امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

و این است قصه شیرین مرگ… | نقد و بررسی Dark Souls II

#1
هیچ گاه حتی فکرش را هم نمیکردم که سختی بیش از حد یک عنوان به قدری برایم شیرین باشد که برای مدتی تمام زندگی ام را به خود اختصاص دهد… مرگ، اساسا عنصر ناخوشایندی در بازی های رایانه ای به حساب می آید… اکثر بازیبازان پس از مردن در بازی ها، یک حس ناامیدی وجودشان را برای مدتی کوتاهی فرا خواهد گرفت که امری طبیعی است. اما From Software با ساخت عنوان Dark Souls تمام معادلات را برهم زد…
و این است قصه شیرین مرگ… | نقد و بررسی Dark Souls II 1
نام: Dark Sols II
سازنده: From Software
ناشر: Namco Bandai Games
سبک: Action-Role Playing
موتور گرافیکی: Havok
پلتفرم: X360 , PS3 , Microsoft Windows
تاریخچه مرگ…
در سال 2011 بود که عنوان Dark Souls منتشر شد. عنوانی که به هیچ وجه مشابه با انتظارات بازیبازان نبود. بازی تا حدی سخت و نفس گیر بود که اتمام آن، افتخاری در کارنامه گیمری بازیبازان به حساب می آمد. From Software توانست به دیگر شرکت ها و کمپانی های بازیسازی ثابت کند که میشود با روشی حساب شده و یک طراحی بی نقص یا بهتر بگویم، کم نقص، عنوانی ساخت که سختی آن به گونه باشد که بازیبازان حرفه ای و منتقدان را آنچنان به خود جذب کند که تا سال 2014 منتظر عرضه نسخه دوم آن بمانند.
و اما Dark Souls II…
در ماه مارچ سال 2014 دومین نسخه از سری با شکوه Dark Souls با نام Dark Souls II منتشر شد. عنوان منتشر شده تفاوت هایی با نسخه پیشین داشت که به عقیده بعضی ها، این تفاوت ها بازی را آسانتر میکردند ولی بعضی دیگر بر این باور بودند که بازی سخت تر از گذشته شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم نسخه دوم این سری چگونه است.
نفرینی مرگبار
سال ها پیش، پادشاهی بزرگ یک سرزمین با شکوه در شمال بنا کرد. همه چیز وضعی عادی داشت تا اینکه نفرینی مرگبار آن سرزمین را دربرگرفت… همه چیز به هم ریخت… سربازان، شوالیه ها، جادوگران و دیگر افراد همگی تلاش کردند تا نفرین را از بین ببرند اما هیچ یک موفق به انجام این کار نشدند. هزاران انسان بی گناه در این راه کشته شدند ولی کماکان نفرین به قوت خویش باقی بود.
در این بین، شما انسانی هستید که در این راه به دنبال سرنوشت خویش مسیری طولانی و صد البته خطرناک را در پیش میگیرد و در طول این راه، امیدوار است که او همان کسی ست که نفرین را از بین خواهد برد و خواهد توانست تا باری دیگر صلح و شکوه سابق سرزمین را بازگرداند.
داستان عنوان Dark Souls II در کل داستانی قابل قبول است. اما وقتی در عمق آن مینگریم، متوجه تشابهاتی با داستان سایر فیلم ها و بازی ها میشویم. “نفرینی که سرزمینی را دربرمیگیرد و همه درصدد آن هستند که آن را از بین ببرند.” این داستان، یک داستان نسبتا کلیشه ای و تکراری محسوب میشود. روند بیان داستان کند است و داستان بازی آرام آرام پیش میرود. این امر در این عنوان دو مزیت دارد: اول این که زمان گیمپلی بازی را در حد نیاز افزایش خواهد داد. دوم این که به بازیباز اجازه آشنا شدن کامل با محیط ها و اشخاص را میدهد. پس در نتیجه روایت داستان عالی و بی نقص است اما در کل شالوده اصلی داستان تکراری است و این مسئله برای این عنوان یک ضعف محسوب میشود.
 و این است قصه شیرین مرگ… | نقد و بررسی Dark Souls II 1
مرگ، مرگ و باز هم مرگ!
حال میرسیم به گیمپلی این عنوان که اصلی ترین رکن بازی را ایفا میکند. پیش از انتشار این عنوان و با استناد بر روی تریلرهای منتشر شده از آن، میگفتیم که مطمئنا بازی نسبت به نسخه قبل خود آسانتر شده است. اما این تنها یک حدس بود و حقیقت پس از انتشار بازی آشکار شد. در کل باید بگویم موارد و تغییراتی در بازی وجود دارد که آن را نسبت به نسخه پیشینآسناتر کرده و از طرفی مواردی هم هست که بازی را سخت تر از گذشته کرده است. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.
همانطور که در جریان هستید، عنوان Dark Souls یکی از سخت ترین بازی هاست و Dark Souls II نیز از این قاعده پیروی میکند. بازی بر اساس مرگ ساخته شده است. پس در بازی خواهید مرد! آن قدر خواهید مرد که زنده ماندن به مراتب بیشتر از مردن برایتان تعجب آور خواهد بود! همین مسئله بازی را جذاب تر میکند. در این عنوان همانند عنوان پیشین، مکان هایی به نام Bonfire وجود خواهد داشت که مکان ذخیره سازی و سیو بازی است. در این عنوان برای رسیدن به Bonfire ها تلاش خواهید کرد و ده ها یا شاید هم صدها بار در این راه خواهید مرد تا در نهایت به Bonfire برسید که دیدن آن بازی به قدری شما را خشحال خواهد کرد که تمام خستگی بازی را از تنتان خارج کرده و انرژی مضاعف را برای ادامه دادن راه به شما میدهد. همین مسائل است که سختی عنوان Dark Souls II را شیرین میکند.
در ابتدای بازی قابلیت شخصی سازی وجود خواهد داشت تا شما بتوانید شخصیت خود را باب میلتان درست کنید. همچنین کلاس های مختلفی در ابتدای بازی وجود دارد و شما باید یکی از آنها را برگزینید. هر کلاس قابلیتی منحصر به فرد خواهد داشت و هیچ دو کلاسی شبیه به هم نخواهند بود. در بازی مکانی به نام Majula وجود دارد که در مرکز اصلی در بازی Dark Souls II محسوب میشود. در این مکان تمام فعالیت های شما از قبیل: خریدن زره، خریدن سلاح، آپگرید کردن شخصیت و… میسر خواهد شد. تفاوتی که در بازی حاصل شده است، این است که شما دیگر قادر نخواهید بود تا در Bonfire ها آپگرید یا به اصطلاح Level Up را انجام دهید. بلکه باید به Majula رفته و با شخص خاصی ملاقات کنید و در آن زمان قادر به آپگرید کردن خواهید بود. شاید با خود بگویید اینگونه کارها مشکل خواهد شد و نمیشود به آسانی این کار را انجام داد. در اینجا لازم است با یکی دیگر از تفاوت های بازی آشنا شوید که آن قابلیت Travel کردن بین Bonfire هاست. پس هر گاه به یکی از Bonfire ها رسیدید، قادر خواهید بود تا به Majula رفته و کارهای مورد نظر خود را انجام دهید.
در این عنوان همانند عنوان پیشین، Soul ها همه چیز بازی به شمار می آیند. پس همواره باید تلاش کنید که Soul های خود را حفظ کرده و از دست ندهید. چرا که تنها با یکبار مردن، تمامی Soul های شما از بین خواهد رفت و برای پس گرفتن آنها باید دوباره تلاش کنید. محیط بازی به اندازه کافی بزرگ بوده تا بازیباز بتواند در آن به اکتشافات بپردازد، آیتم های جدیدی پیدا کند، با دشمنان جدیدی مبارزه کند و مینی باس هایی را به مبارزه بطلبد که این امر برای بازیبازانی که به کشف محیط علاقه دارند، قابلیت بسیار خوبی به شمار میرود.
در بازی حتی باید از دشمنان عادیتان هم بترسید و انتظار کشته شدن از جانب آنها را هم داشته باشید. در این عنوان سریع تر واکنش خواهید داد. به عبارت بهتر واکنش ها و حرکات کرکتر شما نسبت به نسخه قبل سریع تر شده که این امر به آسانتر شدن مبارزات کمک خواهد کرد. نکته بسیار مثبتی که در بازی وجود دارد، این است که بازی ریشه های سابق خود را حفظ کرده است و تغییری را بوجود نیاورده که بگوییم این عنوان Dark Souls نیست! هنوز هم سختی بازی حس میشود، هنوز هم ت حد محدودی میتوانید پشت سر هم به دشمنان ضربه وارد کنید، هنوز هم در بازی قابلیت Pause وجود ندارد و ده ها نکته دیگر که همگی به شما این مسئله را یادآور خواهد شد که دارید Dark Souls بازی میکنید!
یکی دیگر از مواردی که در بازی وجود دارد Lifegem ها هستند که به افزایش تدریجی سلامتی کرکترتان کمک خواهند کرد. Estus Flask ها همچنان به قوت خود باقی هستند و به سلامتی شما کمک خواهند کرد با این تفاوت که در هر Bonfire تنها یکی از آنها به شما تعلق خواهد گرفت. با یافتن آیتم های مخصوصی (Estus Flask Shard) میتوانید به تدریج آنها را افزایش دهید. در این عنوان دیگر خبری از Humanity نیست و به جای آن، عنصری جدید به نام Human Effigy وجود خواهد داشت که کاری مشابه با کار Humanity را انجام میدهد.
باس های بازی بسیار زیاد بوده و اگر در حد متعادل بازی کنید، حدودا هر 40 دقیقه با یکی از باس ها مواجه خواهید شد. باس ها به نسبت نسخه قبل آسانتر شده اند اما سختی آنها همچنان حس خواهد شد. برای هر کدام از باس ها، نقطه ضعف و یا روش خاصی برای شکست دادن وجود دارد که اگر آن ها را بیابید، شکست دادن باس ها کار آسانی خواهد شد. طراحی باس ها واقعا عالی است. هر کدام از باس ها ظاهری منحصر به فرد داشته و به روش خاصی به شما حمله خواهند کرد. این مسئله یکی دیگر از نقاط قوت بازی است.
در بازی اشخاصی قرار دارند که در اصل دشمن شما نیستند و غالبا باید برای آن ها کاری انجام دهید و یک هدیه از آن ها دریافت کنید. البته این مسئله انتخاب خودتان است چرا که میتوانید به آنها حمله کرده و در صورت شکست دادن آنها یک یا چند آیتم دریافت خواهید کرد. البته گاهی اوقات کشتن این افراد به ضررتان تمام خواهد شد چرا که ممکن است این اشخاص فروشنده باشند و در بازی به دردتان بخورند. ابته سازندگان به این نکته هم توجه کردند و شما قادر خواهد بود با از دست دادن مقدار مشخصی Soul به طور موقت و تا مرگ بعدی، روح آن را برگردانید و خرید و فروش را انجام دهید که این مسئله نسبت به نسخه قبل یک مزیت به تمام معنا است.
تنوع دشمنان بسیار بالا بوده و این امر به عدم یکنواخت شدن بازی کمک شایانی کرده است. هر کدام از دشمنان به نحوی برای شما خطرناک خواهند بود. در بازی تله ها و نکات مخفی همچنان پابرجاست که این امر علاقه مندان به اکتشافات را بسیار راضی نگه میدارد!
 و این است قصه شیرین مرگ… | نقد و بررسی Dark Souls II 1
چهره مرگ!
حال میرسیم به گرافیک این عنوان. گرافیک این عنوان با موتور گرافیکی Havok ساخته شده است و نسبت به نسخه قبل پیشرفت چشمگیری داشته تا حدی که دو نسخه از لحاظ گرافیک کاملا از یکدیگر متمایز اند. بافت ها و تکسچرها به خوبی طراحی شده اند. جزییات محیط زیاد و قابل قبول است. تخریب پذیری در بازی بسیار خوب است به طوری که در هر محیط یا اتاقی که وارد میشوید، میتوانید اکثر موارد و اشیا را از بین ببرید که این یک امر مثبت محسوب خواهد شد. طراحی محیط ها عالی است. در کل محیط های این عنوان، همگی به طوری طراحی شده اند که در آنها ناامیدی به طور کامل حس میشود. بیشتر محیط های بازی حالت سیاه و تاریک و گرفته دارند و بازیباز با دیدن محیط های بازی، با جو کلی بازی آشنا خواهد شد و در می یابد که عمق نفرین و ناامیدی بازی تا چه حدی است. البته Majula از این قاعده مستثنی است. چرا که هر وقت به آن وارد خواهید شد، حس دیگری به شما دست خواهد داد یا بهتر بگویم آن روی سکه مشخص خواهد شد. در این مکان همچنان امید به از بین رفتن نفرین وجود دارد و روح تازه ای در درون اشخاص این منطقه جریان دارد.
متاسفانه هنوز هم باگ های کوچکی مانند در هم رفتن اشیا وجود دارد که این مسئله یک مورد منفی برای این عنوان محسوب خواهد شد.
 و این است قصه شیرین مرگ… | نقد و بررسی Dark Souls II 1
فریاد مرگ…
حال به آخرین بخش نقد یعنی صداگذاری خواهیم رسید. صدای گوینده اصلی یا همان راوی داستان، همان صدای نسخه قبل است و بسیار عالی است. صدای شخصیت های فرعی بازی نیز، همگی متناسب با قیافه و اخلاقشان انتخاب شده اند که این امر نیز به طبیعی تر شدن بازی کمک خواهد کرد. افکت های صدایی مانند دویدن در علف ها، برخورد شمشیرها به یکدیگر، خراب شدن اشیا و… همه و همه عالی کار شده اند. موزیک های بازی نیز به خوبی و متناسب با محیط انتخاب شده که این مسئله خود امری مثبت برای بازی محسوب میشود.
تنها ایرادی که در زمینه صداگذاری این عنوان میشود گرفت، این است که هیچ گاه صدای شخصیت اصلی را نمیشنویم که این امر شاید کمی برقراری ارتباط با شخصیت اصلی را مشکل کند.
 و این است قصه شیرین مرگ… | نقد و بررسی Dark Souls II 1
سخن آخر
در کل عنوان Dark Souls II یک عنوان فوق العاده بوده و شدیدا توصیه میشود که حتما آن را تجربه کنید. تمامی موارد کار شده در این عنوان، برای عنوانی با سبک RPG بسیار عالی بوده و جای اشکال خاصی نخواهد گذاشت. سختی این عنوان همچنان حفظ شده ولی سختی آن بی منطق نیست و کاملا مشخص است که سازندگان وقت زیادی را برای طراحی مراحل گذاشته اند تا در انتها عنوانی با سختی دل نشین بوجود آید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و این است قصه شیرین مرگ… | نقد و بررسی Dark Souls II 1
پاسخ
 سپاس شده توسط aria021 ، Mason
آگهی
#2
بازی بسیار مسخره ای است و میگم نخرید چون من خیلی بشیمونمcrying
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان