امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قلعــه دزکـــ (: !

#1
این بنا در جنوب شرقی روستای دزک قرار دارد و در دو طبقه و به صورت باشکوهی ساخته شده است. طبقه اول دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از طرفین به محوطه بزرگ قلعه منتهی می­شود. در طرفین هشتی چهار ایوان قرار دارد که دو ایوان رو به شمال و دو ایوان رو به شمال و دو ایوان دیگر رو به جنوب قرار گرفته است و شامل چند اتاق و انبار است.
طبقه دوم که از ایوان­های شمالی طرفین هشتی به آن راه می­یابند، ابتدا از راه پله­ها وارد محوطه­ای بزرگ به نام حوضخانه می­شود که در وسط آن یک سالن بزرگگ به نام سفره­خانه وجود دارد و اتاق آینه در جوار آن قرار گرفته است.
سفره­خانه این سالن دارای تزئینات گچبری و نقاشی زیبایی است. اشکال مختلف از قبیل ملائکه به عنوان مظهر پاکی و کله شیر که حاکی از قدرت و دلاوری است و مناظر زیبا از شکار و گچبری­های گل و بوته در حاشیه­­­های بزرگ و کوچک آن است.
سقف آن چوبی و به شکل قاب­بندی است و دارای در و پنجره­های سیم کوبی شده است. در کنار سفره­خانه اتاقی به نام آینه­خانه قرار دارد که به صورت باشکوهی تزئین شده است. این اتاق تقلید از سبک اروپایی است و شباهت زیادی به اتاق آینه قصرهای ایتالیا دارد که در حال حاضر قسمت­هایی از آینه­های آن فرو ریخته است. در قسمت شمال این بنا ساختمان اندرونی وجود داشت که به طور کلی از بین رفته و از مجموع چهار برج این بنا نیز تنها دو برج باقی مانده است.
جلوی این اتاق­ها را ایوانی با ستون­ها سنگی در بر گرفته کهبه صورت زیبایی حجاری و تزئین شده است. طبقه دوم خراب شده و آثاری از آن باقی نمانده است. کلیه اشیای تزیینی آن از قبیل آینه­های قدی و قاب­های منب­کاری شده را از سقف­ها کنده و به یغما برده­اند.
قلعــه دزکـــ (: ! 1
قلعــه دزکـــ (: ! 1
قلعــه دزکـــ (: ! 1
قلعــه دزکـــ (: ! 1
قلعــه دزکـــ (: ! 1
قلعــه دزکـــ (: ! 1
قلعــه دزکـــ (: ! 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان