امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دانشگاه‌ها هنوز مدل جامع کارآفرینی و اشتغال ندارند

#1
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: رشد قارچ‌گونه موسسات آموزش عالی مشکل ساز و یکی از معضلات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه کردستان، شافعی در نشست تخصصی دانشگاه و اشتغال، اظهار کرد: دانشگاه در زمینه اشتغال کمتر وارد شده و این امر به روشنی قابل مشاهده است.

وی افزود: دانشگاه کارآفرینی که در تهران آغاز به کار کرده است بیشتر در زمینه تئوری کار می کند و مدلی ندارد که ملاک خارج شدن آن از رده سایر دانشگاه ها باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه کارآفرینی تهران مدلی را به دانشگاه‌های سایر استانها صادر نکرده که بتواند از طریق خیل عظیم فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه ها را سروسامان دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: دانشگاه های ما هنوز مدل جامع کارآفرینی و اشتغال ندارند و محتوای کتب درسی، استاد و محیط دانشگاه نیز در این راستا قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه نتیجه تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته نگران کننده است، گفت: اساتید دانشگاه در زمینه کارآفرینی کار خاصی انجام نداده اند به طوریکه 70 درصد از اساتید تاکنون به فکر تاسیس شرکتی نیافتاده‌اند و 80 الی 90 درصد اساتید نیز هنوز ایده‌ای برای توسعه کسب و کاری که اکنون دارند پیدا نکرده‌اند.

وی ضمن انتقاد از اینکه دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند در زمینه کارآفرینی وارد شوند، تصریح کرد: متاسفانه دانشجویان ما بسیار بی‌انگیزه هستند و کمترین انگیزه را برای اشتغال دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تعطیلی چهار ماهه فصل تابستان در کشور ما که در دنیا بی‌سابقه است می‌تواند استفاده زیادی برای دانشجویان داشته باشد و باید برای آن برنامه ریزی صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها می تواند در این فصل در راستای ارائه آموزش های مهارتی به دانشجویان فعالیت داشته باشد تا در کنار ارائه آموزش های آکادمیک آموزش هابی کاربردی نیز به دانشجویان ارائه شود.

شافعی تصریح کرد: در حال حاضر 90 درصد کسانیکه که در حوزه تجارت و صادرات و واردات فعالیت می کنند، فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی نیستند و این امر نشان دهنده آن است که دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند نیروهایی را تربیت کنند که بتواند در مرزهای استان به کار تجارت بپردازد و برای صادرات استان مفید باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان افزود: متاسفانه دانشگاه آنطور به سایر بخش‌ها و برگزاری مراسم های مختلف می پردازند به بحث اشتغال و کارآفرینی توجه و اهمیت داده نمی شود.

وی با شاره به اینکه محتوای کتب درسی دانشگاه‌ها نیز دارای مشکل است، گفت: چطور ممکن است کسی خود کارآفرین نباشد اما کتاب هایی را با موضوع و محتوای کارآفرینی برای دانشجویان تدریس کند.

وی ادامه داد: متاسفانه دانشجویان به محض فارغ‌التحصیل شدن به ادارات دولتی برای اشتغال مراجعه می‌کنند و سطح جامعه در دانشگاه ها به حدی پایین آمده و تنبل شده است که قبل از هر چیز به فکر کار دولتی در ادارت هستند.

شافعی تصریح کرد: دانشگاه نمی‌توانند از لحاظ محتوای درسی و محیط زمینه ای را مهیا کند که دانشجویان برای ورود به بازار کارآماده شوند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه از درون مشکل دارند، گفت: جامعه و همچنین دستگاه های حاکمیتی دولت در این زمینه بی تقصیر نبوده و جامعه ما کارآفرین نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد: در حال حاضر جامعه ما و دستگاه‌های حاکمیتی برای کمترین اشتغال زایی افراد را با مشکلات زیادی مواجه می کند، به طوریکه شهرک‌های صنعتی برای ایجاد یک کارخانه با رفتارهای دوگم و بروکراسی ادرای شدیدی مواجه می شود.

وی بیان کرد: کسانیکه در راستای اشتغالزایی اقدام کنند برای اخذ مجوز با نگاه‌های بسته و محدود و بروکراسی اداری مواجه می شوند و باید مراحل زیادی و طاقت فرسایی را پشت سر بگذارند.

شافعی با اشاره به اینکه اقتصاد در کشور ما شناور است، یادآور شد: شناور بودن برای اقتصاد ویژگی خوبی است اما اقتصاد کشور ما به گونه‌ای شناور شده است که هدف و مقصدش مشخص نیست.

[ɴᴏᴛ ʀᴇᴀʟ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جزوه فوق جامع زبان دوازدهم
  آرشیو آزمون های جامع | ویژه رشته ریاضی
  دین و زندگی جامع پیشرفته نردبام خیلی سبز
  دین و زندگی جامع وحیده کاغذی
Exclamation سوالات مصاحبه دانشگاه امام صادق
Book جزوه جامع تاریخ دهم
  چهار آزمون جامع سنجش ۱۴۰۲ | رشته انسانی
Minioni آرشیو آزمون های جامع | ویژه رشته انسانی
  سه آزمون جامع قلمچی سال ۱۴۰۲ | ویژه انسانی
Question آرشیو آزمون جامع قلمچی | دوازدهم انسانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان