02-08-2014، 14:49
در زمانه ای که طعم یک ریسینگ واقعی از غذای پر از جلال و جبروت گیمرها رخت بسته است، سازندگان بازی های ریسینگ درسال ۲۰۱۴ غذای پر حجمی را برای این جامعه تداراک دیده اند. The Crew ،Project Cars و … رقابت سختی را برای کسب موفقیتی بزرگ و عظیم دارند؛ از همه مهم تر آن ها باید به صرف رسیدن به موفقیتی شگرف، دل خیلی ها را با خود یگانه سازند. کمپانی پرطرفدار سونی نیز تشریفات بزرگی را طبق معمول برای طرفداران خود تدارک دیده و قصد ارائه چالشی بزرگ را برروی کنسول نسل هشتمی خود، یگانه کنسول مشرق زمین یعنی PS4، دارد. Drive Club همان چالشی است که نگاه مارا نسبت به خود ربائیده و توجه مارا نسبت به خود جلب کرده است. آمیزش حس یک ریسینگ ناب آن هم با واقعیت، سیر تکاملی این بازی پس از نمایش های ضعیف اولیه خود و قدرتمند شدن آن به مرور زمان تا همین اندی پیش را متشکل می شود. استودیوی Evolution، سازنده بازی، نسبت به این بازی حس مسئولیت خاصی را دارد و انگار که می توان انتظار داشت، خاطرات سبز دوران MotorStorm برای دارندگان کنسول های سونی زنده شود.
شاید PS4 داران در امسال، سال رویایی را در عرصه ریسینگ سپری کنند و این امر می تواند نوید آینده ای درخشان را برای سبک ریسینگ برروی PS4 بدهد؛ به طبع با تبدیل شدن DC به یک فرنچایر، سرعت رخ دادن این امر بیشتر شده و این امر تسریع می یابد. نمایش DC به حد معقولی، قابل قبول و زیبا بود و شاید تنها ایراد روا داشته نسبت به این بازی تا به اکنون را در انحصاری بودن آن دید که بسیار مبتدیانه و کوته فکرانه است ولی باید قبول کرد که عنوان های پر زرق وبرق در صورت تجربه شدن توسط عموم به عنوانی محبوب با تراکم بیشتر تبدیل می شود.
۲۰ فوریه سال ۲۰۱۳، DC معرفی شد البته آن زمان هم چون فلز آهن عمل کرد و مرغوبیت طلا را نداشت ولی الان می توان تکامل این بازی را حس کرد و به آن ویژگی زریت را نسبت داد( امیدواریم که تقلبی نباشد) . در E3 همان سال استودیوی Evolution خبر از عنوانی رایگان برای اعضای PS Plus را داد که البته محدودیت هایی را به صرف رایگان بودن شامل می شود؛ DC پس از فعل و انفعالاتی توسط استودیوی سازنده تاخیر خورد و این امر موجب آزردگی برخی شد اما باید با منطق با این موضوع رفتار کرد و واکنش متقابل با کنش نشان داد؛ تاخیر دوحالت نزول و پیشرفت را شامل می شود، سونی هم لفظ نزول را در بازی های خود حرام می داند لذا پیشرفت DC عامل اصلی و دلیل بزرگی برای این تاخیر نسبتا بی موقع بود( همه منتظر بودند که توی سرشان خورد) . سازندگان نیز طی سلسله صحبت هایی که برهه ای یک ساله از زمان را شامل می شد؛ تغییر بنیادی و داینامیک بازی را عامل این تاخیر دانستند. اگر قدرت کنترل عطش خود نسبت به این بازی را ندارید باید گفت که نسخه بتای بازی در طی ماه گذشته و این ماه عرضه و فرآیند عرضه آن تکمیل می شود، پس ثانیه ای را از دست ندهید.
کمربند های خود را برای سفر به دنیای DriveClub ببندید!
نام بازی: Drive Club
سازنده بازی: Evolution
ناشر: Sony
طراح: Paul Rustchynsky
موتورگرافیکی: In-house engine
پلتفرمS4
تاریخ انتشار: اکتبر ۲۰۱۴
سبک: ریسینگ
مد: تک نفره، مولتی پلیر آنلاین
قابل دریافت به صورت: نسخه فیزیکی و دانلودی
با دیدن تصاویر بازی به اوج گرافیک بازی پی برده و عطش خود را کنترل کنید.
راه تو را می خواند…
Driveclub نه عنوانی شبیه ساز است نه آرکید بلکه عنوانی است در توازن بین این دو که می تواند حس ناب یک ریسینگ واقعی را القا کند و حامل این ویژگی باشد، خصیصه ای که کمتر بازی را شامل می شود. لایسنس کردن ماشین های متعدد و القا حس محیطی بازی به بازی باز از خصیصه هایی است که همگان را از آن مطلع می کند. انتقال حس اتمسفر بازی بسیار در بازی عمیق است و موسیقی بازی سرعت این انتقال را فزونی می دهد. بخش موسیقی و صدا گذاری بازی بسیار داستان(!) جذابی دارد و این امر ما را به شکاف بیشتر آن سوق می دهد. در مورد این مساله می توان گفت که صدای ماشین در بازی با صدای آن در دنیای واقعی مو نمی زند و این شگفت انگیز است. مسئول صدای DC، آقای McDermott است. او و تیمش در حدود دو سال و اندی به سراسر جهان سفر کردند، آن هم به صرف ضبط کردن صدای اتومبیل ها چرا که هر خودرو در هرجایی از جهان پیدا نمی شود و از قضا این نوع خودرو ها بیشتر خودرو های مسابقه ای هستند؛ یعنی همان خودروهایی که سوژه بازی DC است. آقای McDermott درباره ی مشقت های این امر می گوید:
نقل قول:ما به دنبال اتومبیل های مختلف برای ضبط صوت آن ها بودیم و این امر شرایط سختی را برای شما حاصل می کند؛ مثلا، دوشنبه در توکیوی ژاپن هستید، سه شنبه در ایتالیا سیر می کنید و جمعه در… و این امر فرآیند تعقیب خودرو ها توسط مارا شامل می شود.
این ضبط صدا از تمام قسمت های خودرو اعم از: موتور، اگزوز و … است که بسیار دقیق انجام شده و باعث می شود تا واقع گرایانه بودن بازی فزونی یابد، این امر باعث آن شد تا شرکت های بزرگی نظیر مرسدس و BMW از سازندگان بازی درخواست دریافت این نواها ها را برای خود داشتند.
بحث دیگری که در DC نظر دیگران را جلب می کند گرافیک آن است. کافی است سنجشی میان جلوه های بصری DC و Forza Motorsport 5 انجام دهید تا تکامل گرافیکی در آن را حس کنید و با دستان خود لمس تا بفهمید که تلاش برای ساخت این عنوان به مقدار زیادی ثمره داده و می توان گفت که تلاش بسیار در ساخت این بازی باعث می شود تا موفقیت این بازی را تا ۸۰ درصد، دست یافته بدانیم. گرافیک بازی بسیار چشم نواز است و در طراحی محیط طبیعی بازی وسواس خاصی به خرج داده شده است و در نورپردازی بازی که بسیار داینامیک طراحی شده، دقت خاص و محسوسی به کار رفته است. طبق گفته سازندگان، هدف آن ها در طراحی گرافیک بازی فقط و فقط ارائه کیفیتی ماورا تصور و در حالت فیزیکی با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت ۱۰۸۰ است که قصد نوازش چشمان شما را برای برجسته کردن هنر PS4 در گرافیک دارد. سازندگان بازی، PS4 را معشوقه ی خود می پندارند و کار برروی آن را بسیار جذاب می دانند. در نتیجه باید گفت که جلوه های بصری در DC بسیار تکامل یافته و واقع گرایانه است. چگونگی نمایش وضعیت آب وهوایی در DC اوج قدرت انجین In-house را نمایان می کند. ابرها به خوبی در بازی رندر شدند و چرخه داینامیکی را برای ما به نمایش می گذارند. شاید تنها بخشی که درصد کسب موفقیت آن را باید ۱۰۰ درصد دانست، همین نمایش آب و هوای درون بازی است که چرخه داینامیکی را شامل می شود. وجود غالب جاده هایی که سایه بر آن ها افکنده شد در بازی بسیار طبیعی جلوه داده شده و به طبع در مناطق مرتفع متمرکز شده اند که بسیار زیباست و مهیج. در فواصل مسیرهایی که طی می کنید، رشته کوه هایی گنجانده شده است که به دلیل وجود آن ها در ارتفاع مه غلیظی آن ها را در بر گرفته است. وقتی صحبت از ابرها می شود، نگاه ها به سمت انتشار اشعه و پرتو خورشید توسط آن ها و تنظیم کردن چگونگی قرار گیری سایه ها نسبت به اجسام توسط ابرها می رود که روح یافتن محیط طبیعی در واقعیت را در بازی می رساند. تلاش ها برای ایجاد نورپردازی متعادل در بازی بی نظیر بوده و تنظیم کردن وضعیت دوربین ها و چگونگی تصویر برداری آن ها در بازی برای به تصویر کشیدن محیط طبیعی من جمله آسمان آبی باعث شده تا از سازندگان به خاطر این امر تقدیری به عمل بیاوریم و گرمای وجود خود را به آن ها منتقل کنیم. وقتی که در محیط بازی و در مناطق سرد سیر باران می آید؛ آب باران همراه به آویخته شدن خود به زمین باریکه ای از نور را برروی سطح زمین به نمایش در می آورد که حالت سراب گونه ای، زمین را فرا می گیرد. در همین فواصل کیفیت دید شما نیز کاهش پیدا خواهد، همان طور که در واقعیت این مساله برای ما اتفاق می افتد. در شب ها نیز این نور ماشین شما است که به چشم می آید و اشعه تابیده شده از آن به اجسام اصابت نموده و طی برگشتی به چشم شما می رسد. آب و هوا و گرافیک بالا در DC بایک دیگر آمیزش داشته اند و احساسات خاصی را با نمایش خود به شما القا خواهند کرد. خب شاید برای همه علامت سوال بزرگی به وجود آمده که DC چگونه به این به این ظرافت در ساختار دست پیدا کرده است؟! خب شاید همه ما بگوییم نسل هشتم است دیگر؛ بازی ها به اقتضای زمانه می بایست که این چنین پیشرفته باشند. ما نیز می گوییم خب، درست است اما بحث بر سر چگونگی ایجاد این امر است. اطلاعات ناسا نقش آنزیمی را دارد که حصول موفقیت بیشتر و کیفیت بهتر را برای DC فراهم آورده و جای خالی سوال فوق را پاسخ دهد تا علامت بزرگ مجهولی به یک امر کاملا تفهیم شده تغییر کند. جایگاه مناسب ستاره ها در بازی حاصل واکاوی اطلاعات ناسا است که اوج واقعیت را به شما تفهیم خواهد کرد. سازندگان در بازی دست به ساخت ابرهایی سه بعدی زده اند که واقعیت را با دنیای گیم در مساوات قرار داده است. شما طعم یک نوع آب و هوای یک نواخت همراه با ریاح یکسان را، دوبار نخواهید چشید و هم چون دنیای واقعی آب و هوا غیر قابل پیش بینی خواهد بود. در بازی بیش از ۱۰۰ نوع گونه گیاهی وجود دارد و عدد ۱٫۲ نشانگر تعداد درختان موجود در بازی است که تعداد آن از رقم تعداد درختان یک شهر و گاها یک استان نیز می تواند بیشتر باشد!
محیط طبیعی بازی حرفی را برای گفتن باقی نمی گذارد!
طعم واقعیت در DriveClub
خب مگر فقط وجود جلوه های گرافیکی با کیفیت ماورای تصور دلیل بر این می شود که DC را یک عنوان در مساوات با واقعیت بپنداریم؟! باید گفت نه تنها برای خرید بازی باید پولی بپردازید بلکه در بازی نیز ناچار به خرج پول هستید! اما برای چه؟ شما ناچار به پرداخت پول برای خرید و آزاد سازی ماشین هایی ناب هستید، لذا هر فرد که قصد تجربه ناب DC را دارد می بایست از جیب مایه بگذارد. البته هزینه ای به مقیاس به کوچکی نسبت به واقعیت! این قابلیت یا بهتر بگوییم این محدودیت( برای ما) نسخه مشابه ای است از کاری که سازندگان MotorSport RC در سال ۲۰۱۲ در PSN اجرا نمودند. سونی هنوز در مورد چگونگی اجرا این امر و جابه جایی تراکنش ها صحبتی نکرده اما سازندگان درصد مشکل آفرینی این قابلیت( محدودیت!) کم ندانستند. Rustchynsky، از سازندگان بازی، در مورد این امر می گوید:
نقل قول:اگر این قابلیت در محتوای بازی تاثیر بگذارد و در روند بازی متاثر باشد، قطعا این طرح جوابی منفی خواهد داد؛ این امر فرض است! اما حکم چیز دیگری است، آن نیز این است که سرعت استفاده از این طرح و تراکنش معاملات بسیار بالاست و تاثیری برروی روند بازی نخواهد گذاشت. شما خودرو خریداری می کنید و با عضویت خود در کلوب ها به قابلیت های دیگر دسترسی خواهد داشت
البته طرح فوق برای استفاده کاملا اختیاری است و اجباری به اجرای آن نیست.
دوستان خود را دعوت به مبارزه کرده ونفس خود را در چالشی دیگر بیازمایید!
مقوله ی دیگری که در بازی به آن اهتمام ورزیده می شود، نوع خودرو ها و تعداد آن ها است که مهیج ترین بخش برای طرفداران واقعی یک ریسینگ است. ابتدا اعلام شده بود که تعداد خودرو ها و ماشین ها در ۱۰ الی ۱۱ عدد خلاصه می شود و نوع آن ها در ادامه فزونی نمی یابد ولی اکنون باید گفت که بیش از ۵۰ ماشین،۵۵ ماشین سنگین به همراه ۵ لوکیشن و ۵۰ تور متفاوت در بازی گنجانده شده است که بی نظیر خواهد بود؛ آن هم برای یک عنوان انحصاری که قصد ارضای قشر محدودی از کنسول داران که طرفدار متعصب سبک ریسینگ را دارند، دارد و فرآیند دل ربایی از طرفداران مهیج تر نیز می شود. موضوع دیگری که دربازی رخ نمایی می کند؛ تلاش پشت صحنه بازی برای داشتن دوستانی زیاد برای شماست که یکی از اهداف بازی نام برده شده تا شما را به داشتن خیلی عظیمی از دوستان مجاب کند. به جای کورس گذاشتن با دوستان خود در خیابان، به خیابان های DC بروید و طعم مبارزه ای ماشینی را در آن بچشید.
شاهکار دیگری از سونی در راه است تا خود را در کنار بازی های بزرگ دیگر، در ویترین دل هوادران جا کند!
سرعت و کیفیت شعاری لایق DriveClub
شاید اکتبر ۲۰۱۴، به ماهی مهیج برای PS داران تبدیل شده و هم چون ماهی در آسمان PS بدرخشد. انتشار DC عطش یک ریسینگ واقعی را در دل هوادران فرازش داده و این امر موجب عدم کنترل این عطش شده چرا که به استناد گفته سازندگان و تقدیر های سایت های بزرگ و منتقدان ارزشی، باید منتظر یک عنوان ماورای تصور باشیم. فقط چند روز باقی مانده تا این عنوان را تجربه کنیم. در سال های اولیه انتشار کنسول های نسل هشتم به سر می بریم و در این سال ها به خوبی می توانیم چالش را در این کنسول ها احساس کنیم. همین DC خود می تواند فاکتور مناسبی برای موفقیت PS4 باشد؛ البته باید منتظر نظر اذهان عمومی در این باره بود و نمایش این بازی را دید! به هر حال بازی با قابلیت های بالای خود برروی کنسول نسل هشتمی سونی رندر شده و این امر می تواند قدرت بالای نسل هشت را برساند، با استناد براینکه این بازی دارای قدرت بسیار بالایی در گرافیک و چه در مضمون خود است.