امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نگاهی به کاخ مروارید بیندازیم !

#1
اين كاخ در زميني به وسعت ۱۱۱ هكتار با ۲۵۰۰ متر زيربنا بين سال‌هاي ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر كرج، ارم جهت استفاده شمس خواهر محمدرضا شاه پهلوي احداث شده است
اين بنا شامل فضاهاي متعددي از جمله سالن طلايي بار، دفتر مخصوص شمس، سالن پذيرايي، سالن سينما، سالن بيليارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداري پرندگان كمياب، اتاق‌هاي خواب و غيره مي‌باشد . يكي از مهمترين بخش‌هاي اين كاخ اتاق صدف است كه داراي تزئينات مختلفي بوده، بخصوص نماي بيروني آن كه بصورت حلزوني شكل ساخته شده است . در طراحي فضاي بيروني درياچه كوچكي از سه طرف كاخ را كاخ شمس احاطه كرده و به زيبايي آن افزوده است اين مجموعه تا چندي پيش بعنوان موزه و با نام مجتمع اردويي تفريحي شهيد فهميده استفاده مي‌شد. اين اثر در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفته است
دردوران حکومت محمد رضاشاه پهلوي ، شمس خواهرشاه ، قسمت وسيعي ازاراضي مهرشهر کرج را تصرف کرده و کاخي زيبا وعظيم همراه با باغ هاي ميوه واستخرو جنگل درآنها احداث نموده است. اين کاخ ازبناهاي مدرن امروزي به حساب مي آيد ودرسال 1347 در2500 متر زيربنا با طرح حلزوني ساخته شده ودرميان درختان ميوه ، جلوه خاصي پيدا کرده است. با توجه به اينکه بناي کاخ شمس، جديدالاحداث است و ارزش تاريخي ندارد ولي ازجهت مردم شناسي به عنوان نمونه اي از تجملات وتشريفات و نحوه زندگي قشر خاصي از جامعه که حکام و ثروتمندان راتشکيل مي دادند، قابل بررسي و تامل است.
درساخت وساز کاخ شمس ، هيچ يک از اصول معماري ايراني رعايت نشده وسبک و نقشه وساختار آن کاملا غربي يا ابتکاري است وتوسط يک معمار ايتاليايي به نام مهندس کليسي اجرا شده است.
فرماندار کرج با تاکید بر حفظ اراضی کاخ مروارید گفت: اراضی کاخ مروارید به عنوان یکی از مهمترین ریه های تنفسی شهر کرج باید برای نسل های آتی حفظ شود.
مهدی ایران ن‍‍‍‍ژاد در پی صدور رای هیئت حل اختلاف استان مبنی بر حفظ و اعلام ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کاخ مروارید در گفتگو با خبرنگار مهر ظهار داشت: در پی صدور رای هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان البرز در ارتباط با بند 40سیصدو چهل و دومین مصوبه و صورت جلسه مورخ 28/11/89 شورای اسلامی شهر کرج جهت تغییر کاربری اراضی کاخ مروارید و تبدیل این اراضی به مسکونی، مصوبه مذکور مغایر با قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای ساخت مسکن در طرح تفصیلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی شناخته شد.
وی افزود: اندیشه ما حفظ کاربری فضای سبز موجود و ساماندهی کاربری های گردشگری،تفریحی و رفاهی در اراضی یادشده است و اراضی مذکور در کنار موزه کاخ مروارید با کاربری فضای سبز،تفریحی و گردشگری می تواند به عنوان یک پایلوت ارزشمند اکوسیستم محیط زیست پایدار بماند.
این مسئول با اشاره به اینکه این اراضی باید توسط نهادهای مربوطه حفظ و بهینه سازی شود،‌ خاطر نشان کرد: تامین زیرساخت های مورد نیاز تفریحی و گردشگری نیازمند همکاری و تعامل دستگاه های مربوطه از جمله شهرداری،‌سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سایر دستگاه های متولی این منطقه است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
ایران نژاد ضمن تقدیر از اعضای هیئت حل اختلاف استان به ویژه استاندار محترم البرز تاکید کرد: نگاه ویژه و عمیق استاندار توانمند و بسیجی البرز به مسایل شهرستان کرج ، قابل تقدیر است.
فرماندار کرج گفت: ‌امیدواریم با حمایت های استاندار محترم البرز و همچنین سایر مسئولین بتوانیم اراضی کاخ مروارید را برای استفاده مناسب مردم از فضاها و امکانات این مجموعه فراهم کنیم.
نگاهی به کاخ مروارید بیندازیم ! 1
نگاهی به کاخ مروارید بیندازیم ! 1
نگاهی به کاخ مروارید بیندازیم ! 1
نگاهی به کاخ مروارید بیندازیم ! 1
نگاهی به کاخ مروارید بیندازیم ! 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان