر موارد را نیز در نظر میگیرد، چنانچه مطالب وبسایت خود را از محلی کپی کرده باشید، تشخیص داده و این موضوع را دلیلی بر اعتبار نداشتن وبسایت شما میداند.
در مطالب آینده راهکارهای بیشتری را در این خصوص مطرح خواهیم کرد، با رعایت این چهار مورد جایگاه شما در گوگل ارتقای قابل توجهی خواهد داشت.
ارزیابی سایت شما در چند دقیقه
یکی از مشکلاتی که معمولا مدیران وبسایتها با آن درگیر هستند، استفاده مرورگرها از Cache است، این موضوع باعث میشود بعضی اوقات دید درستی از جایگاه خود در نتایج گوگل نداشته باشند، از آنجا که تعداد مراجعات زیادی به وبسایت خود داشتهاند، گوگل در آن رایانه وبسایت مورد نظر را در نتایج نخست نمایش میدهد، حال آنکه در رایانههای دیگر این چنین نیست. قبل از معرفی وبسایتی که این مساله را حل میکند، راهکار دیگری را که در این زمینه وجود دارد مطرح میکنم. کافی است در مرورگر Chrome روی صفحه کلید، این سه کلید را باهم بفشارید: Ctrl+Shift+N، در این صورت پنجره جدیدی باز شده و میتوانید بدون در نظر گرفتن Cache از اینترنت استفاده کنید. برای مثال نتایج واقعی جستجوی خود را ببینید. وبسایتی که این کار را برای شما میسر میکند: smallseotools.com است، کافی است در این وبسایت وارد بخش Keyword Position شده و آدرس سایت مورد نظر و کلمات کلیدی که میخواهید جایگاه وبسایت خود را برای آنها بدانید وارد کرده و در جدولی این نتایج را مشاهده کنید.
ساده، اما کارا: فعالیت در انجمنها
یک راهکار ساده برای آنکه وبسایت شما بدون هزینه، معرفی شود و در کنار آن اعتبار بیشتری نیز کسب کنید، فعالیت در انجمنها یا همان Forum هاست کافی است انجمنهای مرتبط با نوع فعالیت خود را پیدا کنید و بعد در آنها عضو شده و در بخش امضای خود، همراه با توضیح مختصری از وبسایتتان لینک آن را برقرار کنید.
در انجمنها، بعد از اینکه نوشتهای درج میکنید، در پایان هر نوشته توضیح مربوط به امضای شما نمایش داده خواهد شد، برخی انجمنها این امکان را میدهند که برای بخش امضای خود از کدهای HTML استفاده کنید، این موضوع عالی است، زیرا میتوانید لغتی را که مدنظرتان است لینک داده و در امضا از آن استفاده کنید. فراموش نکنید یکی از مواردی که در اعتبار وبسایت شما تاثیری محسوس دارد، لغاتی است که به وبسایت شما لینک میشود، برای مثال اگر فعالیت اصلی شما طراحی وبسایت است، لازم است لغت طراحی وبسایت، انتخاب شده و سپس به وبسایت شما ارتباط داده شود. از این طریق گوگل متوجه میشود براستی وبسایت شما درخصوص طراحی وبسایت است و عبارتی که دیگران نیز برای توصیف این وبسایت استفاده میکنند، همین عبارت است؛ بنابراین جایگاه شما در گوگل مطلوبتر خواهد شد.
باشگاه خبرنگاران