امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نمایش ۹ اشیاء دوره هخامنشی برای نخستین بار در موزه هگمتانه

#1
نمایش ۹ اشیاء دوره هخامنشی برای نخستین بار در موزه هگمتانه 1


شی کشف شده از تپه باستانی هگمتانه مربوط به دوره هخامنشیان، برای نخستین بار در کشور در موزه هگمتانه همـدان به نمایش درآمد.
لیلا خوشمو مدیر موزه هگمتانه همدان گفت: این ۹ شی جدید کشف شده از تپه باستانی هگمتانه شامل جام ها و ریتون با هنر فلزکاری و مربوط به دوره هخامنشیان است.

وی افزود: این جام های فلزی دارای نقوش مختلف از جمله انسان بالدار، ماهی کف ظرف و شیر در حال غرش است.جنس این مجموعه اشیا نقره است که با تکنیک های خاص ریخته گری و قلم زنی ساخته شده و در بخش فلز موزه هگمتانه همدان به نمایش درآمده است.

مدیر موزه هگمتانه همدان گفت: آثار فلزکاری دوره هخامنشی برجسته و چشمگیر است و اشیای فلزی هخامنشیان بیشتر از طلا، نقره و برنز ساخته می شده است.نکته مهم در آثار فلزی این عهد ، استفاده زیاد از نقوش و پیکر حیوانی در ساخت ظروف و زیور آلات است.این نقوش را می توان بر روی بشقاب های نقره ای و طلایی به صورت جنگ شیر و گاو و یا دو بزکوهی مشاهده کرد.

خوشمو افزود: قاشق ها و ملاقه هایی از دوره هخامنشی جزو این اشیا است که برای گردشگران بسیار جذاب بوده است.این قاشق و ملاقه ها از لحاظ فن ریخته گری بسیار زیبا است و قدمت این فن و نحوه استفاده آن توسط مردم ایران توجه گردشگران اروپا یی را جلب کرده است

موزه هگمتانه، گنجینه ای با ارزش از آثار باستانی مختلف است که در شرق تپه باستانی هگمتانه قراردارد و اشیای این موزه مشتمل بر دوبخش اختصاصی واستانی است.

در این مجموعه آثار سنگی، سفالی، استخوانی و فلزی از دوره های پیش و پس از اسلام به نمایش در آمده است.

در راهرو و تالار سمت راست موزه، اشیای مکشوف از هگمتانه نگهداری می شوند که از برجسته ترین این آثار می توان به پایه ستون های متعلق به کاخ های هخامنشی از جمله شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با متن میخی، دو مهر استامپی سنگی و شیشه ای مربوط به دوران قبل از اسلام و سرگاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشی اشاره کرد.
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی
#2
ای ول...
دُنیا نَدارِه اَرزِشِشو...کِه جِدّے بِگیرے هَر تِزِشو...
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نمایش ۹ اشیاء دوره هخامنشی برای نخستین بار در موزه هگمتانه 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان