امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خوشيد( . چه ميدانيم از ان )

#1
خورشيد يك توپ شعله ور بزرگ در مركز منظومه شمسی ما است. خورشيد فقط از گاز تشكيل شده. خورشيد نور و گرما و ساير انرژي ها را براي زمین تاًمين مي كند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://020.ir/images/stories/astronomy/sun/sun2main.jpg
در طول تاريخ انسان ها خورشيد را مقدس مي شمردند. به عنوان مثال ايرانيان قديم معابدي براي خورشيد درست كرده بودند. به اين معابد زيگورات مي گفتند. آيين خورشيد پرستي ايرانيان يا ميتراييسم به روم نيز رفت. علاوه برايرانيان و رومي ها، خورشيد در فرهنگ مصريان قديم، قوم آزتك در مكزيك و بوميان آمريكاي شمالي، چيني ها و بسياري از اقوام ديگر نيزنقش بزرگي داشته است.

خورشید

خورشید یکی از میلیاردها ستاره ای است که در کهکشان راه شیری وجود دارند. خورشید حدود 25000 سال نوری از مرکز کهکشان فاصله دارد و یک بار در هر حدود 250 میلیون سال به گرد مرکز کهکشانی می گردد. یک سال نوری مسافتی است که نور در یک سال در خلأ می پیماید و مساوی ست با حدود 5.88 تریلیون مایل (9.46 تریلیون کیلومتر). (عکس از ناسا)

مدار زمین

فاصله خورشيد از زمين چقدر است؟

خورشيد نزديك ترين ستاره به كره زمين است. فاصله خورشيد از سياره ما زمين 149.680.000 كيلومتر يا 92.960.000 مايل است. اين فاصله واحد نجومی (AU) ناميده مي شود و واحد اندازه گيري فاصله در سراسر منظومه شمسي است.

اندازه خورشيد

شعاع خورشيد يعني فاصله مركز تا سطح خورشيد حدود 432000 مايل يا 965500 كيلومتر است كه 109 برابر شعاع زمين است.

جرم خورشيد

جرم خورشيد براساس واحد تن عبارت ازعدد دو با 27 صفر است. جرم خورشيد 332900 برابر جرم زمين است و 99.8 درصد جرم كل منظومه شمسي را در خود دارد. متوسط تراكم مواد در خورشيد 1.4 گرم در هر سانتي متر مكعب است. يعني تراكم خورشيد حدود 1.4 برابر تراكم آب و كمتر از يك سوم متوسط تراكم زمين است. اين جرم ها با نيروي جاذبه كنار هم نگه داشته شده اند و فشار و دماي زيادي در هسته خورشيد ايجاد مي كنند.

خروجي انرژي
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://020.ir/images/stories/astronomy/stars/Solarprominencesizemass.gif
خورشید

بيشتر انرژي اي كه از خورشید به بیرون فرستاده می شود، به صورت نور و اشعه مادون قرمز است كه ما آن را به صورت گرما احساس مي كنيم. نور قابل مشاهده و اشعه مادون قرمز دو شكل از انرژي يعني انرژي تابشي و انرژي الكترومغناطيسي هستند. خورشيد همچنين مواد ديگري را هم تشعشع مي كند كه بيشتر از پروتون و الكترون تشكيل شده اند.

سن خورشيد

خورشيد حدود 4.5 ميليارد سال قبل يعني همان موقعي كه كل منظومه شمسي از ابري از گاز و گرد و غبار به وجود آمد، تشكيل شد.
فاصله از زمین:
کمترین 147200000 کیلومتر
میانگین 149600000 کیلومتر ؛ این فاصله در دی ماه کمتر از تیر ماه است.
بیشترین 152000000 کیلومتر
قطر زاویه ای ظاهری :
کمترین 31 دقیقه و 28 ثانیه
میانگین 31 دقیقه و 59 ثانیه
بیشترین 32 دقیقه و 30 ثانیه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://wiki.avastarco.com/images/7/7e/Sun-2.pngتعیین قدر خورشید مستقیما از معلومات ما نسبت به فاصله ی آن تا زمین و زاویه ای ظاهری که قطر خورشید با چشم ما می سازد صورت می گیرد.فرض کنید قطر خورشید در روزی که فاصله از زمین 149598000کیلومتر باشد زاویه 0.5320 درجه می سازد. در محاسبات زیر، از روش بسیار مفیدی است که فقط مستلزم محاسبات ساده حسابی است.
زمین را در مرکز دایره ی عظیمی به شعاع 149598000 کیلومتر تجسم کنید. قطر خورشید را به صورت بخشی از محیط آن دایره(کمانی از آن دایره)در نظر بگیرید.در این صورت نسبت زاویه 0.5320 درجه به زاویه کلی در مرکز دایره(360 درجه) برابر با نسبت قطر خورشید(d) به محیط کل آن دایره(2πr) خواهد بود:
Sun-1.png
این معادله را بر حسب d حل می کنیم:http://wiki.avastarco.com/images/0/0f/Sun-1.png
Sun-2.png

با این حساب قطر تقریبی خورشید 1390000کیلومتر در حدود 110 برابر قطر زمین می شود. برای مجسم کردن ابعاد عظیم خورشید توجه کنید که قطر کوچترین لکه خورشیدی برابر کل قطر زمین است.
اختلاف ما بین حجم خورشید و حجم زمین از این هم چشمگیر تر است. می دانید که حجم دو کره با مکعب شعاع آنها متناسب است؛مثلا اگر قطر یک کره 2برابر شود حجمش 8 برابر می شود.در این صورت اگر نسبت قطر خورشید به قطر زمین را که در بالا تعیین کردیم یعنی 110/1 به توان سه برسانیم به این نتیجه می رسیم که تعداد 1331000 زمین در حجم خورشید می گنجد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://wiki.avastarco.com/images/1/17/Sun-4.pngجرم خورشید را می‌توان با یررسی اثر گرانشی آن بر زمین(یا هر سیاره ی دیگر)به دست آوریم.زمین اگر فقط تحت اثر لختی(اینرسی) خود باشد با حرکت یکنواختی در فضا سیر می کند اما جاذبه متقابل آن با خورشید سبب می شود که زمین با شتابcm/sec^2 0.59 حرکت کند.
به فرض آن که نیرویی که این شتاب را ایجاد کرد،نیروی گرانی باشد ما F=ma را مساوی F=G (m1 ×m2)/r2 قرار می دهیم که در این صورت خواهیم داشت:
Sun-3.png
که در آن m1 جرم زمین و m2 جرم خورشید است.با حذف m1 از دوطرف این رابطه به معادله ی زیر میرسیم:
Sun-4.png
با حل این معادله می‌توانیم m2 جرم خورشید را بدست آوریم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://wiki.avastarco.com/images/e/e5/Sun-earth-1.png

هرگاه جرم زمین را که 1027×6 گرم است با جرم خورشید مقایسه کنیم متوجه می شویم که جرم خورشید 300000 برابر جرم زمین است.اکنون می‌توانیم چگالی خورشید را حساب کنیم این کار به ما یاری می دهد که ماهیت خورشید را بفهمیم.برای محاسبه چگالی خورشید باید جرم خورشید را بر حسب گرم به حجم آن بر حسب سانتی متر مکعب تقسیم کنیم.اما برای این کار روش ساده تری وجود دارد که در آن کمیتها در ارتباط با زمین بیان می شوند.به فرض آنکه جرم خورشید تقریبا 300000 برابر جرم زمین و حجم خورشید تقریبا 1300000 برابر حجم زمین باشد می‌توانیم رابطه ی زیر را بنویسیم:
Sun-6.png
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://wiki.avastarco.com/images/1/19/Sun-6.png
بنا براین چگالی خورشید تقریبا یک چهارم چگالی زمین است این چگالی درباره ی ساختار خورشید به ما چه می گوید؟ما چرم سماوی دیگری را میشناسیم که در واقع دارای همین میانگین چگالی است و آن مشتری است.بنابر این قاعدتا ترغیب می شویم که ساختار مشابه آن را برای خورشید هم تجسم کنیم:هسته ای جامد و نسبتا کوچک غوطه ور در لایه ای مایع که مقدار زیادی جو گازیاین لایه را احاطه کرده است.اما در چنین تصویری یک تفاوت بسیار مهم میان مشتری و خورشید نادیده گرفته می‌شود:درون هسته ی خورشید در هر ثانیه موادی معادل هزاران بمب هیدروژنی در حال انفجار و تغییر اند.این انرژی آزاد شده در هسته ی خورشید آن را به حالت گازی نگه می‌دارد با وجود این واقعیت که در بخش میانی خورشید فشار هایی تقریبا معادل بیلیونها برابر فشار جو زمین وارد می آید.[۱]
خورشید ستاره ی مرکزی منظومه شمسی (خورشیدی) است. شعاع خورشید در حدود 109 برابر شعاع زمین(696 هزار کیلومتر) و جرم آن در حدود 330000 برابر جرم زمین است. جرم خورشید %99.86 جرم منظومه شمسی را شامل می شود. از لحاظ شیمیایی ، سه چهارم جرم خورشید از هیدروژن و تقریبا تمام بخش باقیمانده از هلیم تشکیل شده است. اگر کمی دقیق تر شویم ، خواهیم دید که حدود %1.69 از جرم خورشید از عناصری به غیر از هیدروژن و هلیم ، مانند اکسیژن ، کربن ، نئون ، آهن و غیره ساخته شده است. (البته توجه داشته باشید که این مقدار نیز خود 5628 برابر جرم زمین است) خورشید از دیدگاه گونه ی طیفی ، یک ستاره زرد رنگ در رشته اصلی به حساب می آید ، چرا که بیشترین شدت تابش شده از آن در محدوده ی زرد-سبز طیف مرئی است. البته خورشید از فضا سفید رنگ دیده می شود ، اما از روی زمین بدلیل وجود پراکندگی جوی به رنگ زرد دیده می شود. خورشید انرژی خود را از راه همجوشی هیدروژن در هسته اش ، یعنی تبدیل هیدروژن به هلیم ، تأمین می کند به طوری که در عرض یک ثانیه در مرکز خود ، 620 میلیون تن هیدروژن را به هلیم تبدیل می کند. خورشید دارای قدر مطلق 4/83+ و قدر ظاهری 26.74- (از روی زمین) است. در کهکشان راه شیری ، حدود %85 ستارگان از خورشید کم نورترند
Sunspot-az-450.jpg
قسمت بیرونی تاج خورشید (بیرونی ترین لایه ی جو خورشید که در ادامه از آن صحبت خواهد شد) در فضا گسترش می یابد و باد خورشیدی را که جریانی مداوم و پیوسته از ذرات باردار پرسرعت است ایجاد می کند. باد خورشیدی در مرز منظومه شمسی که حدود 100 واحد نجومی دورتر از خورشید است ، با دیگر بادهای ستاره ای برخورد کرده و محدوده ی اثرگذاری آن پایان می یابد. حبابی که در اثر باد خورشیدی در فضای میان ستاره ای ایجاد می شود ، خورسپهر نامیده می شود که بزرگترین ساختار پیوسته ی شناخته شده ی منظومه شمسی است. خورشید در حال حاضر در حال حرکت در میان ابر میان ستاره ای محلی در حباب محلی در لبه ی بازوی جبار در کهکشان راه شیری است. در میان نزدیک ترین 50 سیستم ستاره ای به کره ی زمین ، که شامل ستارگانی تا حداکثر فاصله ی 17 سال نوری می شوند ، خورشید چهارمین ستاره ی پرجرم است. خورشید در فاصله ی 24000 تا 26000 سال نوری از مرکز راه شیری ، به دور آن می گردد. اگر از قطب شمال کهکشانی به خورشید نگاه کنیم ، جهت چرخش آن ساعتگرد است. خورشید در عرض 225 تا 250 میلیون سال یک دور کامل به دور مرکز کهکشان راه شیری می زند. چون کهکشان ما با سرعت 550 کیلومتر بر ثانیه نسبت به تابش ریزموج پس زمینه کیهانی در جهت صورت فلکی مار آبی در حال حرکت است ، پس خورشید نیز با سرعت 370 کیلومتر بر ثانیه به سمت صورت فلکی اسد یا جام در حال حرکت است.
فاصله میانگین زمین از خورشید 149/6 میلیون کیلومتر است. این فاصله در طول یک سال هنگامی که زمین در مدار بیضوی خود نسبت به خورشید یک دور کامل می زند ، تغییر می کند. نور به طور میانگین فاصله ی زمین تا خورشید را در عرض 8 دقیقه و 19 ثانیه طی می کند.همین انرژی خورشیدی است که تقریبا تمام حیات بر روی زمین به آن وابسته است و فوتوسنتز گیاهان در حضور آن انجام می شود. وضعیت های آب و هوایی و اقلیمی نیز ناشی از تابش خورشید است. تأثیر و اهمیت خورشید بر زمین حتی از زمان های بسیار دور ، در دوران ماقبل تاریخ نیز شناخته شده بود و در بعضی از فرهنگ ها احترام به خورشید تا حدی زیاد بود که آن را به عنوان الهه ای می پرستیده اند. شناخت علمی دقیق خورشید طی روندی آرام دنبال شده است ، به طوری که تا اواخر قرن نوزدهم ترکیب شیمیایی و منبع انرژی خورشید نیز ناشناخته بوده است ، اما اکنون اطلاعات ما از خورشید بسیار گسترش پیدا کرده و هنوز هم در حال گسترش است. هنوز بسیاری از بی هنجاری ها در رفتار خورشید توسط هیچ مدلی توصیف نشده اند و توضیح آنها نیازمند رصدهای دقیق تر و جمع آوری اطلاعات بیشتر و تجدید نظر در برخی قسمتهای مدل های اخترفیزیکی است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://wiki.avastarco.com/images/1/11/N-3.pngناظران اولیه فرایند تولید انرژی در خورشید را به صورت واکنشهای شیمیایی، شبیه به سوختن زغال، توضیح می دادند. امروزه می گوییم، ”خورشید هیدروژن می سوزاند“، اما این عبارت اشاره به فرایندی بسیار شگفت تر و انرژی زاتر از عمل سوختن است. سوختن نمی‌تواند مقدار انرژی عظیمی را که از سطح خورشید به بیرون می تابد تولید کند. منبع واقعی انرژی خورشیدی واکنش هسته ای است، شبیه به واکنشی که در بمب هیدروژنی صورت می گیرد؛ با این تفاوت که این واکنشها در خورشید مهار شده اند. دما در هسته خورشید 15 میلیون درجه کلوین و فشار در آ«جا یک میلیارد اتمسفر است. در چنین محیطی اتمها به هم جوش می خورند، و در این فرایند انرژی زیادی آزاد می شود. بیایید به سوخت این واکنش، که اتم هیدروژن باشد، نگاهی بیندازیم. هیدروژن، ساده ترین اتم موجود در عالم، مرکب از یک پروتون (ذره ای با بار مثبت) در هسته و یک الکترون ( ذره ای با بار منفی) در فاصله ای دور از هسته است. (در اینجا فعلاً الکترون را نادیده می گیریم، زیرا عمدتاًبا تغییرات هسته ای سروکار داریم.) در شرایط عادی دو پروتون که بارهای مثبت دارند یکدیگر را دفع می کنند. اما در شرایط دمای زیاد و بشار زیاد حاکم بر هسته خورشید، نیروی اتصال هسته مؤثرتر از نیروی رانشی الکتروستاتیکی است که پروتونهای با بار مثبت را از یکدیگر می رانند، در نتیجه این دو پروتون یکدیگر را جذب می کنند. وقتی دو یا چند ذره هسته ای به هم جوش می خورند (به هم می چسبند)، ایزوتوپ یا عنصر جدیدی تشکیل می شوند. نخستین مرحلث در این واکنش وقتی صورت می گیرد که دو هسته هیدروژن به هم جوش می خورند و شکل خاصی از هیدروژن به نام دوتریم ( 12H ) تشکیل می شود. این واکنش را می‌توان به صورت زیر، که در آن ⨁ نماینده پروتون و RTENOTITLEنماینده نوترون است، تصور کرد،

N-1.png

پوزیترون ذره ای است با جرمی همانند الکترون، اما یک بار مثبت دارد. نوترینو ذره ای است با جرمی بسیار اندک و بدون بار اکتریکی. آشکار سازی نوترینوها، به سبب ویژگیهای خاصی که دارند، بسیار دشوار است، ولی این ذرات حامل مقادیر زیادی از انرژی خورشید هستند. دومین مرحلث وقتی روی می دهد که اتم دوتریم باز هم با اتم هیدروژن دیگری جوش می خورد. در این عمل هلیم-3 و پرتو گاما (پرتو-γ) تولید می شود:
N-3.png
پرتو گاما نوعی تابش الکترومغناطیسی پرانرژی، و بنابراین حامل مقدار زیادی انرژی خورشید، است. سومین مرحله وقتی روی می دهد که دو اتم هلیم-3 به هم جوش می خورند. در این عمل یک اتم هلیم-4 و دو اتم هیدروژن تشکیل می شود:
N-4.png
چون در واکنش نهایی دو اتم هیدروژن باقی می ماند، فقط چهار اتم هیدروژن برای تشکیل اتم هلیم-4 مصرف می¬شود؛ اما جرم اتم هلیم-4 اندکی کمتر از جرم چهار اتم هیدروژن است. همین تفاوت جرم است که به انرژی تبدیل می شود و منبع عمده انرژی خورشیدی و سایر ستارگان را تشکیل می دهد.
برای مشخص کردن جرم هسته معینی، بنابر قرارداد، یک دوازدهم جرم هسته کربن-12 به عنوان جرم واحد اتم، amu پذیرفته شده است. در این صورت جرم یک اتم هیدروژن (1.008amu) اندکی بیشتر از جرم یک تک پروتون در اتم کربن است. جرم چهار پروتون هیدروژن باید 4.032amu باشد، اما وقتی این چهار اتم به صورت یک اتم هلیم-4 به هم جوش خورده باشند، جرم این اتم 4.003amu می شود؛ بنابراین 0.029amu به انرژی تبدیل شده است. این انرژی دقیقآَ چقدر است؟ رابطه میان جرم و انرژی را انیشتین با معادله E=mc2 بیان کرده است، که در آن E مقدار انرژی (برحسب ژول یا ارگ)، m جرم تبدیل شده (برحسب گرم)، و ز سرعت سیر نور(برحسب سانتی متر بر ثانیه) است. سرعت سیر نورcm/sec 1010×3 است که اگر به توان 2 برسد، 1020 ×9 بدست می آید. بنابراین، بیان معادله انیشتین با واحد های یاد شده عبارت از این خواهد بود که انرژی تولید شده 1020 ×9 برابر جرم تبدیل شده است. خورشید در هر ثانیه 4.5 میلیون تن جرم را به انرژی تبدیل می کند. این انرژی تقریباَ معادل انرژی حاصل از انفجار 100 میلیار تن TNT در هر ثانیه است. خورشید حتی با این آهنگ تبدیل جرم می‌تواند، فقط با استفاده از مقدار هیدروژنی که فعلاَ در هسته آن موجود است، به مدتی بیش از 10 میلیارد سال دیگر به این واکنش ادامه دهد. واکنش هسته ای که طرح کلی آن را بیان کردیم را چرخه پروتون-پروتون می نامند. این واکنش در دمای هسته مرکزی که در حدود 15 میلیون درجه کلوین است به راه می افتد و ادامه می یابد. در دماهای بالاتر، واکنشی به نام چرخه CNO اهمیت بیشتری پیدا می کند، اما نتیجه کلی آنها تقریباَ یکی است: چهار هسته هیدروژن واکنش می کنند تا یک هسته هلیم-4 تشکیل شود، اختلاف جرم به انرژی تبدیل می شود. کربن، نیتروژن، و اکسیژن صرفاَ نقش کاتالیزور این واکنش را بازی می کنند.
همجوشی گرماهسته ای با پدیده سطحی تر سوختن تمایز فاحشی دارد. اما، اخترشناسان نوعاَ این فرایند همجوشی را سوختن هیدروژن مینامند. به همین معنا، منظور از اصطلاح سوختن هلیم عبارت است از فرایند همجوشی هلیم برای تشکیل عناصر باز هم سنگینتر.[۱]


? WHAT YOU KNOW ABOUT LOVE


? WHAT YOU KNOW ABOUT LIFE


? WHAT YOU KNOW ABOUT BLOOD
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان