امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پیش بینی استفان هاوکینگز درباره ذره بوزون هیگز اشتباه از آب درآمد !

#1
مشاهده ذره گریزپای بوزون هیگز پس از 40 سال توسط دانشمندان سرن به عنوان توضیحی برای جرم داشتن ماده موجب شد که استفان هاوکینگز فیزیکدان و نظریه پرداز معروف 100 دلار از دست بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، استفان هاوکینگز فیزیکدان و نظریه پرداز معروف بریتانیایی که در حال حاضرریاست مرکز تحقیقاتی کیهان شناسی نظری دانشگاه کمبریج را برعهده دارد، پس از مشاهده ذره بوزون هیگز توسط دانشمندان سرن در گفتگویی با بی بی سی اظهار داشت: این کشف مهمی است و پیترهیگز باید به خاطر آن جایزه نوبل دریافت کند.

وی افزود: جای تأسف است، چرا که پیشترفتهای بزرگ در فیزیک از آزمایشهایی ناشی می شود که نتایجی دارند که ما انتظار نداشته ایم. به این دلیل من با گوردن کین (از دانشگاه میشیگان) شرط بسته بودم که ذره هیگز پیدا نخواهد شد.
هاوکینگز گفت: حالا به نظر می رسد که 100 دلار باخته ام.

پیش بینی استفان هاوکینگز درباره ذره بوزون هیگز اشتباه از آب درآمد ! 1
گوردن کین دانشمندی که 100 دلار را برنده شده اظهار داشت: خبر مشاهده بوزون هیگز خبر خوشی بود که با 100 دلار تکمیل شد.

دانشمندان مرکز تحقیقات هسته ای اروپا روز چهارشنبه اعلام کردند که یک ذره ریز اتمی مشاهده کرده اند که به نظر می رسد بوزونی باشد که وجود آن حدود نیم قرن پیش از سوی پیتر هیگز پیش بینی شده بود.

هاوکینگز مشهورترین دانشمند در قید حیات بریتانیا اظهار داشت که این کشف هیگز را مستحق دریافت جایزه نوبل کرده اما موجب شده که وی 100 دلار از دست بدهد.

از سوی دیگر کین اظهار داشت: من اطمینان داشتم که بوزون هیگز کشف می شود. کشف هیگز احساس فوق العاده ای بود. این کشف بنیانهای مدل استاندارد را تقویت می کند.

بوزون هیگز (Higgs boson) یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده‌است. مشاهده تجربی این ذره چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح می دهد.

به طور خاص، بوزون هیگز، می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌ای ضعیف (که توسط بوزون‌های W و Z ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک (و به‌طبع ماکروسکوپیک) ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز  یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده تلقی می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط soroush55 ، | NEON DEMON |
آگهی
#2
بوزون چیه؟
پاسخ
 سپاس شده توسط ∆ MeRzaD ∆
#3
(23-07-2014، 22:13)ERF@N نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
بوزون چیه؟

درود !

اگه میخوای خیلی علمی مفهومشو بدونی مراجعه کن به این دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تاپیک!

توضیح ساده تر ---> دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
click!
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دانستنی های جالب و ترسناک درباره ی مرگ
  یه چیز جالب درباره گوگل
  دانستنی‌های جالب درباره رنگ چشم فندقی
  چیزهای جالبی که درباره خواب نمیدانستید
  20 حقیقت درباره ی سوسک ها
  حقایق جالب درباره سیب زمینی
  حقایق جالب درباره مسائل روانشناسی
  چند حقیقت درباره سایت دیپ وب
  حقایق جالبی درباره پیانو که نمی‌دانستید!!
  دانستنی های جالب درباره عدد 7

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان