امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صدای پای دزد | نقد و بررسی Thief

#1
شهر دیگر حال و هوای گذشته را ندارد… اکنون فقر و بیماری در میان مردم جا خوش کرده… در این میان، همچنان ثروتمندانی وجود دارند که از شرایط بوجود آمده به نفع خود استفاده میبرند… آنها در این خیال اند که ثروتشان باعث آرامششان است… اما ثروت همواره سکوت و آرامش را به دنبال ندارد… هر سکوتی یک روز شکسته خواهد شد و این صدای پای دزد است که سکوتی که ثروت به همراه دارد را خواهد شکست…
صدای پای دزد | نقد و بررسی Thief 1
نام: Thief
سازنده: Eidos Montreal
ناشر: Square Enix
سبک: مخفی کاری
موتور گرافیکی: Unreal Engine 3
پلتفرم: X360 , Xone , PS3 , PS4 , Microsoft Windows
هنگامی که خبر ساخت عنوان Thief تایید شد، تعداد کسانی که فکر میکردند این اولین نسخه از این بازی است و آن را تقلیدی از عنوان Dishonored خواندند، کم نبودند. اما اصل ماجرا اینگونه است که این عنوان، چهارمین عنوان از سری بازی های Thief محسوب میشود و مقایسه این عنوان با عنوان Dishonored از اساس کاری اشتباه است چرا که وجه اشتراک این عناوین انگشت شمار بوده و تفاوت های زیادی با هم دارند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم آیا این عنوان، توانست ریشه های سابق خود را حفظ کند و موفق ظاهر شود یا خیر؟
دزدیدن رازی پنهان
آنچه که از سری Thief انتظار می رود یک مقدمه سازی و داستان درگیرکننده است. مقدمه بازی خوب کار شده و برای مخاطب به طور کاملا حرفه ای یک داستان خوب را به تصویر می کشد. شهری در آرامش و رفاه، جیب تمام شهروندان پر پول و همه در آسایش در حال امرار و معاش برای زندگی خود هستند.
در این میان، گرت بازگشته و همچنان در شغل شریف خود یعنی دزدی است. البته او دلایلی هم برای این کارش دارد که این دلایل در سری های قبلی مشخص شده و حتی در ادامه بازی نیز به آن اشاره می شود.(برای جلوگیری از اسپویل چیزی نمیگویم). البته گرت اکنون تنها نیست. یک همدست به نام ارین نیز با او در این کار همراهی می کند. ولی طبق معمول، کارها درست پیش نرفته و در طی حادثه ای، ارین در معرض تشعشعاتی مرموز قرار میگیرد و گرت نیز بخاطر همین موضوع از هوش می رود.
یک سال میگذرد. گرت از خواب بیدار شده و میخواهد بفهمد که آن نورهای مرموز چه بوده و چه بلایی بر سر ارین آمده است. ولی یک تفاوت بسیار مهم وجود دارد: آن شهر با آرامش و با رفاه را فراموش کنید. طاعون و بدبختی و تضاد طبقاتی الفبای زندگی مردم شده و شهر درگیر تاریکی های بسیاری است. حکومتی ستمگر به کار آمده که توسط شخصی به نام The Baron اداره می شود. گرت بیدار شده و باید از میان تاریکی ها راز خود را کشف کند.
ایده بازی خوب است. مقدمه ای عالی برای شروع یک داستان طوفانی. اما مشکلی وجود دارد، با ادامه بازی داستان بازی به طور بدی کش می آید و موضوعات بی ربط باعث مشیود داستان به طور کامل از خط اصلی جدا شود.. تنها هدف شما پيدا كردن ارين بوده كه البته شدت گرفتن درگيري ها بين افراد بيمار و ستم گر در اواسط داستان به بعد نيز خيلي نمي تواند كمكي به پيچيده كردن ادامه روند بازي كند.در سری های قبلی گرت تنها در فکر خود یا تنها یک نفر نبود. او نقش یک رهبر و ناجی را در سری های قبل ایفا میکرد که در جذاب شدن داستان بسیار کمک میکرد. ولی در این نسخه گرت هیچ نقش مهمی در یک “انقلاب” یا “دفاع از مظلومان” ندارد. حال ایم روایت داستانی را با یک پایان گنگ و بی هدف جمع کنید تا ببینید فکرهایی که اسکوئر انیکس برای داستان بازی داشته هیچ بوده و رسما امضای بد بودن داستان را در این قسمت می زند.
صدای پای دزد | نقد و بررسی Thief 1
دزدی در کمال آرامش!
در ابتدای نقد کردن گیم پلی این عنوان، باید دو نکته را ذکر کنم: اولین نکته این است که همانگونه که اطلاع دارید، سبک این عنوان مخفی کاری است. پس در طی بازی کردن به هیچ وجه نباید انتظار نبرد های رو در رو را داشته باشید. ساده تر بیان کنم، در این عنوان جنگیدن و حرکات اکشن را فراموش کنید! بازی باید با روند مخفی کاری پیش برود وگرنه در صورت شکست در مخفی کاری، شانسی در پیش بردن بازی نخواهید داشت. با توجه به این مسئله که سبک این عنوان در ابتدا نیز مخفی کاری بیان شده پس در این زمینه ضعفی وجود ندارد.
دومین نکته نحوه مخفی کاری بازی است… اساس مخفی کاری این عنوان با سایه است. بدین معنا که هر جا سایه باشد شما مخفی خواهید شد و دشمنان قادر به دیدن شما نیستند. شما قادر خواهید بود تا در هرگونه سایه ای مخفی شوید، حتی سایه خود دشمنان!
یکی دیگر از مسائل جالب در بازی، نحوه دید بازی ار سوی شخصیت اصلی یعنی گرت است. تنها چیزی که شما نیاز دارید تا از یک دزد ببینید، دستهای او است و این مسئله به نحوی بسیار جالب و طبیعی در بازی مورد استفاده قرار گرفته است. شما در طول بازی همواره دستهای گرت را خواهید دید. نحوه حرکات هنرمندانه دستهای او یک دزد واقعی را به شما نشان میدهد که این امر، یک مزیت برای بازی به شمار می آید. در این عنوان در کل شاهد یک گیمپلی متفاوت خواهید بود. دزدی کردن آن هم به روش های مختلف، امری نیست که در هر عنوانی شاهد آن باشیم. در این عنوان ایده های جالبی برای دزدی وجود دارد. از باز کردن کشو ها و صندوقچه ها گرفته تا رمزگشایی گاوصندوق ها. هر چه بیشتر دزدی کنید، امتیاز بیشتری دریافت خواهید کرد و میتوانید برای خود تجهیزات بیشتری بخرید. یکی از سلاح های مهم در این عنوان، تیر و کمان گرت است که در بازی بسیار کارآمد بوده ولی باید از آن با دقت استفاده کرد چرا که استفاده نا به جا از آن ممکن است منجر به لو رفتن شما یا شکست شما در بازی شود. تیرهای مختلفی برای تیر و کمان گرت وجود دارد. از تیرهای سمی یا کشنده گرفته تا تیرهایی که در آنها آب است و باعث خاموش شدن آتش میشود یا تیرهایی که صرفا جنبه شکستن شیشه یا چراغ را دارند.
در زمینه گیم پلی ضعف هایی نیز وجود دارد که نمیتوان به راحتی از آنها چشم پوشی کرد. یکی از مهمترین ضعف های بازی، تکراری و خسته کننده شدن این عنوان پس از مدتی بازی کردن است. به طوری که شاید دیگر از دزدی کردن خسته شوید و تنها مسیر اصلی داستان را در پیش گیرید. دیگر ضعف گیمپلی این است که آپگرید کردن لباس و تجهیزات، هیچ گونه تاثیر خاصی در به اتمام رساندن و یا آسانتر شدن بازی ندارد. به عنوان مثال شما اگر در کل بازی حتی یک بار هم آپگرید نکنید، به راحتی و بدون هیچ مشکلی قادر خواهید بود تا بازی را به اتمام برسانید. در بازی باگ های نسبتا زیاد و ضعف هایی نیز در زمینه هوش مصنوعی دشمنان به چشم میخورد که آزار دهنده هستند.
صدای پای دزد | نقد و بررسی Thief 1
سکوت دزد
حال میرسیم به بخش صداگذاری بازی. در این بخش باید به این نکته اشاره کرد که صدای شخصیت اصلی جالب کار نشده. به نحوی که اصلا با خود شخصیت سازگاری ندارد و این مسئله باعث میشود تا بازیباز هیچ گونه ارتباطی با شخصیت اصلی برقرار نکند که این یک ضعف بزرگ برای این عنوان است. دیگر مشکل در زمینه صداگذاری، عدم وجود موسیقی دلنشین یا خاص در بازی است. در طول بازی هیچگونه موسیقی به گوشتان نخواهد خورد که شما را به خود جذب کند یا دوست داشته باشید آن را دوباره بشنوید.
سایر افکت های صدایی بازی از قبیل صدای رها شدن تیر، شکستن شیشه، باز شدن در گاوصندوق و… زیبا و نزدیک به واقعیت کار شده اند.
صدای پای دزد | نقد و بررسی Thief 1
شهری تاریک
گرافیک این عنوان با موتور گرافیکی Unreal Engine 3 طراحی شده. در بخش گرافیک باید به این نکته اشاره کرد که بازی در نسل هشتم و بر روی PS4 با 30 فریم اجرا میشود و افت فریم های زیادی در بازی قابل مشاهده است که این مسئله برای یک عنوان نسل هشتمی یک نکته منقی است. گرافیک در نسل هفت و هشت تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد که این مسئله نیز یکی دیگر از ضعف های بازی است.
نورپردازی در بازی یک نقطه مثبت است. در شهر، غالبا محیطی تاریک و غمگین به چشم میخورد ولی هنگامی که به داخل محیطی اشرافی میروید، زرق و برق محیط و نورپردازی زیبای محیط، چشم شما را خواهد گرفت و این مسئله بسیار عالی است. همچنین جزییات محیط در حد خوب و قابل قبول است و بازیباز را راضی نگه میدارد.
صدای پای دزد | نقد و بررسی Thief 1
سخن پایانی
در نهایت باید بگویم که این عنوان، ارزش بازی کردن را دارد ولی در آن ضعف هایی وجود دارد که به راضی نگه داشتن بازیباز کمک نخواهد کرد. ظاهرا گرت دزدی ماهر است ولی در دزدیدن نمره از سایت ما خوب عمل نکرد!!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
صدای پای دزد | نقد و بررسی Thief 1
پاسخ
آگهی
#2
گرافیکش عالیه!
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان