امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زاهـد شهـر !

#1
زاهدشهر یکی از شهرهای استان فارس و مرکز بخش شیبکوه از توابع شهرستان فسا است.فاصله این شهر با مرکز شهرستان ۲۵ کیلومتر و با شیراز ۱۷۰ کیلومتر می‌باشد این شهر مسیر ارتباطی فسا به جهرم می‌باشد.
این شهر با جمعیت ۲۰٬۰۰۰ نفر از نقاط باپیشینه کهن و فرهنگی استان فارس است. دارای آب وهوای نسبتاً خشک است ومحصولات آن گندم جو پنبه خربزه هندوانه ذرت کلزا می‌باشد.
زاهدشهر در گذشته زاهدان نام داشت و در سال ۱۳۶۸ با تأسیس شهرداری در این شهر به زاهدشهر تغییر نام داد.
طبق برخی شنیده‌ها قدمت این شهر برطبق اثارموجودازجمله وجودچندتپه ماهوربه هزاره سوم باز می‌گردد آن زمان که قبل از بنای شهر کنونی تیران نام داشت و به همین دلیل گویش زبان فارسی این شهر به فارسی تیرانی مشهور است. که منطقه‌ای حاصلخیز بود و کشاورزی در آن رونق داشته است.ازبناهای مشهوراین شهرمیتوان به قلعه ای درشرق بنام قلعه ی ملک ابادوهمچنین وجودآبراه کشاورزی مربوط به عهدهخامنشیان درغرب شهربنام جوی حقو اشاره کردکه ارتفاع آن حدود دو مترازسطح می باشد.
از جمله دلایل نام زاهدشهر یا همان زاهدان بر این شهر وجود بقعه امامزاده زاهد از نوادگان امام موسی کاظم بوده است می‌باشد.مساجد زیادی در این شهر وجود دارد که قدیمی‌ترین مسجد این شهر مسجد جامع می باشد.هسته مرکزی شهر کنونی محلی به نام سر تل بوده است که هم اکنون تخریب شده است . از محلات این شهر می توان به محله قبله، محله باغ، لب خندق،محله بالا و پائین اشاره نمود. خیابان امام، خیابان امام حسین، خیابان مطهری و خیابان دانشگاه جزو خیابانهای اصلی این شهر هستند. هم‌اکنون نیز این شهر دارای دانشگاه آزاد و پیام نور می باشد. از آثار دیدنی و تاریخی این شهر می توان به بقعه امامزاده زاهد در مدخل ورودی شهر که یک شیر سنگی تاریخی در داخل بارگاه آن واقع است ،چله خانه،کنار کوشک، تلی موسوم به تل قلات و دیر واقع در آن، رودخانه خشک و دامنه‌های کوه درز و ساواتی و بقایای سرتل و بقایای قلعه‌های قدیمی اشاره نمود.اهمیت علم در دوه های گذشته و معاصر این شهر به خاطر وجود تعداد زیادی افراد تحصیلکره در رشته های مختلف خصوصاً پزشکی نمایان است.پزشکان زیادی از این شهر به جامعه پزشکی معرفی شده اندکه حدوصدوچهل پزشک گواهی براین ادعاست. همچنین جایگاه ادب و شعر در فرهنگ عامه و افراد علاقه‌مند به حوزه ی ادبیات هم رنگ ادبی به نام زاهدشهر بخشیده است که از دیرباز به شهر علم و ادب مشهور بوده است. از ویژگی های مردم این شهر میتوان به مهمان نوازی و ملی گرایی و سخت کوش بودن مردان و زنان اشاره کرد.
زاهـد شهـر ! 1
زاهـد شهـر ! 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مکــان هـای تـرسنـاک شهـر معروف پاریس ! ( عکس )
  یــــــــزدان شهـر !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان