امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کاروانسرای ایلخانی

#1
روبروی فرهادتراش و در حد فاصل کاروانسرای شاه عباسی و سراب بیستون، بنای ناتمامی از دوره ساسانی قرار دارد. این بنای مستطیلی با جهت شرقی – غربی ساخته شده و از دو بخش شرقی به ابعاد 80 × 85 متر و بخش غربی به ابعاد 55 × 44 متر تشکیل شده است. این دو بخش از طریق یک درگاهی با همدیگر ارتباط دارند. بخش غربی در واقع حیاط خلوت مجموعه به شمار می رود و ورودی اصلی بنا در شرق بنا قرار دارد.
دیوارهای بنای ناتمام ساسانی از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. روکار دیوارها از بلوک های سنگی تراشیده شده و قسمت داخلی دیوارها با لاشه سنگ وملاط گچ بنا شده است. در دیوار شرقی بنا به فواصل معین، پشتبندهای مستطیل شکلی ایجاد شده است که بر روی برخی بلوک های سنگی آن، علائم بی شماری از حجاران ساسانی دیده می شود. شيوه ساخت، نوع مصالح به كار رفته، علائم حجاری روی سنگ های تراش خورده و وجود آثاری چون فرهاد تراش، پل خسرو، پل بیستون و سرستونهاي مکشوفه در كنار سراب بيستون كه نقش خسرو و پرويز و آناهيتا بر خود دارند، سبب شده تا باستان شناسان اين بناي نيمه تمام را مرتبط به دوره ساساني و اختصاصاً خسروپرويز شاهنشاه مقتدر ساسانی بدانيم.
در دوره ایلخانی بر روی شالوده بنای ناتمام ساسانی کاروانسرایی به ابعاد 85 متر × 80 متر ساخته شد. درگاه ورودی بنا در جبهه شرقی قرار دارد که به حیاط مرکزی منتهی می گردد. در اطراف این حیاط 64 اتاق مستطیل شکل دیده می شود در اضلاع شرقی، شمالی و جنوبی ایوان هایی در حدفاصل اتاق ها ساخته شده اند اما در ضلع غربی در جلوی هر اتاق، ایوان کوچکی وجود دارد. در داخل حیاط مرکزی این کاروانسرا مسجد کوچکی ساخته شده است. در کنار این مسجد سکوی سنگی مربع شکلی احداث شده که در مرکز آن فضای توخالی و نیمدایره ای دیده می شود که کاربری آن نامشخص است.
کاروانسرای ایلخانی به دلیل وقوع زلزله ای در همان دوره تخریب شد. تا اینکه در دوره تیموری ساخت و سازهای ضعیفی در این مکان با استفاده از لاشه سنگ و ملاط گل صورت گرفت که احتمالاً مربوط به گروه های کم درآمد و کوچرو بوده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کاروانسرای ایلخانی 1
کاروانسرای ایلخانی 1
کاروانسرای ایلخانی 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کاروانسرای ایلخانی 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  موزه تخصصی مراغه (موزه ایلخانی)
  کاروانسرای جمال آباد
  کاروانسرای سرایان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان