امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آریا شهر (بالاده )

#1
آریاشهر (بالادِه) شهری است در بخش جـِره و بالاده شهرستان کازرون استان فارس در جنوب ایران.
آریاشهر (بالاده) شهری است در ۴۵ کیلومتری جنوب خاوری شهر کازرون رود جره از جنوب آن می‌گذرد. آریاشهر (بالاده) در راه اصلی شهرهای کازرون – فراشبند و در دشتی در قسمت میانی بخش جره و بالاده قرار دارد. فاصله آن در جنوب با آبادی جره حدود شش کیلومتر و با شهر فراشبند حدود ۵۸ کیلومتر است. این شهر از راه‌های فرعی با آبادی‌های بخش مرتبط است.
آتشکده بزرگ گره یا چهارطاق جره متعلق به دوره ساسانی، بر روی تپه‌ای نزدیک شهر آریاشهر (بالاده) و مشرف بر شهر قدیمی جره از دیدنی‌های آن است. بازمانده‌های تاریخی و سنگ نوشته‌های مهمی از روزگار هخامنشی و ساسانی در این منطقه به جای مانده‌است.این آتشکده یکی از پنج آتشکده‌ای است که مهرنرسی وزیر بهرام پنجم در بین کازرون تا فراشبند بنا نمود.
دکتر رضا ملک‌زاده وزیر سابق بهداشت ایران زادهٔ این شهر است. جره (گِره پیشین) دهستان معروف بالاده است. نرگس‌زار معروف بالاده در این دهستان واقع شده‌است که همه ساله بازدیدکننده‌های بسیاری رااز تمام شهرستان های اطراف برای دیدن این نرگس‌زار به خود جذب میکند نرگس‌های بالاده به خاطر مرغوبیت زیاد خواهان زیادی دارد و به شهرهای اصفهان، تهران، حاشیه‌های جنوبی خلیج فارس و… صادر می‌شود.
آریا شهر (بالاده ) 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان