امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

استخرها بيمارتان نكنند

#1
جام جم آنلاين: دود و گرد و غبار كه ريهها را پر ميكند، سر و صدا كه گوش را ميآزارد، تابش تند آفتاب كه تنها را نيم پز ميكند، گرما كه آدمها را كلافه ميكند يعني تابستان حتي پيش از آن كه بهار تمام شود آمده است تا همه آنها را كه شنا كردن ميدانند، وسوسه كند براي تن به آب زدن، غافل از اين كه آب برخي از استخرها به دليل تركيب با برخي مواد خطرناك بشدت آلوده و مضر است.

يك شيرجه حسابي، زير آبي، يكي دو دور كرال در عرض استخر و بعد چرخشي آرام و دراز كشيدن روي آب، تا اينجاي كار، شنا ورزشي براي تمدد اعصاب است اما همه چيز ناگهان خراب ميشود، شما دچار سوزش شديد چشم ميشويد يا به سرفه ميافتيد و حس ميكنيد نميتوانيد به راحتي نفس بكشيد از استخر كه بيرون ميآييد دچار خارشهاي پوستي شده ايد، پوست تان مثل چوب خشك شده و در كمتر از يك ساعت بدنتان كهير ميزند. در چنين مواردي ميتوانيد احتمال دهيد يا كلر آب استخر به مقدار نامناسب بوده يا مسوول استخر به جاي كلر به آب وايتكس اضافه كرده است !

كلر ؛ نه زياد، نه كم

كلر يكي از مواد رايج براي ضدعفوني كردن آب استخرهاست. بيشتر مردم خيال ميكنند كلر در آب استخر فقط وقتي دردسرساز ميشود كه ميزان آن از حد استاندارد بيشتر شده باشد اما ميزان كم كلر هم مشكلساز است.

منيره جامي، كارشناس تربيت بدني در گفتگو با جامجم درباره عوارض ناكافي بودن كلر در آب توضيح ميدهد: آب استخرهايي كه ميزان كلر به كار رفته در آنها كمتر از حد استاندارد است بويي ناخوشايند دارد و بر خلاف تصور عامه كه معمولا قرمزي چشم را ناشي از فراواني كلر در آب ميدانند، اين عارضه معمولا ناشي از كمبود كلر در آب است.

به گفته اين كارشناس كمبود كلر در آب احتمال ابتلا به عفونتهاي چشمي را در شناگران زياد ميكند و حتي سبب تاري ديد، التهاب و حساسيت چشم ميشود اما همه آنچه گفتيم نشان دهنده اين نيست كه فراواني كلر در آب بيخطر است.

او فراواني كلر در آب را هم خطرناك ميداند و ميگويد: كلر زياد در آب استخر هم، به چشم آسيب ميرساند و باعث حساسيتهاي پوستي ميشود. كلر همچنين پوست بدن را خشك كرده و در مواردي پس از شنا، لايهاي سفيد رنگ روي سطح پوست ايجاد ميكند.

همچنين فراواني كلر در آب گاهي سبب مسموميت شناگران ميشود و براساس پژوهشهايي كه در دانشگاه لووين بروكسل انجام شده ممكن است كودكان را به آسم و خسخس سينه دچار كند.

اما حتي اگر ميزان كلر در آب استاندارد باشد همچنان بايد در شنا اصولي بهداشتي را رعايت كرد يكي از اين اصول استفاده از كلاه شنا براي حفاظت از موها در برابر كلر آب است كه دكتر عباس كريميان در گفتگو با ايسنا درباره آن ميگويد: كلر موجود در آب استخرها باعث ايجاد شوره در سر ميشود...

اين متخصص پوست و مو تصريح ميكند: آب استخرها به دليل وجود كلر خاصيت قليايي دارد و منجر به آسيب رساندن به پوسته خارجي مو و ايجاد شوره سر ميشود و به همين دليل حتما بايد از كلاههاي مخصوص شنا استفاده كرد.

مايع سفيد كننده در استخر؟!

قيمت بالاي كلر باعث شده است اين روزها برخي صاحبان استخرها به جاي استفاده از كلر، از سفيد كنندههاي خطرناك در آب استفاده كنند در حالي كه اين سفيد كنندهها ـ كه در زبان عاميانه به نام ماركي تجاري يكي از آنها يعني وايتكس خوانده ميشوند ـ معمولا براي تميز كردن اشيا به كار ميروند و نميتوان از آنها براي ضدعفوني كردن آب استفاده كرد.جامي با اشاره به اين كه استفاده از سفيد كننده جايگزين نامناسبي براي كلر است، ميگويد: اين ماده به پوست و ريه شناگران آسيب ميرساند و حتي باعث ريزش موهاي سطح پوست بدن و سر ميشود.

اين كارشناس تربيت بدني با اشاره به اينكه تشخيص آميخته بودن مايع سفيد كننده به جاي كلر با آب استخر براي شناگران غيرحرفهاي ممكن نيست، به شناگران تابستاني توصيه ميشود تنها راه مصون ماندن از اين آسيبها، مراجعه به استخرهاي شناخته شده و مطمئن است.
پاسخ
 سپاس شده توسط ☺t@k selooli☺
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان