امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کوهی در ایران که سلیمان جن ها را در آن زندانی می کرد!!

#11
1-آیا تابحال فكر كرده اید كه چرا اسم تپه باستانی و محوطه جهانی سوغورلو تخت سلیمان است. یا اصلا اسم تخت سلیمان به گوشتان خورده و می دانید در كجای آذربایجان قرار دارد؟! محوطه و مجموعه تاریخی سوغورلو )تخت سلیمان( واقع در جنوب غرب آذربایجان و در 49 كیلومتری شمال شرقی شهرستان تیکان تپه )تكاب ( قرار گرفته است، كه در سال 1382 در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت رسید. این مجموعه کم نظیر بر روی یک تپه طبیعی به بلندی 20 متر از محیط خود و توسط دیواری به ضخامت پنج متر و ارتفاع 14 متر و بیضی شكل محصور شده است كه محیط بیرونی این باروی بیضی شكل 1200 متر است.

این محوطه تاریخی از لحاظ قدمت به ما قبل تاریخ برمیگردد و بقایای آثاری از دوران ماقبل تاریخ كاملاً مشهود است و به ترتیب از دولت و تمدن ماننانی كه از اولین دولتهای آذربایجانی بودند به تاریخ سامی- عبری- مسیحی و عهد ماد و اشكانی میرسد و از آن تاریخ نیز به دوره های ساسانی، زردشتی، تمدن توركی، مغولی و ایلخانی و از آن به بعد به دوره اسلامی میرسد كه آثار تمام دوره ها كاملا در این مجموعه به چشم میخورد. طراحی آتشكده، قصر و طرح كلی محوطه بر ایجاد و گسترش معماری اسلامی نیز تاثیر بسزایی گذاشته است. غیر از مجموعه تخت سلیمان )سوغورلو ( در اطراف این مجموعه آبگر مها، چشمه ها و از همه مهمتر كوه زندان یا همان زندا ن داغی واقع شده است كه عمر زندان داغی به دوران زمین شناسی برمیگردد.

چون قدمت این مجموعه بسیار زیاد میباشد و هر حكومتی كه در منطقه صاحب قدرت شده است بر استواری و پایداری این محوطه كوشیده است. در قرن سیزدهم میلادی و در دوره آباقاخان )دومین پادشاه امپراتوری ایلخانی و برادرزاده هلاكوخان( مرمت شده و دیوارهای فروریخته بازسازی و دروازه جدیدی نیز احداث شد و بر دروازه جنوبی كه در عهد ساسانی ساخته شده بود علاوه گردید. سالن شورا، قصر، عمارت، ایوان و ساختما نهای 8 و 12 ضلعی و یک شهرك صنعتی در این مجموعه بنا شد. هم اكنون و در عصر معاصر كه كاوشهایی انجام

شده و یا میشود بافتهای شهرك ایلخانی سوغورلو مانند بازار، كارگاه، حمام و خان ههای مسكونی شناسایی شده و از تعمیرات اساسی و گسترده كه انجام داد ه اند مشخص شده كه این مجموعه مدتی به عنوان پایتخت تابستانی و كاخ شكار و تفرجگاه امپراتوری ایلخانی مورد استفاده قرار گرفته است. دریاچه و یا استخر زیبایی كه در داخل مجموعه قرار دارد به زیبایی این تپه باستانی افزوده است. كلمه سوغور نیز از همین دریاچه منشا گرفته است. در زبان تركی لغت سوغور به معنای نوعی خرگوش است كه از پوست آن لباس و نوعی كت تهیه میشود كه در تركی استانبولی به این نوع خرگوش «آدا تاوشانی » گفته میشود، كلمه سوغورلو نیز كاملا روشن است، معنایی را میرساند كه در این سرزمین سوغور یا خرگوش فراوان است. اما به این وجه تسمیه اكتفا نكرده و به دیوان لغات كاشغری مراجعه میك‌نیم در این اثر بدیعی آمده است كه سوغورلوق تاغ به معنی كوه یا تپه ای است كه پر از سوغور بوده و سوغورلو معادل سوغورلوق قدیم بوده و به معنی محلی كه سوغور در آن فراوان است. باید توجه كنیم كه سوغور با سغر به كلی فرق دارد سغر به معنای خارپشت است. اما در جای دیگری كلمه سوغور در تركی آمده است كه از مصدر سوغورماق به معنی گرفته شدن آب زمین. مانند گرفتن آب كشك كه در توركی میگو ییم قورود سوغوردو.

این وجه تسمیه بیشتر به این نام مجموعه نزد یک است چون در استخر این تپه آب همیشه موجود است و ساختمان این استخر طوری است كه آب را از خا كها و شنهای مجاور مکیده و جمع میكند. آوردن وجه تسمیه بدان جهت است كه نام این تپه را تخت سلیمان نامید هاند، این مجموعه در قلمرو آذربایجان واقع شده است و تمامی مكا نها به زبان توركی نامگذاری شده است آن هم زبانی التصاقی كه كاملا از طبیعت الهام گرفته شده است، اما در راستای سیاستهای غلط و نابجای طاغوت و رژیم منحوس پهلوی نامهای اصیل منطقه ای حذف و نا مهای بی هویت و بی ارزش جایگزین آنها گردیده است.

تخت سلیمان نامی است داستانی، كه عده ای كاتبین دربار به این مجموعه زیبا و باستانی گذاشته اند. چون حضرت سلیمان طبق نوشته ها و آیات قرآن كریم در كشور یمن می زیسته و اگر تختی هم داشت در آن سرزمین می بود.

این تپه باستانی كه در زمان ایلخانان رونق یافته بود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و میتواند با همت مسئولین استان آذربایجان غربی به یک منطقه گردشگری و توریستی تبدیل شود و چون ثبت جهانی هم شده است با معرفی بیشتر و رسیدگی به را هها و ایجاد اقامتگا ههای یک روزه، درآمدزایی و رونق بیشتری را عاید مردم منطقه خواهد كرد. برای رفتن و دیدن این مجموعه از تبریز ابتدا باید به قوشاچای )میاندوآب( و سپس به سائین قالا )شاهیندژ( و بعد از پاسگاه مائین بولاغ به سه راهی چوبلو و تكاب می رسیم كه در این سه راهی

باید به سمت چپ حركت كنیم و بعد از طی حدود 20کیلومتر از این سه راه به سوغورلو یا همان سلیمان تختی می رسیم.
------------------------------------------------
مقاله آقای مهران باهارلی از هفته نامه یاشایش اورمیه شماره 92
مورخه 21 / 11 / 88

2-در دامن سبز و وسیع دره "ساروقSaruq " (نك. ساروق) در میان كوههای آتشفشانی "آلاداغAladağ " در جنوب غربی آزربایجان، در شمال شهر "تیكان تپهTikantәpә " (نك. تیكان تپه-تکاب) و در جنوب شرقی دریاچه "اورموUrmu " (نك. اورمو-ارومیه) بر بالای تپه "سوغورلوSuğurlu "، محوطه جهانی و مجموعه تاریخی "سوغورلو" واقع شده است که در زبان فارسی موسوم به "تخت سلیمان" می باشد.

سوغورلو (تخت سلیمان) و مجموعه آثار باستانی و تاریخی آن یكی از مهمترین و مشهورترین مراكز تاریخ و تمدن آزربایجان و یکی از نمادهای باشکوه معماری آزربایجانی محسوب می‌شود. در این مجموعه تاریخی كه دارای ارزش سمبلیك مهمی است، بقایای آثاری از دوران ماقبل تاریخ، دولت و تمدن ماننائی (اولین دولت آزربایجانی)، تاریخ سامی-عبری-مسیحی، عهد ماد و اشكانی (هر دو با تباری مناقشه دار)، سازه های مربوط به دوره ایرانی-ساسانی-زردشتی و تمدن توركی-موغولی-ایلخانی موجود است. طراحی آتشكده، قصر و طرح كلی‌ محوطه بر ایجاد و گسترش معماری اسلامی تاثیر گذاشته است. در اطراف سوغورلو (تخت سلیمان)، ایسسی سوها (آب گرم‌ها)، قاینارجاها (چشمه های جوشان) و بولاق های سردی (چشمه‌ها) وجود دارند كه بسیار جالب توجه اند. دریاچه اسرار آمیز "بوركو Bürkü" و شكاف بزرگی كه در اثر زلزله پدید آمده، از دیگر نكات دیدنی سوغورلوق (تخت سلیمان) است.

كلیه آثار این مجموعه كه در سال ١٣٨٢ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، بر روی یك بلندی طبیعی به ارتفاع ٢٠ متر از سطح دشتی گسترده و درون حصار و دیواری بیضی شكل بنا شده است. حصار از سنگ‌های لاشه‌ای به ابعاد مختلف و به ضخامت ٥ متر، ارتفاع ١٤ متر و با محیط بیرونی ١٢٠٠ متر بنا شده است. لایه بیرونی حصار از سنگ‌های تراش‌دار نما‌سازی شده و دارای ٣٨ برج دفاعی مخروطی شكل است. برخی از آثار مجموعه مانند زندان مربوط به دوره ماقبل تاریخ، ماننائیها، دوره مادها، پایه دیوارها از دورة اشكانی و حصار بیرونی متعلق به عهد ساسانی است. بخش‌هایی از این محوطه در قرن سیزدهم میلادی در دوره آباقاخان، دومین پادشاه امپراتوری ایلخانی و برادر زاده هلاكوخان مرمت شد، پاره‌ای از قسمت‌های فرو ریخته بازسازی گردید، دروازه جدیدی در مجاورت دروازه جنوبی عهد ساسانی احداث و قصر، عمارت، سالن شورا، ایوان (شرقی)، ساختمانهای هشت و دوازده ضلعی و شهركی صنعتی در کنار آن بنا شد. (امرای مغول هیچكدام از آثار پیش از خود را تخریب نکردند و ساختمان های خود را در کنار و یا بر روی این آثار قبلی بنا نمودند). تاكنون قسمت‌های مختلف بافت صنعتی شهرك ایلخانی ‌سوغورلو (تخت‌سلیمان) مانند بازار، كارگاه، حمام و خانه مسكونی شناسایی شده اند. پس از انجام تعمیرات وسیع و چشمگیر و احداث بناهای جدید، از این مكان مدتی بعنوان پایتخت تابستانی، كاخ شكار و تفرجگاه امپراتور ایلخانی استفاده شده است.بای بک

ریشه شناسی

سوغورلو نام قدیمی و تركی محوطه ای تاریخی در آزربایجان است كه در زبان فارسی تخت سلیمان نامیده می شود. این نام به معنی محلی كه در آن سوغور فراوان وجود دارد و یا زمینی كه از قابلیت سوغور كردن برخوردار است می باشد:

١- سوغورSuğur : نوعی از خرگوش شبیه مارمولك كه از پوست آن برای ساختن كت بارانی استفاده می شود از تلفظهای این كلمه در زبانهای توركی: سوغور (قاراخانی)، سوویر (تاتاری)، هیویر (باشقیری)، سیغیرغان (نوعی موش)، سئوئر (چووواشی)، (در تركی معاصر تركیه: آدا تاوشانی، به عربی الوبر). در تركی قدیم "سوغورلوق تاغ Suğurluq Tağ" به معنی كوهی پر از سوغورها بوده است (كاشغری). "سوغورلو" معادل سوغورلوق تركی قدیم بوده و به معنی محلی كه در آن سوغور فراوان می باشد است. ("سوغور" را نمی بایست با "سغر" كه به معنی نوعی خارپشت كلان است اشتباه نمود. گرچه نام این حیوان نیز كه به اشكال اشغر، اسغر، سغرمه، سغرنه، سکرمه، سکرنه، سَكَر، سُكَر نیز ثبت و در لغتنامه های فارسی به صورت کرپی کوهی، روباه ترکی، ارمجی کوهی، خورکای جبلی معنی شده، تركی است).

٢-در تركی كلمه دیگری به شكل "سوغورSoğur " از مصدر "سوغورماقSoğurmqa " به معنی گرفته شدن آب توسط زمین وجود دارد. "قوم سوو سوغوردوQum suv soğurdu " (شن آب را در خود كشید، جذب كرد)، "اول قوروت سوغوردوOl qurut soğurdu " (او آب كشك را بیرون كشید)، با گسترش معنی به معنی بیرون كشیدن. در این معنی با فعل "سییرماقSıyırmaq " در هم آمیخته شده است. مانند بیرون كشیدن شمشیر از غلاف، تیر از زخم و یا مو از شیر. فرمهای گوناگون آن: سوغور Soğur، سوور Suvur، سور Sur، سویر Suir، سوویر Suwir. از همین ریشه اند مصادر سوغالماقSoğalmaq به معنی فرو رفتن آب بر زمین و خشك شدن آن و سوغالتماقSoğaltmaq به معنی خشك كردن آب. (فرهنگ لغت تركی به فارسی سنگلاخ، تالیف میرزا مهدی خان استرآبادی منشی نادرشاه افشار). این مصدر در زبانهای ادبی و لهجه های معاصر تركی آزربایجان و تركیه هنوز رایج است. مثلاً در شهر باهار آزربایجان (نك. قاراتكین-بهار) Soğolmaq یعنی خشك شدن آب چیزی (وقتی گوشت را برای كباب كردن روی آتش قرار می دهند و پس از مدتی آب آن در اثر حرارت از بین می رود می گویند اَت سوْغوُلدوُ Ət soğuldu یعنی آب گوشت زایل و كشیده شد). بنابر این ریشه شناسی، "سوغورلو" مركب از "سوغور+-لو" بوده و به معنی محل و زمینی كه قابلیت جذب آب را داراست می باشد، به سیاق "گئچه رلیGeçәrli " (گئچ.+-ه ر+-لی) به معنی چیزی كه قابلیت تداول داشته و معتبر است.

٣-از سه شهر تركان قومان (قیپچاق) در ساحل رود دونه چ یكی نیز "سوغور" نام داشته است. محتملا این نام در ارتباط با معنی دوم سوغور است.

٤-"سوغور" به عنوان نام شخص نیز بكار رفته، چنانچه نام یكی از سرفرماندهان تركان قومان بوده است.بای بک

وجه تسمیه:

در متون تاریخی از این منطقه به نام "ستورلیق" یاد و به ریشه تركی آن اشاره شده است: "مستوفی از محل مذكور كه در زمان او در ناحیة ایج رود (در متن انجرود) واقع بوده است یاد می‌كند و می‌گوید در این ولایت قصبه‌ای است كه مغول آن را "ستوریق" می‌‌خوانند و بر سر پشته‌ای است. پس از آن از سرای و چشمة جوشان سخن به میان می‌آورد. سپس می‌افزاید كه اباقاخان آن سرای را عمارت كرد (آثار كاخ آباقاخان در كاوشهای باستان‌شناسی به دست آمده است). كلمة "ستوریق" در نزهه‌القلوب محرف "سغورلیق" یا "سوغورلوق" است كه در زمان مغول به این محل اطلاق می‌شد و از ییلاقهای معروف ایلخانان بوده است و امیر ارغون گنجهایی در آن نهاده بود… این كلمه تركی می‌نماید، ولی استعمال آن از دورة مغول است" (مقاله آذربایجان، عباس زریاب خویی)

نام سوغورلو به سبب وفور نوعی از خرگوش در این ناحیه و به احتمالی كمتر به سبب نوع خاك آن محوطه كه قابلیت جذب آب فراوان را داشته به آن داده شده است.

ریشه شناسی و وجه تسمیه های نادرست

١-هرچند نام خود محل آتشكده و كوههای مجاور آن در كتب بسیار قدیمی ذكر نشده اند، با اینهمه بسیاری از نخستین نامهائی كه برای آنها ذكر شده تركی اند. اما منابع فارسی و دولتی نه تنها نام محل مذكور را با عبارت فارسی "تخت سلیمان" عوض نموده اند، بلكه اغلب پدیده های مربوط و پیرامون آن مانند تپه، كوه، چشمه و شهرك و ….. را نیز "تخت سلیمان" نامیده اند. در حالیكه هر كدام از این پدیده های جغرافیائی و طبیعی دارای نام مشخص تركی است:

-سوغورلوSuğurlu (سغورلق): نام تركی تپه هائی كه به فارسی تخت سلیمان نامیده می شوند.
-آلاداغAladağ (الاطاغ): كوههای اطراف سوغورلو كه امروزه به فارسی تخت سلیمان نامیده می شوند. این منطقه به همراه قاراداغ (با نام فارسی سیاه كوه عوض شده است)، قرارگاه تابستانی آباقاخان بوده است.
-بوركوBürkü (بركه): چشمه ژرف و جوشان مجاور سوغورلو (تخت سلیمان). از ریشه بوركBürk (مصادر بوركمه كBürkmәk و بوركورمه كBürkürmәk به معنی جوشیدن و فوران كردن آب، پاشیده شدن آب، ریزش بسیار شدید آب در حین باران است).بای بک
-آباقاAbaqa (آباقا ایلخان): شهرك صنعتی و كاخ دوره ایلخانی. كلمه ای مغولی به معنی پدربزرگ و عمو، از ریشه تركی "آبا" به معنی جد، پدربزرگ، مادربزرگ، …. به علاوه پسوند تركی "-قا" كه به ندرت بكار رفته است (مانند كلمات قورتقا، آویچقا).

٢-مجموعه باستانی سوغورلو با تمدن، تاریخ و افسانه های سامی در هم آمیخته است. چنانچه نام مجموعه و همچنین زندان موجود در آن با پیغامبر سامی سلیمان نبی، تختی در آن با نام ملكه بلقیس و دریاچه مجاور آن در متون گوناگون مسیحی با دوران كودكی عیسی مسیح مرتبط شمرده شده است. "سلیمان" نامی سامی است، با اینهمه تركیب "تخت سلیمان"، همانگونه كه از ظاهر آن پیداست، به لحاظ ساختاری و دستوری فارسی است. بر خلاف فارسی، در زبان تركی مضاف پس از مضاف الیه می آید. یعنی اینكه این نام به تركی می بایست "سولئیمان تختی" خوانده می شد، مانند نام روستا و قلعه"خان تختی Xantəxti" در جنوب شرقی سلماس در ٧٦ كیلومتری جاده ارومیه- سلماس، كه به معنی "تخت خان" می باشد (در ارتفاعات كنار این محل، بر روی قطعه سنگ بزرگی نقوش حجاری ‌شده‌ای به نام حجاری‌های خان تختی وجود دارند كه نقش دو سوار شاهانه را با دو پیاده نشان می‌دهند. ادعاهائی كه این دو سوار را اردشیر اول، شاهپور اول و غیره دانسته اند همه حدس و گمان اند، زیرا كتیبه‌‌ای همراه این نقشها نیست)؛ "داش قالا Daşqala" (در ٢٨ كیلومتری شرق عجب شیر در ساحل شرقی دریاچه ارومیه در ٩٥ كیلومتری جنوب تبریز، نام دولتی-فارسی آن قلعه ضحاك است)؛ نام "باز قالاسی Baz Qalası" (نك. باز قالاسی-بذقالاسی، نام دولتی-فارسی آن قلعه جمهور است).

٣-استرابن تاریخ نگار برای كشور "آتروپاتنه" دو پایتخت ذكر كرده كه یكی آز آنها "فراده اسپه" بوده است. ماركوارت و راولینسون (ماركوارت، ١٠٨) فراده اسپه را با سوغورلوی كنونی (تخت سلیمان) و شهر باستانی "شیز" كه در حوالی آتشكده آزرگشسب واقع شده و شهری مناسب برای اقامتگاه تابستانی بوده یكی دانسته‌اند. برخی با این تثبیت مخالفت نموده و گفته اند كه "شیز نمی‌تواند سوغورلو (تخت‌سلیمان) كنونی باشد، بلكه باید محل آن را كه همان جَنْزه است، در نزدیكیهای مراغه جست. كزنا یا جنزه یا گنزك قسمتی از شیز و نام شهری بوده كه مقر تابستانی شاهان بوده است" (عباس زریاب خویی در مقاله آذربایجان).

نتیجه

نام قدیمی و تركی محوطه و مجتمعی كه در زبان فارسی "تخت سلیمان" نامیده می شود، "سوغورلوSuğurlu " بوده و به معنی محلی كه دارای سوغور (نوعی خرگوش) فراوان است و یا زمینی كه قابلیت جذب آب را دارد می باشد. این مجتمع در دره "ساروقSaruq "، احاطه شده با كوههای "آلاداغAladağ " واقع شده است. چشمه جوشان آن "بوركوBürkü " و شهرك صنعتی وكاخ ایلخانی آن "آباقاAbaqa " نام دارد.
کوهی در ایران که سلیمان جن ها را در آن زندانی می کرد!!  2
پاسخ
آگهی
#12
جالب بود ممنون.
پاسخ
#13
:N56::N56::N56::N56::N56::N56::N56::N56::N56::N56::N56::229::229::229::229::229:​:229::229::230::230::230::230:
پاسخ
#14
ممنونم
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زیباترین زندانی جهان
Rainbow هتلی عجیب که با مردم مثل زندانی ها رفتار میکنند !! تصاویر
  حضرت سلیمان و مورچه
  کشف خانواده ای در کوهستان در ایران که جزو جمعیت ایران نبودند+عکس
  کوهی خورا کی در ایران
  مردی که 2 ماه در یک ماشین زندانی شد !!+ عکس
  زندانی شدن دو دختر به دلیل رنگ کردن موهایشان
  کوهی که جنین انسان را حامله است!!!!!!!!!
  سلیمان ومورچه عاشق (داستانک)
  زندانی که زن و شوهرهای خلافکار در کنار هم زندگی می‌کنند! (+عکس)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان