27-06-2014، 18:56
(آخرین ویرایش در این ارسال: 27-06-2014، 18:58، توسط king guitarist.)
آنچه در این شهر، بیش از هر چیزی توجه ما را به خود جلب کرد، وضعیت بافت مرکزی آن بود. تقریبا در تمام بخش مرکزی ـ که البته مساحت قابل توجهی را هم شامل میشد ـ هرگونه تردد وسایل نقلیه بجز دوچرخه ممنوع بود. در واقع اهالی شهر، بخش مهمی از قلب بردا را به عنوان منطقه عاری از ماشین و موتور، صرفا به عابران پیاده اختصاص داده بودند. در خیابان اصلی مرکز بردا، کافهها و رستورانهای زیادی وجود داشت که همگی آنها از قسمت اعظم فضای خیابان برای چیدن میز و صندلیها استفاده کرده بودند. با اینکه ما یک روز عادی و وسط هفته وارد شهر شده بودیم اما ازدحام آدمها در تمام کافهها و رستورانها، آن هم تا پاسی از شب واقعا شگفتآور بود. این سرزندگی و شادابی، موجب شد که ما هم چند ساعتی در شهر بمانیم و شام را در همین شهر کوچک بخوریم.
بازدید نسبتا دقیقی از فضای داخلی دانشکده معماری و سپس صرف ناهار در سلف مرکزی دانشگاه و تماشای معماری عجیب کتابخانه مرکزی دانشگاه با سقفی سبز و چمن کاری شده، برنامه ما در این شهر کوچک و زیبا بود.
مثل همه شهرهای هلند، در لاهه نیز ترامواهای قدیمی در اغلب خیابانها در حرکت هستند و دوچرخه در این شهر نیز از جایگاه خوبی برخوردار است. پارکینگهای دوچرخه که برای هر دو ساعت توقف یک یورو دریافت میکردند، نشانهای از تمایل مردم به این وسیله پاک بودند.