امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تویسرکان همدان

#1
تویسرکان همدان 1





تویسرکان را بیشتر بشناسیمشهرستان تویسرکان یکی از شهرستان‌های استان همدان در ایران است. مرکز این شهرستان شهر تویسرکان است.تویسرکان در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده است. این شهر به خاطر تعدد و بزرگی درخت‌های گردوی‌اش بسیار معروف است.
این شهرستان با 118949 نفر جمعیت از دو بخش مرکزی و قلقل‌رود تشکیل شده است.
تقسیمات کشوریبخش قلقل‌رود دهستان قلقل‌روددهستان کمال‌روددهستان میان‌رودنقاط شهری: فرسفج
بخش مرکزی دهستان حیقوق نبیدهستان خرم‌روددهستان سیدشهابدهستان کرزان‌رودنقاط شهری: تویسرکان و سرکان

آب‌ و هوا و مشخصات جغرافیاییاین شهرستان در مختصات ۳۴ درجه و ۲۰ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۴۶ دقیقه عرض جغرافیایی و ۴۸ درجه و۳ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۳۵ دقیقه طول جغرافیایی واقع شده است و از شمال به شهرستانهای همدان و اسد آباد و قسمت کمی هم به شهرستان بهار از مشرق به ملایر از مغرب به کنگاور واز جنوب به شهرستان نهاوند محدود است.
بلندترین نقطه این شهرستان قله الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر است که فصل مشترک این شهرستان و شهرستان همدان است و پست‌ترین نقطه آن نیز روستای کارخانه با ارتفاع ۱۵۵۵ متر است و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۷۸۴ متر است. این شهرستان به دلیل کوهستانی بودن و مرتفع بودن دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و رودخانه‌های مهم آن قلقل رود. کرزان رود. سرکان رود .و سرابی هستند. که مازاد آب آنها پس از آبیاری زمین‌های کشاورزی مسیر خود به رودخانه گاماسیاب می‌ریزد.
شهرستان تویسرکان با مساحت ۱۵۵۶ کیلو متر مربع از ۳ شهر تویسرکان. سرکان. فرسفج و ۲ بخش: مرکزی و قلقل رود و ۷ دهستان و ۱۱۱ روستا تشکیل شده و طبق سرشماری سال ۱۳۷۵ دارای ۱۱۸۹۵۴ نفر جمعیت و تراکم نسبی ۷۴/۴ نفر در هر کیلومتر مربع است.
دین و مذهب مردم آن, اسلام و شیعه جعفری است و زبان آنان فارسی است ولی تعدادی از روستاهای مجاور به استان کرمانشاه و شهرستان نهاوند و ملایر به کردی، لری و به طور محدود به ترکی آذربایجانی نیز صحبت می‌کنند.
آثار تاریخی، مکان های گردشگری و زیارتیآرامگاه حبقوق نبیمدرسه شیخعلی خان زنگنهکاروانسرای شاه عباسیپل رودخانه فرسفجبازار سرپوشیدهچنار مسجد باغوارآرامگاه میررضی آرتیمانیچنارهای کمربسته سرکانقیصریهامام زاده زیدبن علی معروف به شاه زیدامام زاده ناصر واقع در روستای زیوجامام زاده محمد واقع در شهر آبادامام زاده عبدالله واقع در آرتیمانامام زاده عبدالله واقع در کرزانامام زاده هارون واقع در کرزانامام زاده باباسیدی واقع در کندرامام زاده ابراهیم واقع در رودآورامام زاده عباس واقع در جراامام زاده ابراهیم واقع در بوجاامام زاده طاهر واقع در اشتران
تویسرکان همدان 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان