امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روایت محمدی کارگردان فیلم از ساخت " فرشته ها"

#1
روایت محمدی کارگردان فیلم  از ساخت " فرشته ها" 1

فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» اولین فیلم بلند سینمایی حامد محمدی است که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در امد و مورد توجه منتقدین و اهالی رسانه قرار گرفت. اکران عمومی این فیلم از اول مرداد ماه در گروه سینمایی آزادی و سینماهای شهرستانها آغاز خواهد شد. پوستر «فرشته ها با هم می آیند» توسط بهزاد خورشیدی طراحی شده است. خورشیدی پیش از این طراحی پوستر فیلم هایی همچون «حوض نقاشی»، «امروز»، «تنهای تنهای تنها»، «سر به مهر» و ... را برعهده داشته است و جوایزی را هم برای این آثار دریافت کرده است. این فیلم به تهیه کنندگی منوچهر محمدی ساخته شده است.

در «فرشته ها با هم می آیند» جواد عزتی، نازنین بیاتی، رضا ناجی، الهام کردا، لیلی فرهادپور، سعید آرمند، حسین پرستار و... بازی می کنند.«فرشته ها با هم می آیند» محصول مشترک حوزه هنری و منوچهر محمدی است. این فیلم داستان یک روحانی جوان به نام احمد است که با همسرش لیلا در حالی با تنگدستی روزگار سپری می‌کنند که صاحب سه فرزند همزمان می‌شوند.

روایت حامد محمدی از فرشته ها ...

حامد محمدی پیش از ساخت «فرشته ها با هم می آیند» نگارش فیلمنامه هایی چون «حوض نقاشی» و «طلا و مس» را تجربه کرده. روایت او از نخستین تجربه کارگردانی اش را بخوانید:

«فرشته ها با هم می آیند» فضای متفاوتی با دو فیلمنامه «طلا و مس» و «حوض نقاشی» دارد؟

من همان نویسنده با همان روحیات هستم. با همان امضا و حال و هوا و این کار، تفاوت چندانی با کارهای گذشته ام ندارد. فقط این که در اولین تجربه کارگردانی سعی کردم فیلمنامه ساده ای را برای ساخت انتخاب کنم. بسیاری می گفتند «حتما بهترین فیلمنامه ات را گذاشته ای خودت بسازی». در صورتی که واقعا طرح ساده ای را انتخاب کردم.

کمی به عقب برویم و پیشینه هنری تان را مرور کنیم.

از سال 79 شروع به ساخت تیزر و مستند کردم و همزمان با تحصیلات دانشگاهی که فاصله زیادی از هنر داشت یعنی حقوق، کارم را ادامه دادم. تجربه تیزر سازی کمک زیادی به خلاصه گویی و نوشتن قصه و طرح در زمان کوتاه برایم بود. مستند 20 قسمتی «چالش های توسعه در مالزی» به سفارش شبکه چهار، مستند داستانی «خشت و آیینه» به سفارش شبکه پنج و چند کار دیگر را نیز ساخته بودم. تا اینکه سال 87 «طلا و مس» ساخته شد و بعد تعدادی از فیلمنامه های دیگری که نوشته بودم نیز ساخته شدند. خدا را شکر در این مدت هم فیلمنامه و هم فیلم هایی که ساخته شد، با اقبال روبه رو شدند. راستش برایم طبیعی بود که عده ای مثلا بگویند این فرد یک باره از کجا آمد و فیلم نامه نویس شد که خب همین طور یک باره هم نبود.

حامد محمدی پیش از ساخت «فرشته ها با هم می آیند» نگارش فیلمنامه هایی چون «حوض نقاشی» و «طلا و مس» را تجربه کرده. او درباره تجربه کارگردانی اش می گوید: من همان نویسنده با همان روحیات هستم. با همان امضا و حال و هوا و این کار، تفاوت چندانی با کارهای گذشته ام ندارد.

پدرتان در یادداشتی اشاره کردند برای ورود شما به سینما سخت گیری و حساسیت های خاصی داشته اند و حتی در انتخاب فیلم نامه های شما برای ساخت نیز بسیار سخت گیر بوده اند.

بله. ایشان همیشه این سخت گیری را در هم مرحله نگارش فیلمنامه و هم در مرحله ساخت دارند. اما در کنار این دقت نظر، نسبت به من حساسیت های خاصی داشته اند که هنوز هم این حساسیت ها وجود دارد. حتی ترجیح می دادند سرمایه گذاری روی فیلمنامه اول من، لزوما از بیرون نباشد و در نهایت هم این کار یک فیلم مشارکتی شد که حوزه هنری درصد کمتری از ایشان سرمایه گذاری کرد. حساسیت منوچهر محمدی تنها درباره من نیست و همیشه هر فردی بخواهد با آقای محمدی کار کند چنین حساسیتی را درک می کند. همین حساسیت نیز سبب شده اغلب آثارشان مورد تحسین قرار گیرد و گرچه گاه پیش آمده به دلایل متعدد از نظر منتقدان و گاه در ارتباط با مخاطب، اقبال نیافته باشد اما طبیعتا خود از عملکردشان راضی هستند.

تمایل ندارید از زیر سایه پدر خارج شوید؟

دوست دارم این سایه همیشه بالای سرم باشد و من هم زیر سایه ایشان باشم.

این مساله شاید از نگاه منتقدان چندان قابل قبول نباشد؟

من آرزو کردم همیشه سایه پدر بالای سرم باشد و نمی دانم چرا باید این موضوع برای منتقدان قابل قبول نباشد. به هر حال دوستان منتقد همیشه حساسیت های خاصی داشته اند و دارند. خیلی از همین دوستان منتقد بعد از «طلا و مس» یا «حوض نقاشی» انتقاد کردند. خیلی از نقدهای مثبت و خیلی از نقد های منفی برای شخص من به شدت سازنده و مهم بود. اما اگر قرار باشد منتقدان برای کارگردان تعیین تکلیف کنند که اشتباه است. کارگردان تلاش می کند فیلم خودش را بسازد و منتقدان نیز ارزش اثر را بررسی می کنند. من نیز سعی می کنم با ابزارهایی که در اختیار دارم فیلم خوبی بسازم اما در نهایت هدف اصلی فیلم سازی مردم هستند و واقعا سلیقه تمام منتقدان را عملی و درک کردن، سخت است و پاسخ به سلایق همه شان چندان راحت نیست.

فکر می کنم باید پرسشم را تغییر دهم. ترجیح می دهید چه زمانی از زیر سایه نام «منوچهر محمدی» به استقلال کامل برسید و به نام خود شناخته شوید؟

فکر می کنم تا کنون هم چنین استقلالی داشته ام. در یک سال گذشته با دو تهیه کننده دیگر نیز برای کار قرارداد بسته ام. من کار خودم را انجام می دهم و تمام سعی ام را می کنم از این نام سوءاستفاده نکنم و رعایت حرمت و پیشکسوتی ایشان را داشته باشم.

پدرتان تاکید کردند همیشه برای ورود شما به سینما، نقش ترمز را بازی می کرده اند. نظرتان چیست؟

واقعا این طور بوده است. سال گذشته تصمیم داشتم یک فیلم به اصطلاح هنری بسازم با لوکیشن ثابت و یک بازیگر که ایشان تاکید کردند خوب است در فیلم اول گام محکم تری بردارم و فیلمی بسازم که ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کند و به هر حال همیشه نظر ایشان برای من محترم است. اگر به میل خودم بود دوست داشتم بسیار پیش تر از این ها کارگردانی را تجربه کنم. از وقتی چشم باز کردم در محیط این چنینی بزرگ شده ام و حتی اولین متنی که با سواد کلاس اول ابتدایی خواندم، یک فیلم نامه بود که خواندنش سه هفته طول کشید و البته جیزی هم از آن متوجه نشدم.

تجربه اول را چطور دیدید؟

به شدت تجربه ای لذت بخش و شیرین بود و البته طبیعی است که اشتباهاتی هم داشته باشد که شاید بتوان برای یک فیلم اول از آن چشم پوشی کرد. اما سعی می کنم اشتباهاتی که به آن معترف هستم را در فیلم های بعدی تکرار نکنم.

از سختی ها هم می گویید؟

پیش از این شاید به عنوان یک فیلمنامه نویس شناخته شده بودم اما به عنوان کارگردان خیر و به هر حال ثابت کردن خودم به عنوان یک کارگردان ممکن بود کمی سخت باشد. به اعتقاد من فیلمنامه قابل قبول از خود دفاع می کند و حتی به شما می گوید «من را چطور بساز». از نظر مالی نیز باز هم فیلمنامه است که اعتماد تهیه کننده را جلب می کند. جناب «منوچهر محمدی» نیز به فیلمنامه اعتماد کردند و امیدوار بودند که مخاطب آن را می پسندد. من نیز تلاش خود را کردم و امیدوارم همین اتفاق نیز بیافتد.

به نظرتان فیلم در اکران و در ارتباط با مخاطب موفق خواهد بود؟

امیدوارم. به هر حال نمی توان وضعیت اکران را پیش بینی کرد زیرا فیلم های بسیاری را می بینیم که با رعایت همه پارامترهای موثر در جذب مخاطب مثل سوژه جدید و جذاب، فیلمنامه پر کشش، کارگردانی روان و بازی های خوب در گیشه موفق نبوده اند. موفقیت فیلم در اکران واقعا قابل پیش بینی نیست و بسیار مهم است که اثر در چه زمانی اکران شود و تبلیغات تلویزیونی و شهری آن چطور باشد و بسیاری موارد دیگر.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  ساخت نسخه انگلیسی فیلم Another Round با بازی لئوناردو دیکاپریو
  آغاز فیلمبرداری سریال دنباله Band of Brothers توسط کارگردان جیمز باند
  پرکارترین کارگردان های تاریخ سینما را بشناسید
  کارگردان آکوامن تهیه‌کنندگی فیلم جدید Van Helsing را بر عهده گرفت
  بازیگر فیلم‌های Wolverine و 47 Ronin در فیلم Bullet Train با برد پیت هم‌ بازی می‌شود
  کارگردان Ex Machina یک فیلم ترسناک جدید و کم هزینه را تولید خواهد کرد
  دیوید لینچ احتمالا سریالی جدید برای نتفلیکس خواهد ساخت
  کارگردان فیلم The Avengers از پروژه سریال The Nevers محصول HBO کناره‌گیری کرد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان