امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تشکیل دولت یازدهم از جناح‌های مختلف سیاسی/رقابت پویا و بانشاط میان اصلاح‌طلبان و اصول

#1
به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، هرساله درماه مبارک رمضان شاهد برگزاری مراسم ضیافت افطاری گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور با چهره‌های مختلف از جریان متبوع هستیم تا فعالان سیاسی از این طریق بتوانند با گرده‌همایی دوستانه آخرین اخبار حزبی و جریانی را با گپ و گفت صمیمانه پیش ببرند.

اما از میان ضیافت‌های افطاری با چاشنی سیاسی آنچه که بیش از هر مراسم دیگری دارای اهمیت است دیدارهای دوستانه "مقام معظم رهبری"با اقشار مختلف است که به نوبه خود هم دارای دستاوردهای گوناگون است.

اما جدای از اهمیت دیدار"رهبر معظم انقلاب اسلامی"، در سال 93 شاهد برپایی ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری کشورمان"حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی"با جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بودیم که این دیدارها بازتاب زیادی را در میان فعالان سیاسی از خود به جای گذاشت.

در پی تاکیدات رئیس‌جمهور منتخب بر اجرای قانون در مورد احزاب و فضای باز سیاسی، امیدها به پایان فصل خزان احزاب فزونی یافته است تا جاییکه وی در اولین ماه رمضان ریاستش بر قوه مجریه، پایبندی خود را بر وعده‌ها و شعارهایی که در ابتدای برنامه‌های تبلیغاتی ریاست‌جمهوری و پس از آن داده بود، نشان داد و البته نباید از رضایت فعالان مختلف از جریان‌های سیاسی برای برگزاری چنین دیدارهایی غافل ماند.

گزارش ذیل حاوی بخشی از سخنان رئیس‌جمهوری کشورمان و مطالبات فعالان سیاسی است که در ادامه می‌خوانید.




دیدار رئیس جمهور با اصولگرایان

عصر پنج‌شنبه دوازدهم تیرماه رئیس‌جمهور در دیدار دوستانه با تعدادی از چهره‌های اصولگرا با تاکید بر اینکه همه باید برای حل و فصل مشکلاتی که کشور و نظام را در معرض آسیب قرار می‌دهد دست به دست هم دهیم، اظهار داشت: همه گروه‌ها، جناح‌ها و همه ملت از مذاهب و اقوام گوناگون باید زیر چتر واحد در حل مشکلات و رویارویی با مخاطرات و معضلات در کنار هم قرار گیرند و همه ما باید تلاش کنیم تا از انشقاق و شکاف‌های اجتماعی در حوزه‌هایی نظیر قومیت، مذهب و جناح بندی‌ها بکاهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه « این اشتباه بزرگی است که دشمن را فقط به دشمن خارجی محدود کنیم»، گفت: نباید دشمنان بزرگ داخلی نظیر رکود تورمی، فساد اداری و بیکاری را از ذهن دور نگه داریم؛ زیرا این دشمنان زندگی مردم را تحت فشار قرار داده و منجر به گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شوند که هیچ جناحی را نمی‌شناسد.

دکتر روحانی گفت: دولت یازدهم از همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی تشکیل شده است و در یازده ماه گذشته ما هیچگاه در مسیر حل مسایل اساسی کشور میان سلیقه‌های مختلفی که در دولت حضور دارند شاهد اختلاف نبوده‌ایم.

حداد عادل، حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، لاله افتخاری، محمد نبی حبیبی، حسین فدایی و حجت‌الاسلام سبحانی نیا در این دیدار حضور داشتند.



غلامعلی حداد عادل ضمن اعلام حمایت از رویکرد اعتدال رییس‌جمهوری، ثبات در مدیریت کشور را محصول اعتدال حقیقی خواند و با تشکر از دولت بخاطر استفاده از همه ظرفیت‌ها و نیروها فارغ از جناح بندی‌های سیاسی، به کارگیری افراد پاک و وفادار به نظام را زمینه ساز وفاق و حل مشکلات دانست.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نیز با بیان اینکه دولت می‌تواند نقش محوری در خلق فرهنگ توسعه سیاسی ایفا کند ؛ در خصوص مسایل مرتبط با سیاست خارجی گفت : راه مقابله با صف آرایی ۱+۵ در برابر خواسته قانونی و مشروع دولت و ملت ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای صبر در برابر دشمن و یکپارچگی در داخل است.

لاله افتخاری با اشاره به نیازهای بانوان کشور ، از همگرایی نمایندگان زن مجلس با معاونت امور زنان ریاست جمهوری در مرتفع کردن نیازهای این قشر خبر داد و از دولت خواست تا با تامین بودجه زمینه را برای تحقق فرمایشات "رهبر معظم انقلاب" در خصوص افزایش جمعیت و بیمه زنان خانه دار فراهم آورد.



محمد نبی حبیبی ضمن ارایه تحلیلی از شرایط سیاسی کشور ، گفت : برخی انتقادها از سوی کسانی که پایبند نظام و انقلاب هستند می تواند دست و فکر دولت را در حل مشکلات داخلی و روابط بین‌المللی باز کند.

حسین فدایی نیز با بیان اینکه بچه‌های حزب‌اللهی و نیروهای ارزشی بر اساس اعتقاد، باور دینی، ولایت پذیری و عقلانیت خود را حامی دولت می‌دانند، خواستار اتخاذ تدابیری موثر برای جلوگیری از تبدیل شدن رقابت‌های درون گفتمانی گروه‌های سیاسی به رقابت با اصل نظام شد.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا نیز پیامدهای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و ادامه حمایت از اقشار آسیب پذیر در پی اجرای این مرحله را خاطرنشان کرد و گفت : دولت و مجلس باید با همکاری طرح و لایحه‌ای در جهت اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است ارایه کنند.



دیدار رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلب‌ها

رییس‌جمهوری عصر چهارشنبه هیجدهم تیرماه در دیدار با جمعی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا به عنوان دو جناح سیاسی کشور باید برای قدرت ملی مشارکت‌آفرین و نشاط آور باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه نباید قدرت ملی ما در عرصه رقابت‌های سیاسی تخریب شود، گفت: بدون تردید هیچ‌کس از این اتفاق استقبال نمی‌کند و این موضوع مورد نظر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و ملت نبوده و نیست.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه اگر رقابت سیاسی نباشد، نشاط سیاسی و مشارکت حضور فعال مردم از بین می‌رود و پیشرفتی حاصل نمی‌شود، گفت: دو جناح سیاسی کشور باید بتوانند در رقابتی سالم شور و نشاط سیاسی و امید به حل مشکلات را به جامعه عرضه کنند.

دکتر روحانی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه عده‌ای بدون رعایت ملاحظات شرعی و اخلاقی به تخریب چهره‌های خدوم انقلاب می‌پردازند، اظهار داشت: این چهره‌ها به هیچ یک از جناح‌های کشور تعلق ندارند، بلکه متعلق به کل انقلاب و نظام هستند و نباید به راحتی به سرمایه‌های بزرگ انقلاب تهمت زد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه مدیریت و آشتی در کشور نیاز به صبر و تحمل دارد، گفت: باید همه ما آستانه صبر و تحمل خود را بالا ببریم و بدانیم که مسایل کشور بدون اینکه آستانه تحمل‌مان بالا برود مرتفع نخواهد شد و ما باید در پاسخ به بدی‌ها از بهترین ابزارها استفاده کنیم و دست در دست یکدیگر به حول و قوه الهی بر مشکلات پیروز شویم.

دکتر روحانی با بیان اینکه «با خداوند عهده بسته‌ام که بر خواست و مطالبه مردمی که در انتخابات شور و شوق آفریدند، پا فشاری کنم»، گفت: من بر خواست عمومی مردم مصر هستم و بر اعاده آن تا جایی که قدرت و توان دارم، ایستادگی خواهم کرد و از حق اقلیت دفاع خواهیم کرد، اما دولت باید بر مبنای نظر اکثریت مردم حرکت کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: عهد دیگر من با خدا این بود که در جهت خواست مردم و منافع کشور آبرویم را به صحنه بیاورم و حتی جانم را در طبق اخلاص بگذارم و از آن نیز برای تحقق آمال ملت دریغ نکنم که بر این اساس تا پایان دولت یازدهم عمل خواهم کرد.

وی در خصوص گام‌های برداشته شده در عرصه سیاست خارجی گفت: اولین قدم ما این بود که جایگاه ایران را در نزد دولتمردان و افکار عمومی جهانیان تغییر دهیم تا جایگاه شایسته این ملت، انقلاب و نظام در ذهن آنها ترسیم شود که بحمدالله موفق بوده‌ایم.

در این دیدار و پیش از سخنان رییس جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری، جواد اطاعت، حسین مرعشی، هادی خانیکی و خانم توحیدلو دیدگاه های خود را در مورد مسایل گوناگون مطرح کردند.



حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری با اشاره به حضور معجزه‌آسای مردم در انتخابات در ۲۴ خرداد ۹۲ و خواست آنها بر تغییر شرایط از دولت یازدهم، گفت: جهت و هدف دولت در عرصه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی، فرهنگی و اجتماعی روشن است و رییس جمهور توانسته با اتکا به مشی اعتدال در زمینه خواست مردم و حفظ سرمایه‌های اجتماعی گام بردارد.

جواد اطاعت با بیان دیدگاه‌های خود در حوزه سیاست خارجی، بر تعامل گسترده ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و تنظیم هوشمندانه روابط از جمله با عربستان سعودی برای تأمین امنیت منطقه تأکید کرد و گفت: دولت با توجه به حمایت های رهبر معظم انقلاب و بهره گیری از ظرفیت اجتماعی مردم، گام بسیار بزرگی در حوزه بین الملل و مواجهه با محاصره اقتصادی که قدرت‌های سلطه گر بر کشورمان تحمیل کرده اند، برداشته است و جمهوری اسلامی ایران را از خطری بزرگ نجات داده است.



حسین مرعشی با اشاره به موفقیت دولت در کنترل تورم و لزوم حرکت در مسیر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، اظهار داشت: اتخاذ سیستم انقباضی از سوی دولت و بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور را کند کرده و انتظار می‌رود با تدوین راهکارهای موثر در این زمینه که خواست مردم و شعار دولت تدبیر و امید است حرکت کند.

هادی خانیکی با بیان اینکه جریان اصلاح‌طلبان تلاش می کند به دولت در جهت تحقق شعارهایش کمک کند، به نقد فضای سیاسی و اجتماعی کشور در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: حرکت دولت برای رفع مخاطرات خارجی و ایجاد رونق اقتصادی قابل ستایش است، اما دولت باید گام‌های موثرتری در ترمیم آسیب‌های اجتماعی بردارد تا امید و اعتماد در جامعه دوباره نمایان شود و از سرمایه های انسانی کشور که نقش بارزی در تاریخ انقلاب اسلامی داشته‌اند، حفاظت شود.

توحید لو با اشاره به ارتباط مستمر زنان و جوانان به سه نهاد دولت، خانواده و دانشگاه خواستار چرخش نخبگان و حضور موثر جوانان در اداره کشور شد و گفت: مردم از دولت اعتدال می‌خواهند تا در رفع بی‌عدالتی و تبعیض‌های مختلف در دولت، دانشگاه و خانواده برنامه‌ریزی کند.



اما در این میان "حمید ابوطالبی" معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور سه نتیجه‌گیری عمده از این مهمانی‌ها ارائه کرده است:

١- سياست در كشور ما نياز به باز تعريف دارد

الف) به جای آنكه اخلاق ما سياسی شود، سياست ما اخلاقي شود.

ب) به جای آنكه برداشت‌های شخصی تعيين كننده باشد، مبانی هويتی و اصول و اشتراكات فوق، سياست را رقم بزند.

ج) به جای آنكه افتراقات زمينه تخريب شود، اشتراكات مبنای تعامل باشد.

د) به جای آنكه منافع گروهی وفردی حاكم باشد، سياست ورزی شكل ملی بگيرد.

2- جامعه سياسی در كشور ما نيازبه نوسازی دارد

الف)سرمايه اجتماعی از رهگذر نوسازی ارتقا، احساس اعتماد و امنيت روانی و اميد گسترش و مشاركت مدنی و حضور اجتماعی مورد نظر رهبری توسعه يابد.

ب) مسئوليت پذيری سياسى، اجتماعي به جاي مسئوليت گريزي بنشيند.

ج) ذهنيت تقسيم بندی‌های در هم فرو رفته و غير مشخصِ جناحی 35 ساله كشور تغيير كند.

د) تعاملات بينشی-كنشی افراد در حوزه اجتماع و در صحنه سياست، تاريخ و شناسنامه زندگي آنان شود.

3- هم اصولگرايان به دنبال اصلاح‌اند و هم اصلاح‌طلبان قصد اصلاح دارند؛ اختلاف در روش و شيوه است. پس انتخاب روش و شيوه و مجری را به رای مردم واگذاريم.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در ادامه می‌نویسد که رئیس‌جمهور در این مهمانی‌ها گفته است: قدرت ملی را نبايد تقسيم بر دو كرد و آنگاه دو جناح سياسی در برابر هم قرار گرفته و آن را تخريب كنند؛ چراكه رقابت صحيح با تخريب متفاوت است.

همنشینی رئیس قوه مجریه با فعالان سیاسی در این ماه پربرکت را می‌توان به فال نیک گرفت تا از این پس با برگزاری چنین مراسم‌ها و دیدارهایی در پیشبرد اتحاد و همدلی گروه‌های سیاسی با یکدیگر در جهت اعتلای بیشتر نظام در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی باشیم.

انتهای پیام/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مداحی میثم مطیعی میان لشکر فاطمیون در حلب
  |مسابقه قیمت‌ها و ستادهای بی‌خاصیت/ چرا تصمیمات دولت در بازار کارساز نیست؟
Heart دولت ترامپ ۱.۴ میلیارد دلار برای اموات چک کشید
Heart کشته شدن فرمانده نیروهای دولت منصور هادی در "مأرب"
  اقدامات کشورهای مختلف در پی افزایش مجدد شیوع کرونا
  به جای نطق‌های سیاسی با مردم سخن بگوئید/کادر درمان هرمزگان خسته و اندوهگین است
  برنامه‌ریزی بر اساس اصول علمی در شرایط بحرانی الزامی است
Heart تظاهرات ماموران پلیس، دولت فرانسه را به واکنش واداشت
  تمیز کردن قاب گوشی با روش های مختلف
  همه کاندیداهای نایب رییسی مجلس یازدهم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان