امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

راز جاذبه معکوس خیابان سئول در تهران چیست؟

#1
همشهری سرنخ: کسانی که با اتومبیل از این مسیرها عبور کرده‌اند به احتمال زیاد اصطلاح جاذبه معکوس را شنیده‌اند.

افرادی که وجود نیروی جاذبه معکوس را در این محل‌ها مطرح می‌کنند ادعا می‌کنند؛ در حالی که این جاده‌ها شیب تندی دارند اگر خودرو را در این مسیرها در حالت خلاص نگه دارید در کمال تعجب خواهید دید که خودرو به جای حرکت به سمت پایین به سمت بالا می‌رود. آنها بر این باورند که نیروی جاذبه معکوس باعث می‌شود خودرو برخلاف شیب زمین حرکت کند. در مقابل نظر این افراد کارشناسانی که علمی به مساله نگاه کرده‌اند می‌گویند این محل‌ها در حقیقت سرازیری‌هایی هستند که به خاطر خطای دید انسان سربالایی به نظر می‌رسند.

همشهری سرنخ در شماره 69 خود به رمزگشایی این اتفاق پرداخته که بخش‌هایی از این گزارش در ادامه می‌آید:

منطقه زرین دشت فیروزکوه، یکی از مناطقی است که بعضی رانندگان و افرادی که از این مسیر عبور کرده‌اند ادعا می‌کنند جاذبه معکوس زمین را آنجا تجربه کرده‌اند.

محسن فلاح یکی از این افراد است. او قاطعانه می‌گوید حرکت بر خلاف شیب جاده را مشاهده کرده؛«در روستای هبله رود فیروزکوه، سربالایی وجود دارد که وقتی ماشین را رها می‌کنی، خود به خود از جاده بالا می‌رود. هنگامی که یکی از ساکنان این روستا ماجرا را به من گفت باور نکردم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم خودم این موضوع را امتحان کنم. آنجا بود که با چشمان خودم دیدم ماشینم برخلاف شیب جاده رو به بالا حرکت می‌کند.»

خطای دید

برخلاف تعدادی از مردم که وجود جاذبه معکوس را باور کرده‌اند، کارشناسان زمین شناسی که در این باره تحقیق کرده‌اند نظر دیگری دارند.

آنها این پدیده را آزمایش کرده و با تکیه بر همین آزمایش‌های علمی و عملی می‌گویند این اتفاق نتیجه خطای چشم است نه چیز دیگری. دکتر محمد‌رضا قاسمی- عضو هیات علمی پژوهشکده سازمان زمین شناسی- یکی از کارشناسانی است که در مورد پدیده جاذبه معکوس تحقیق کرده؛«جاذبه معکوس گرانشی است که تحت تاثیر جرم اجسام ایجاد می‌شود.

این پدیده که اخیرا در محافل مختلفی در مورد آن صحبت می‌شود، پایه و مبنای علمی ندارد و در نتیجه خطای دید اتفاق می‌افتد. نمونه‌ای که از دو دهه پیش در مورد وجود جاذبه معکوس در تهران شنیده ام خیابان سئول است. زمانی که این خیابان ساخته شد، به نظر می‌رسید که به سمت بالا شیب دارد ولی واقعیت این‌طور نبود.

بحث و تحقیقات زیادی در مورد خیابان سئول شد؛ حتی خیلی از مردم ماشین خود را در این خیابان خلاص می‌کردند تا ببینند آیا خودور در خلاف جهت شیب حرکت می‌کند یا نه. در نظر مردم ظاهرا این اتفاق می‌افتد.» خیلی‌ها برای امتحان جاذبه معکوس با خودروی خود به خیابان سئول تقاطع بزرگراه چمران می‌روند.

آنها هنگامی که اتومبیلشان را روی شیب خیابان سئول خلاص می‌کنند در کمال تعجب می‌بینند که خودرو برخلاف شیب به سمت بالا حرکت می‌کند اما به نظر دکتر قاسمی حرکت خودرو به سمت بالا نتیجه خطای دید انسان‌هاست.

آقای دکتر برای اثبات نظرش آزمایش ساده‌ای پیشنهاد می‌کند؛«اگر شما در چنین شیبی قرار بگیرید و یک وزنه سنگین را از بالای شیب رها کنید، می‌بینید که وزنه به سمت پایین حرکت می‌کند، نه بالا! یا حتی اگر مقداری آب در این منطقه بریزید، می‌بینید که آب به سمت پایین سرازیر می‌می شود و به سمت بالا حرکت نمی‌کند.

به نظرم هر شخصی که با قواعد فیزیک آشنا باشد، این موضوع را امتحان نمی‌کند.» با توجه به آزمایش ساده‌ای که دکتر قاسمی پیشنهاد می‌کند اگر هنوز هم برایتان جای شکی وجود دارد در محلی که فکر می‌کنید دارای جاذبه معکوس است وزنه‌ای سنگین را رها کنند، تا ببینند وزنه در کدام جهت حرکت می‌کند.

با وجود اینکه محققان با انجام آزمایش‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که خیابان سئول یک سرازیری است و نه سربالایی اما برخی از کسبه محل که در نزدیکی این خیابان ساکنند، همچنان اصرار دارند که خیابان سئول یک سربالایی است. اما وقتی با یکی از رانندگان که بیش از 30 سال است در خیابان تردد می‌کند، صحبت می‌کنیم می‌گوید:«خانم خطای دید است.»
راز جاذبه معکوس خیابان سئول در تهران چیست؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط روناك عاشق ، SARAa2 ، شیطون کوچولو ، parisa777 ، Hadis Messi
آگهی
#2
جالب بود
زمانی شعر می گفتم برای غربت باران,
اما حالا خودم تنها شدم
تنهاتر از باران . . .
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پیج بچه پولدارا های تهران در اینستاگرام چه خبره ؟+ عکس ها
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
  مرد گرگ نما در خیابان بدست پلیس دستگیر شد ( عکس )
  قیمت لحظه ای سهام امروزشرکت ها دربازار بورس تهران
  زالی: وضعیت تهران نگران کننده است/ خودداری از دورهمی شب یلدا
  آموزش رقص و حرکات موزون در شمال شهر تهران +عکس
  دعا کنید در تهران زلزله نیاید/ برای زلزله بالای ۷ ریشتری مشکل قبر هم داریم
  فرود پلیکان غول پیکر در منزل مسکونی در تهران
Heart وقتی فیلم انفجار «فیلادلیفا» با شرق تهران جابجا می شود
Heart اولین سفرم به تهران و ریاض خواهد بود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان