امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بارسلونا و بازگشت از فلسفه لاماسيا

#1
انتظار پنج ساله كاتالان ها برای جذب یك مدافع میانی سرانجام به پایان رسید،‌اما به نظر به خدمت گرفته شدن ماتئو باعث عصبانیت برخی از هواداران این باشگاه شده است.
پنج سال طول كشید تا سرانجام بارسلونا یك مدافع میانی را به خدمت گرفت، جذب ماتئو اولین خرید یك مدافع میانی توسط بارسلونا بعد از جذب مدافعی نه چندان موفق و معروف از باشگاه شاختار دونتسك اوكراین  در سال 2009 بوده است.
با این حال به خدمت گرفته شدن ماتئو برای تقویت خط آسیب پذیر دفاعی بارسا با مبلغ 20 میلیون
 یورو از والنسیا با انتقادات فراوانی به همراه بوده است، چون پرداخت چنین مبلغی برای یك مدافع 30 ساله نشان از تغییر اساسی سیاست نقل و انتقالات  بارسا دارد. سیاستی كه تا به امروزه همیشه در دنیای فوتبال مورد تعریف و تمجید بوده است.
یوهان كرایوف، قهرمان سابق و بانی پروژه ای كه سابقه ای چهل ساله در باشگاه دارد، از منتقدین اصلی این تغییر سیاست است و جذب ماتئو به نوعی تاییدی بر اظهار نظر ویران كننده كرایوف در ماه آپریل گذشته بوده است:"بارسا به خاطر اشتباهات فاجعه بار 4، 5 سال اخیر به شدت آسیب پذیر شده است. من از اینكه هیچ گونه پیوستگی در كار باشگاه وجود ندارد هرگز تعجب نمی كنم. به نظر می رسد علاوه براین در این باشگاه هیچ گونه برنامه و قانونی نیز وجود ندارد."
بعد از رسوایی های به وجود آمده بر سر انتقال نیمار در تابستان گذشته كه به كناره گیری ساندرو روسل منجر شد، بسیاری از طرفداران بارسا احساس می كنند كه این باشگاه از سنت ها، فلسفه و ارزش های اصلی خود فاصله گرفته است و شاید به همین خاطر است كه مراسم معارفه ماتئو با شعارهایی بر علیه زوبی زارتا به همراه بوده است.
آندونی زوبی زارتا مدیر ورزشی كاتالان ها كه همیشه به دلیل برنامه هایش در جذب بازیكنان و همچنین اظهار نظرهای خود مورد انتقاد قرار گرفته است در این خصوص در كنفرانس خبری بعد از مراسم معارفه ماتئو خیلی كوتاه گفت:"من با مشخصه ها و حاشیه های اطراف باشگاه به خوبی آشنا هستم و می توانم با آن كنار بیایم و مشكل خاصی نیست."
رافائل ماركز مدافع مكزیكی سابق بارسا نیز نظری همانند بسیاری دیگر از هواداران فوتبال دارد:"من فكر می كنم كه جذب ماتئو با سیاست های بارسا تطابقی نداشته باشد و حداقل نه با چنین قیمتی." این انتقال از جهات بسیاری پرسش برانگیز است، در تاریخ فوتبال جذب مدافعی با 30 سال سن و بالاتر با چنین هزینه ای بی سابقه بوده است، هزینه خرید ماتئو حتی دو برابر مبلغی است كه باشگاه رئال مادرید برای جذب فابیو كاناوار در سال 2006 پرداخت نموده است، كاناوارویی كه نقش بسیار پررنگی در قهرمانی ایتالیا در جام جهانی 2006 آلمان داشت و از طرفی در همان سال به عنوان برترین بازیكن سال فوتبال و برنده توپ طلا نیز انتخاب شد.
قرارداد ماتئو با بارسلونا چهار ساله است و امكان تمدید به مدت یك سال را نیز خواهد داشت، مدتی كه با توجه به عدم تجربه او در سطح بالای فوتبال طولانی به نظر می رسد. ارزش او در تابستان گذشته 10 میلیون یورو بود و بارسا می توانست او را به عنوان بازیكنی آزاد به خدمت گیرد تا اینكه در تابستان 2013 قرارداد جدیدی با باشگاه والنسیا به امضا رساند و ارزش او توسط والنسیا بالا برده شود.

ماتئو در واقع یك مدافع كناری سمت چپ است و در والنسیا نیز گاهی در این پست به بازی گرفته شده است، اما در دو فصل اخیر او بیشتر در پست یك مدافع میانی ظاهر شده است. در بارسلونا احتمالا این مدافع فرانسوی با وجود جرارد پیكه و مارك بارترا انتخاب اول برای بازی در پست مدافع میانی نخواهد بود. پیش از این در بارسا در مقاطعی از بازیكنانی نظیر سرخیو بوسكتس، آلكس سانگ و خاویر ماسكرانو در دفاع میانی استفاده شده بود كه در واقع این پست، پست تخصصی آنها نبوده است و حال چنین نگرانی در خصوص ماتئو نیز وجود خواهد داشت. 
بارسلونا و بازگشت از فلسفه لاماسيا 1

بارسا می توانست با خریدهای مناسب تر و جوان تر اثبات نماید كه در بحث ساخت تیمی جدید بسیار جدی است و برای پست مدافع میانی بازیكنان جذاب تری برای كاتالان ها قابل تصور بود. برای مثال بازیكنی نظیر ماتیو موساچیو كه با 23 سال سن، فصل بسیار خوبی با ویارئال پشت سر گذاشته است یا ماتیا ناستاسیچ 21 ساله كه در منچسترسیتی از انتخاب های اول این تیم برای قرار گرفتن در پست مدافع میانی به حساب نمی آید، از پتانسیل پیشرفت بالاتری برخوردار هستند و می توانستند هم از لحاظ فنی و هم مالی گزینه های مناسب تری برای كاتالان ها باشند.
در ماه های اخیر همیشه گمامه زنی های زیادی در خصوص علاقه بارسا متس هوملس مدافع باهوش دورتموند و تیم ملی آلمان نیز كه درخششی خاص در جام جهانی 2014 داشته، وجود داشته است و شاید با پیشنهادی مناسب و قابل توجه سران دورتموند برای انتقال مدافعشان به بارسا حاضر به نشستن پشت میز مذاكره می شدند. انتقالی كه می توانست به نفع بارسا تمام شود. در پنج سال اخیر همواره سران باشگاه عدم جذب مدافع میانی را چنین توجیه می نمودند كه مدافع میانی خوبی كه مناسب برای بارسا باشد در بازار نقل وانتقالات وجود ندارد، دلیلی كه شاید در این تابستان موضوعیتی نداشته باشد.
و به این ترتیب باشگاه بارسلونا از مسیری كه خود بانی آن بوده و سال ها آن را دنبال می نموده، فاصله گرفته است. باشگاهی كه متكی به فلسفه لاماسیا بوده و همیشه در تیم خود از تركیبی شامل استعداد های بزرگ و پرورش یافته در لاماسیا و تك ستاره های دنیای فوتبال برخوردار بوده است، به باشگاهی تبدیل شده كه دكترین رقیب دیرینه خود رئال مادرید را نبال می نماید؛ خرید ستارگان دنیای فوتبال  
علاوه بر این جذب لوئیز سوارز توسط بارسا نیز جای بحث زیادی دارد،‌ یك سرمایه گذاری 88 میلیون یورویی و ریسك پذیر  بر روی مهاجمی كه با 48 گل زده در فصل 2013/14 فوق العاده بوده است، جای پرسش زیادی دارد، چون جذب او با توجه به كادر تهاجمی بارسلونا همانند جذب جیمز رودریگز توسط رئال مادرید چندان ضروری به نظر نمی رسیده است و شاید بیشتر جنبه رسانه ای و تجاری آن برای سران دو باشگاه مطرح بوده است. حال در بارسا مثلث تهاجمی سوارز، تیمار و مسی وجود دارد و در عوض قلب كاتالانی تیم شامل سسك فابرگاس، تیاگو آلكانتارا، ویكتور والدز و كالوس پویول منحل شده است. البته به نظر ژاوی اسطوره پا به سن گذاشته بارسا در فصل آتی همچنان در تیم ماندنی است ولی از روی منطق نمی توان بر روی او برنامه ای بلند مدت داشت.
اما برای لوئیز انریكه سرمربی جدید بارسا این تغییرات اساسی در تابستان 2014 اجتناب ناپذیر بوده است:"در فصل آتی بی تردید به روش مد نظر من بازی خواهد شد، من تحت تاثیر اشخاص مختلف تصمیم نخواهم گرفت و برنامه ریزی نخواهم كرد. نتایج نشان خواهند داد كه حق با من بوده است یا این كه من دیوانه بوده ام."
هنوز برای اظهار نظر در خصوص عملكرد تیم لوئیز انریكه بسیار بسیار زود است، اما آیا این تیم هنوز همان بارسای سابق خواهد بود؟
بارسلونا و بازگشت از فلسفه لاماسيا 1
دیوار کعبه رو بشکن
ولی دل کسی رو نشکن
دیوار رو خلیل ساخت
ولی دل رو خدای خلیل
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ژاوی هنوز آماده هدایت بارسلونا نیست!
  واکنش آگوئرو به شایعه جدایی از بارسلونا (عکس)
  مخالفت هافبک ناکام با جدایی از بارسلونا
  ستاره برزیلی بارسلونا راهی میلان می شود؟
  بازگشت بیرانوند و توقف آنتورپ
  امیری؛ دفاع چپ مطمئن یا بازگشت به پست تخصصی؟
  بازگشت سجاد به گلزنی پیش از نبرد با پرسپولیس
  زمان بازگشت لواندوفسکی به میادین مشخص شد
  افشای مبلغ مورد نظر بارسلونا برای بازگرداندن نیمار
Wink بازگشت آل کثیر به اردوی پرسپولیس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان