امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تکاب : تخت سلیمان ، زندان سلیمان ، چمن متحرک ، سد قجور

#1
تکاب : تخت سلیمان ، زندان سلیمان ، چمن متحرک ، سد قجور 1
تکاب یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی است . این شهرستان بعلت قرار گرفتن در مابین کوهها اکثر فصل زمستان ، پوشیده از برف است. ولی بعد از اردیبهشت واقعا بهشت کوچکی روی زمین میشود.

این شهرستان بغیر از طبیعت زیبایش ، چندین اثر باستانی و دیدنی دارد . از مهمترین این اماکن میتوان به تخت سلیمان ، زندان سلیمان ، زندان برنجه ، سد قجور ، چمن متحرک ( چملی) و چشمه های آبگرم تخت سلیمان ( از سمت تکاب نرسیده به کوه زندان) نام برد.


تکاب : تخت سلیمان ، زندان سلیمان ، چمن متحرک ، سد قجور 1


تخت سلیمان

تخت سلیمان (آتشکده آذرگشنسب ) در 42 کیلومتری شمال شرقی تکاب بر روی یک صفحه سنگی که به شکل تپه است ، قرار دارد. این صفحه سنگی در طی هزاران سال بر اثر رسوبات آب دریاچه تشکیل شده است . قدمت اين منطقه از لحاظ سكونتگاه انساني به 3 هزار سال پيش باز مي گردد یعنی قبل از زمان هخامنشیان شروع و در زمان ساسانیان و ایلخانیان به اوج رونق خود رسیده بود و يكي از مهمترين آثار تاريخي كشور است كه به عنوان چهارمین اثر ایران در ميراث جهاني یونسکو به ثبت رسیده است ، اما برخلاف قدمت و آثار آن هنوز تبلیغات قابل قبول برای آن نشده است. این مجموعه الان شامل موزه ، بقایای طاقها ، بقایای ساختمانها( ساسانی و ایلخانی) ، راهروهای زیرزمینی ، برج و بارو و دریاچه است.

تکاب : تخت سلیمان ، زندان سلیمان ، چمن متحرک ، سد قجور 1

برای رفتن به این مجموعه و شهر تکاب از طرف تهران از راه زنجان ( از کنار پلیس راه زنجان_ بیجار ) یا ماه نشان به دندی امکان پذیر و نزدیک است . برای کسانی که از سمت سنندج میروند هم از جاده ی سنندج به بیجار و هم از جاده ی سنندج به سقز( بعد از دیواندره) میتواند بروند. البته اگر از راه سقز برید سر راه میتوانید از غار کرفتو ( دست ساز دوره مادها) بسیار زیبا دیدن کنید. راه دیگر آن از سمت ارومیه _ مهاباد _شاهین دژ است.

این مجموعه دارای سه دروازه ء شمالی ( ساسانی ) ، جنوبی ( ایلخانی) و جنوب شرقی ( ساسانی) است که از دروازه جنوب شرقی آب دریاچه خارج میشود. از مجموع 38 برج و بارو دوره ایلخانی تنها یک برج و دو بارو با ارتفاع 18 و عرض دیوار پشتی برجها به میزان 4 متر مرمت و بازسازی شده است

تکاب : تخت سلیمان ، زندان سلیمان ، چمن متحرک ، سد قجور 1

با وجود خرابی طاق ها ، ایوان ساسانی و ساختمانهای اطراف آن _ محل تاجگذاری و زندگی سلاطین بودند_ عکس آنها درون آب دریاچه جلوه و عظمت خاصی دارند.

تکاب : تخت سلیمان ، زندان سلیمان ، چمن متحرک ، سد قجور 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
 سپاس شده توسط Navisa.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان