امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حاشیه های جام بیستم در یک نگاه

#1
همانطور که پیش بینی می شد جام بیستم یک ماه مردم جهان را پای گیرنده های تلویزیونی نشاند، جامی که هر روز آن آبستن اتفاقات بسیار بود اتفاقاتی که بعضی از آنها دور از انتظار بوده و نمی شد آنها را از قبل پیش بینی کرد.

از اعتراض های گسترده اهالی سرزمین قهوه گرفته تا تاخیر در ساخت و ساز ورزشگاه های میزبان جام جهانی و البته کشته شدن چند کارگر در حین کار در این پروژه ها نخستین خبرهایی بود که از این کشور آمریکای جنوبی به گوش رسید.

بی شک نخستین شوک جام بیستم در بازی افتتاحیه رقم خورد، رقابتی که با گل به خودی مارسلو آغاز شد، مدافع برزیل در این بازی به اشتباه دروازه میزبان را گشود تا برای دقایقی مردم سرزمین قهوه در اضطراب به سر ببرند، شوک دوم جام نیز در همین بازی رقم خورد جایی که نیشی مورای ژاپنی در شرایطی که دید مستقیم نداشت به اشتباه در سوت خود دمید و یک ضربه پنالتی برای برزیل اعلام کرد تا در مقابل کرواسی به یک پیروزی دست یابند، تصمیمی که اکثر کارشناسان آن را اشتباه توصیف کردند و این گونه بود که جام بیستم با اشتباه داوری آغاز شد.

این جام در روزهای بعدی نیز شاهد اتفاقات خوب و بد بسیار بود که در ادامه به مهم ترین آنها می پردازیم.

بخشی از این جام به واسطه حضور تیم ملی فوتبال ایران بیش از بخش های دیگر مورد توجه مردم فوتبال دوست کشورمان قرار داشت.

بازی خوب شاگردان کی روش مقابل نیجریه و عملکرد دور از انتظار یوزهای ایرانی برابر آرژانتین مدعی، سبب شد تا رسانه های جهان به تعریف و تمجید فوتبال ایران بپردازند و شاید به همین دلیل بود که همگان تصور می کردند در مقابل بوسنی یک بازی راحت همراه با جشن صعود خواهیم داشت، جشنی که هیچگاه برگزار نشد و با شکست برابر این تیم اروپایی چمدان ها را برای بازگشت به وطن بستیم. هر چند نمی توان از اشتباه داور صرب بازی ایران و آرژانتین به سادی گذشت چرا که اگر پنالتی مسلم ایران را اعلام می کرد، شاید این جام یک شگفتی دیگر را نیز تجربه می کرد.

شادی مردم حتی پس از باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل آرژانتین برای خود جای بحث دارد، اما خبری که در هیاهوی جام بیستم چندان به چشم نیامد، درگذشت یک هوادار فوتبال ایران در جریان بازی ایران و بوسنی بود که پس بازشدن دروازه حقیقی بر اثر سکته قلبی بود. این هوادار فوتبال 53 ساله ساکن آذربایجان شرقی زمانی که بوسنی گل اول خود را به ثمر رساند در پای گیرنده تلویزیونی سکته کرد و قربانی جام بیستم شد.

البته او تنها قربانی این جام نبود، چرا که مرد چینی 25 ساله نیز به دلیل بی خوابی و تماشای رقابت های جام جهانی جان خود را از دست داد. مسابقات جام جهانی 2014 به دلیل فاصله زمانی یازده ساعته چین با برخی مناطق برزیل، نیمه شب در این کشور پخش می شد و به همین دلیل این طرفدار دوآتیشه فوتبال زمانی برای استراحت نداشت و در نهایت به دلیل بی خوابی جان خود را فدای فوتبال کرد.

اما حضور هنرمندان کشورمان در برزیل هم به نوعی خبرساز شد، حضور این چهره ها در محل برگزاری مسابقات و خبرها و عکس هایی که از برزیل مخابره می شد به هر حال حاشیه ساز شد و در نهایت بازتاب های مختلفی به همراه داشت، هر چند برخی از هنرمندان نیز به گونه های متفاوتی نسبت به آن واکنش نشان دادند.

از ایران که بگذریم این جام شاهد چند ناکام بزرگ نیز بود، اسپانیایی که با جام آمده بود با دست خالی و با نتایج دور از انتظار خاک برزیل را ترک کرد. حذف زودهنگام لاجوردی پوشان ایتالیا، خداحافظی انگلیس با جام بیستم و البته موفق نبودن پرتغال در این جام از دیگر نتایج دور از انتظار جام بیستم بود.

هر چند این تیم ها خیلی زود برزیل را ترک کردند، اما در مقابل کاستاریکا با عملکردی که داشت همه را به تحسین وادار کرد، الجزایر، شیلی و کلمبیا هم بیش از حد خود ظاهر شدند و نشان دادند جام جهانی جای کسانی است که بیشتر تلاش می کنند و از انگیزه بالاتری برخوردارند.

بدون شک یکی از پدیده های این جام رودریگز کلمبیایی بود، بازیکنی خلاق، آرام و مستعد که در نهایت با زدن 6 گل عنوان آقای گلی جام بیستم را از آن خود کرد، بازیکنی که به نظر اکثر کارشناسان شایسته عنوان بهترین بازیکن جام جهانی 2014 بود اما این عنوان در نهایت به مسی آرژانتینی رسید.

البته مردان شماره یک تیم ها نیز برای خود مدعی بودند، بازیهای درخشان نویر که در برخی موارد در حد و اندازه های یک دفاع آخر بازی می کرد در موفقیت آلمان در جام بیستم بسیار تاثیر گذار بود و در نهایت نیز عنوان بهترین دروازه بان لقب گرفت و دستکش طلایی را از آن خود کرد. البته سرخیو رومرو از آرژانتین، کلودیو براوو از شیلی، ناواس کاستاریکایی و اوچوآ سنگربان مکزیک نیز شایستگی های خود را در برزیل به رخ همتایان خود کشیدند.

لیونل مسی قبل از این جام خبرساز شد اما نه به دلیل بازی های همیشگی، مرد همه کاره آرژانتین قبل از جام بیستم چندبار در زمین تمرین و مسابقه دچار حالت تهوع شده بود، حالتی که هواداران فوتبال این کشور را نگران می کرد. مسی در دیدار نهایی جام بیستم نیز این حالت را تجربه کرد و برای دقایقی حالت تهوع داشت اما بی انگیزگی این بازیکن به خصوص در دقایق پایانی جام نکته ای بود که از لنز دوربین های تلویزیونی مخفی نماند و چهره وی در هنگام دریافت جایزه خود هیچگاه از ذهن هواداران فوتبال این کشور از یاد نخواهد رفت.

برخورد نیمار با مدافع تیم کلمبیا در دقایق پایانی بازی دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی شاید در ابتدا چندان مهم به نظر نمی رسید، اما با اعلام خبر شکسته شدن مهره کمر این بازیکن برزیل، موجی از نگرانی اردوی طلایی پوشان را فراگرفت. با این مصدمیت نیمار به بیمارستان منتقل شد و ادامه جام را از دست داد هر چند برای روحیه دادن به هم تیمی ها خود روی نیمکت نشست اما این حضور چندان کارساز نشد و برزیل به چهارمی جام بیستم رضایت داد.

اما لوئیس سوارز چهره تاثیرگذار اروگوئه که موجب موفقیت این تیم در جام جهانی شده بود در اقدامی بحث برانگیز شانه مدافع ایتالیا را گاز گرفت تا از ادامه حضور در این جام محروم شود. هر چند این بازیکن پیش از این نیز در اقدامی مشابه چند بازیکن دیگر را گاز گرفته بود، اما این صحنه در جام جهانی کافی بود تا مسوولان فیفا از ادامه حضور وی در مسابقات جلوگیری کنند و با رفتن او، اروگوئه نیز با جام خداحافظی کرد.

شکست سنگین و به دور از انتظار برزیل مقابل آلمان آنهم با 7 گل بدون شک برای همیشه در تاریخ جام های جهانی ثبت می شود، نتیجه ای که شاید هیچگاه تکرار نشود، نتیجه ای
که برای اسکولاری و مردان طلایی پوش برزیل یک شوک بود، شوکی که پیامدهای خاص خود را داشت تا جایی که در مراسم اختتامیه جام بیستم آنهایی که در ورزشگاه بودند، رییس جمهور برزیل را در زمان مراسم اهدای جام هو کردند.

البته مدافع تیم ملی فوتبال برزیل هم در این جام برای خود تاریخ ساز شد، چرا که مارسلو نخستین گل جام جهانی 2014 را به اشتباه درون دروازه تیم خود جای داد. این گل در جریان دیدار افتتاحیه بین تیم های برزیل و کرواسی به ثبت رسید که طی آن مارسلو به اشتباه دروازه برزیل را باز کرد. تصویر بهت زده این بازیکن و نگاهی که به سکوهای ورزشگاه می کرد از جمله تصاویری است که در تاریخچه جام بیستم برای همیشه ثبت می شود.

موفقیت آلمان با یواخیم لو نشان داد اگر سرمایه گذاری مطلوب با برنامه ریزی طولانی مدت عجین شود، می توان به موفقیت امیدوار بود. ژرمن ها در جام بیستم صبور و محکم بودند، دژ مستحکم آلمانها در مقابل میزبان و خط آتش شاگردان یواخیم لو و بازیهای خوب و روان آنها به همه جهان درس فوتبال داد، آلمان ها به یک نفر متکی نبودند، بازیکنان این تیم اعتقاد دارند یک تیم هستند و بر همین اساس به میدان می روند نکته که سرمربی آلمان ها نیز به آن اعتقاد دارد و می گوید موفقیت جام بیستم از زمان های گذشته و با یورگن کلینزمن آغاز شده است و ما این مسیر را به انتها رسانده ایم.

آلمان به عنوان اولین تیم اروپایی توانست در تاریخ جام های جهانی در قاره آمریکای جنوبی جام را به دست بیاورد. آنها آخرین قهرمانی خود را با پیروزی یک بر صفر مقابل آرژانتین در جام جهانی 1990 به دست آورد و بار دیگر پس از 24 سال همان اتفاق در کشور برزیل برای این تیم تکرار شد.

برای اولین بار طی سه دوره متوالی، جام جهانی در اختیار تیم های اروپایی قرار گرفت چرا که در جام جهانی 2006 ایتالیا، 2010 اسپانیا و 2014 آلمان صاحب این عنوان شدند. آلمان با کسب چهارمین قهرمانی جهان و داشتن چهار عنوان نایب قهرمانی بعد از برزیل با 5 عنوان قهرمانی در رده دوم تیم های پرافتخار جام قرار گرفت. ایتالیا با کسب 4 عنوان قهرمانی و 2 عنوان نایب قهرمانی در رده سوم قرار دارد.

البته آلمانی ها این اتحاد ملی را یک بار دیگر و در جام بیستم نشان دادند، آنها پس از برد قاطع 4 بر صفر خود مقابل پرتغال، این پیروزی را به شوماخر قهرمان آلمانی فرمول یک جهان تقدیم کردند. شوماخر که پس از حادثه در پیست اسکی 6ماه در کما بود بالاخره به هوش آمد و این خبر روحیه آلمانی ها رو قبل از این بازی مضاعف کرد.

توماس مولر هم در جام 2014 رکوردار شد، مهاجم تیم ملی آلمان اولین بازیکنی که در برزیل موفق به هت تریک شد. مولر در نخستین بازی آلمان در این دوره از رقابت ها مقابل پرتغال سه بار در دقایق 12 از روی نقطه پنالتی، 45 و 78 گلزنی کرد. البته این بازیکن در دوره گذشته جام جهانی نیز با 5 گل زده، کفش طلای مسابقات را از آن خودش کرده بود.

دمپسی کاپیتان تیم ملی فوتبال آمریکا هم با به ثمر رساندن گل در ثانیه 29 دیدار این تیم مقابل غنا در جام جهانی 2014، نام خودش رو در فهرست سریع ترین گلزنان این جام به ثبت رساند. البته در صدر این فهرست همچنان هاکان شوکور بازیکن سابق تیم ملی ترکیه قرار داره که در ثانیه 11 دیدار رده بندی جام جهانی 2002 برابر کره جنوبی موفق به گلزنی شده بود.

فناوری خط دروازه برای اولین بار در جام جهانی مورد استفاده قرار گرفت، فناوری که کمک بسیاری به داوران کرد تا حداقل از بابت عبور توپ از خط دروازه دچار مشکل نشوند، این فناوری در جام بیستم کارساز شد و به لطف این تکنولوژی فرانسه در مقابل هندوراس موفق شد گل دوم خود را به ثبت برساند.

اما بروز مشکل فنی موجب شد که سرود ملی فرانسه و هندوراس قبل از آغاز مسابقه فوتبال دو تیم در رقابتهای جام جهانی برزیل، پخش نشود. مشکل فنی که برای بلندگوهای ورزشگاه به وجود آمد، باعث شد تا دو تیم دقایقی منتظر پخش سرود ملی کشورهای خود باشند، اما مسئولان فنی ورزشگاه نتوانستند در وقت مقرر این اشکال را رفع کنند و تیم ها بدون پخش سرود ملی کشورشان به زمین بازی رفتند.

سرقت لوازم عکاسی عکاسان در جام جهانی 2014 ازدیگر حاشیه های جام بیستم بود و باعث اعتراض و شکایت این قشر رسانه ای به فدراسیون بین المللی فوتبال( فیفا) شد. براین اساس فیفا و کمیته سازماندهی محلی جام جهانی در بیانیه ای به عکاسان هشدار دادند که مواظب لوازم خود باشند. فقر و اختلاف طبقاتی در برزیل بسیار زیاد است و شهرهای این کشور ازجمله شهرهای ناامن جهان محسوب می شوند.

بازیکنان تیم ملی فوتبال مکزیک هم بی نصیب نبودند، آنها بعد از خراب شدن اتوبوس تیمشان در نزدیکی هتل محل اقامت خود در سانتوس برزیل، با تاکسی به زمین تمرین رفتند. رافائل مارکز کاپیتان تیم مکزیک بعد از این اتفاق عکسی از خود به همراه مارکو فابیان، هکتور هررا و الفردو تالاورا در توئیتر منتشر کرد که آنها را در حالیکه در تاکسی نشسته بودند، نشان می داد.

تا پیش از این شنیده بودیم که برخی تیم ها افرادی را به تمرین تیم های دیگر می فرستند تا از نحوه تمرین و شیوه بازی حریفان اطلاعات کسب کنند اما در برزیل اتفاقی افتاد که مسوولان فوتبال تیم ملی فرانسه را نگران کرد. اعضای تیم ملی فوتبال فرانسه در جریان تمرینات خود متوجه پرواز یک هواپیمای بدون سرنشین بر فراز آسمان بالای سر خود شدند. این نوع هواپیماهای کوچک معمولا برای جاسوسی به منظور اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گیرند و بر همین اساس دیدیه دشام سرمربی تیم ملی فرانسه خواستار انجام تحقیقاتی در این زمینه شد.

معمولا رسم است بازیکنان تیم ها در جریان مسابقات مصدوم شوند اما فیزیوتراپیست تیم ملی انگلیس هنگام شادی گل در دیدار مقابل ایتالیا مچ پایش دررفت و برای درمان به بیمارستان منتقل شد. فیزیوتراپیست تیم ملی انگلیس از خوشحالی بالا پرید اما از بخت بد روی یک بطری آب فرود آمد.

فروش بلیت های جام جهانی در بازار سیاه و حضور چند مقام مسوول فیفا و بستگان آنها در این زمینه موجی از انتقادها را به همراه داشت، بلیت هایی که با چند برابر قیمت به فروش رفت تا جام جهانی نیز شاهد نفوذ مافیایی فوتبال باشد، مافیایی که در پشت آن مسوولان عالی رتبه فیفا هستند.

اما همه چیز فوتبال نیست، حرکت انسان دوستانه هافبک استرالیا موجب شد تا علاقه مندان به فوتبال از وی به عنوان فردی قابل احترام یاد کنند. مارک برشیانو هافبک تیم ملی فوتبال استرالیا قبل از آغاز دیدار این تیم مقابل شیلی در جام جهانی 2014، حرکتی انسان دوستانه انجام داد که تصاویر آن در شبکه های اجتماعی طرفداران بسیاری پیدا کرد. این بازیکن قبل از شروع مسابقه تیمش مقابل شیلی خم شد تا بند کفش کودکی را ببندد که به کمک دو عصای زیر بغل به همراه تیم وارد زمین شده بود. از نظر هواداران فوتبال شکست استرالیا فراموش شدنی است، اما حرکت انسان دوستانه هافبک استرالیا همیشه در خاطره ها ثبت خواهد شد.

ژاپنی ها هم بیکار نبودند، مردم کشور آفتاب تابان در حاشیه جام جهانی این مفهوم را به خوبی و به سادگی به همگان نشان دادن. تیم ملی ژاپن در اولین دیدار خود در جام جهانی 2014 مغلوب ساحل عاج شد، اما این شکست باعث نشد هواداران ژاپنی منش و آداب خود را در برزیل فراموش کنند. هواداران پرشور فوتبال ژاپن بعد از شکست تیم خود و قبل از ترک ورزشگاه ، زباله های ریخته شده در قسمت خود را در کیسه های زباله جمع آوری کردند. در تصاویر منتشر شده آنها نه فقط زباله های خود بلکه زباله های سایر تماشاگران را هم جمع می کردند و خیلی ساده و بی هزینه فرهنگ خود را به همگان عرضه کردند.

فراموش نکنیم این جام تمام شد، حال بسیاری از تیم ها با شناخت کادر فنی خود کار را دوباره آغاز کردند. تمرینات را برنامه ریزی کرده و از هم اکنون به فکر فردای خود هستند و این همان چیزی است که در فوتبال ایران فراموش شده است. در شرایطی که چشم تمامی تیم های آسیایی به روزهای آینده است اما فوتبال ایران هنوز درگیری رفتن و ماندن کی روش است، می ماند یا می رود. با ایران است یا می خواهد با آفریقای جنوبی تمام کند. بسته محرمانه ای که همه از آن خبر دارند و ..... مسایلی است که این روزها زمان های طلایی را بر باد می دهد و دریغ و صد افسوس که هنوز در باد حضور در جام جهانی هستیم، بادی که اگر به موقع فکری برایش نکنیم حریفان آسیایی چنان خالی اش می کنند که به سرنوشت تیم های مدعی جام بیستم تبدیل شویم البته در الگویی کوچکتر.
حاشیه های جام بیستم در یک نگاه 1
ای کاش یاد می گرفتیم مدیریت زمان چه میزان مهم است، ای کاش از فوتبال روز دنیا درس می گرفتیم. ای کاش فقط مسافر جام جهانی نبودیم و هدفمان حضور در این جام نبود. ای کاش می نشتیم و فکر می کردیم اگر تیم هایی مانند آلمان و یا حتی کاستاریکا موفق عمل می کنند چرا و به چه دلیل است. چرا آنها می توانند و ما عاجزیم. یکبار هم که شده از روی دل سیری کار نکنیم، فکر کنیم و فکر کنیم. برنامه ریزی کنیم و بعد کار کنیم.
حاشیه های جام بیستم در یک نگاه 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Hadis Messi ، ★3aeed
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آذری: نگاه‌ها به فولاد عوض شد
  نگاه پورتو به بازی طارمی در تیم ملی(عکس)
  نگاه خشمگین رونالدو به علی دایی (عکس)
  شما بگویید؛ قهرمان نیم‌فصل لیگ بیستم کدام تیم است؟+نظر سنجی
  دو‌ جواهر رئال در راه قهرمانی از نگاه اکیپ(عکس)
  حاشیه های فساد در فدراسیون جهانی وزنه برداری
  واکنش بوکسور کولبر به بدقولی‌های اسپانسر حاشیه‌ساز
  خطرهای برگزاری ادامه لیگ نوزدهم از نگاه یک پزشک ورزشی
  تفاوت فابرگاس با اوزیل از نگاه ویلشر
  دیدار کاپیتان استقلال با مدیرعامل پس از حاشیه اینستاگرامی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان