امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ازاد سازی اردوگاه های نازی ها

#1
در سال 1945 سربازان متفقین که در جبهه های مختلف مشغول پیش روی به سوی قلب حاکمیت نازی در برلین بودند با صحنه های هولناک اردوگاه های مرگ و مراکز بیگاری و کار اجباری مواجه شدند: اسکلت های متحرکی که در آستانه مرگ بودند، تلی از خاکستر اجساد سوخته، و پشته ها که نازی ها از کشته ها ساخته بودند.


ارتش سرخ شوروی نخستین نیرویی بود که به اردوگاه های اصلی نازیها رسید. در ژانویه ١٩٤٥، روس ها آشویتس، بزرگترین اردوگاه مرگ و کار اجباری را آزاد کردند. نازی ها پیش از ورود نیروهای ارتش سرخ اکثر اسرای آشویتس را وادار به راه پیمایی به سوی غرب كرده بودند، واقعه ای که بعدها "راه پیمایی مرگ" نام گرفت. هنگامی كه سربازان شوروی وارد اردوگاه شدند فقط چند هزار اسیرلاغر و نیمه جان را زنده یافتند. آلمان ها هنگام عقب نشینی اغلب انبارهای موجود دراردوگاه را از بین برده بودند، اما روس ها در انبارهای باقیمانده، وسایل شخصی قربانیان را یافتند. برای مثال، آنها صدها هزار كت و شلوار مردانه، بیش از ٨٠٠ هزار لباس زنانه و حدود هفت هزار کیلوگرم موی انسان کشف کردند.


در ماه های بعد، روس ها اردوگاه های بیشتری را در كشورهای حوزه بالتیک و لهستان آزاد کردند. كمی پیش از تسلیم آلمان، نیروهای شوروی اردوگاه های كار اجباری اشتوتهوف، زاكسنهاوزن و رافنسبروک را آزاد کردند.


چند روز پس از اینکه نازی ها شروع به تخلیه اردوگاه کار اجباری بوخنوالت نزدیک وایمار در آلمان کردند، نیروهای آمریکایی این اردوگاه را در ١١ آوریل ١٩٤٥ آزاد کردند. در روز آزاد سازی، یک سازمان مخفی مقاومت اسرا به منظور جلوگیری از شقاوت های محافظان اردوگاه كه در حال عقب نشینی بودند ، کنترل بوخنوالت را به دست گرفت. نیروهای آمریکایی بیش از ٢٠ هزار اسیر را در بوخنوالت آزاد کردند. آنها همچنین اردوگاه های دورا-میتلباو، فلوسنبورگداخائو و ماوتهاوزن را آزاد کردند.


نیروهای انگلیسی اردوگاه های کار اجباری واقع در شمال آلمان- از جمله نوینگامه و برگن-بلزن را آزاد کردند. آنها در اواسط آوریل ١٩٤٥ به اردوگاه کار اجباری برگن-بلزن، واقع در نزدیکی تسله وارد شدند و در حدود 60 هزار زندانی، که اغلب به علت بیماری واگیردار تیفوس در شرایط وخیم به سر می بردند را زنده پیدا کردند. بیش از ١٠ هزار تن از آنها چند هفته پس از آزادی در اثر سوء تغذیه یا بیماری جان باختند.


آزادکنندگان اردوگاه ها با شرایطی غیرقابل بیان در اردوگاه ها ی نازی ها مواجه شدند؛ انبوهی از اجساد به خاک سپرده نشده بودند. فقط پس از آزادی این اردوگاه ها بود كه چشم انداز کاملی از اعمال دهشتناک نازی ها در معرض دید جهانیان قرار گرفت. در صد كمی از زندانیانی که زنده مانده بودند در اثر شرایط بیگاری و کمبود غذا و همچنین ماه ها و سال ها بد رفتاری از سوی نازی ها، همچون اسکلت های متحرك به نظر می رسیدند. بسیاری از آنها به حدی ضعیف شده بودند که به سختی توان حرکت داشتند. خطر بیماری به قوت خود باقی ماند و به ناچار بسیاری از اردوگاه ها به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار سوزانده شدند. بازماندگان اردوگاه ها تا رسیدن به بهبودی كامل، راهی طولانی و دشوار درپیش داشتند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ☭Nicola☭
آگهی
#2
تمام اسرا وزندانیان اردوگاه های کار اجباری ویهودیان زندانی شده رو ارتش سرخ بیش تر آزاد کرد.آزاد سازی توسط امریکا وانگلیس کم تر از یک دوم این مقدار بود.
ممنون از مطلبتان جناب سوخانف
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
"دختر و افسر مرزی"

ازاد سازی اردوگاه های نازی ها 1
((...زنده باد صلح بین المللی,مرگ بر جنگ افروزان...))
استالین_آخرین سخنرانی سال 1952
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط چه گوارا


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آثار هنری که از ترس بمباران‌های نازی‌ها پنهان شدند
  ماجرای ورود دوچرخه به تهران و اولین دوچرخه سازی
  رژه‌های نازی و رفیق لنین بر پرده هنر عصر جدید/ داستان عامه‌پسند سینمای قرن بیستم
  آدولف هیتلر پیشوای بزرگ _تکنولوژی برتر نازی
  صاویر دیده نشده از هیتلر، چرچیل و نازی ها در جنگ جهانی دوم
  حمله ارتش المان نازی شوروی
  ایا نازی ها جنایت کار بودند؟
  خیانت یک نازی، ارنست روهم
  جنایات المان نازی (قسمت اول )
  سرود ملی المان نازی با زیرنویس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان