امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تیر بار MINIMI

#1
تیربار سبک MINIMI

تاریخچه
در طی 40 سال گذشته سلاحهای انفرادی بسیاری با کالیبر 56/5 میلیمتر تولید و وارد بازار شده اند . ناتوانی NATO در تعریف یک سلاح استاندارد با کالیبر 56/5 زمانی مشخص میشود که در هر یک از ارتشهای عضو NATO یک گونه مجزا و متفاوت از سلاحهای کالیبر 56/5 مشاهده میشود .
در خصوص تیربارهای سبک با کالیبر 56/5 موضوع کمی فرق می کند چرا که تمامی ارتشهای عضو NATO و بیش از 40 کشور دیگر در جهان تنها یک مدل تیربار سبک را انتخاب کرده اند ، تیربار Minima .
این تیربار ساخت کارخانه پر آوازه FNHERSTAL بلژیک است . سلاحهای موفقی همچون سلاح انفرادی FAL و تیربار MAG 58 با کالیبر 62/7 و تپانچه قدرتمند برونینگ 9 میلیمتری همگی از زیر دست متخصصان خبره این کارخانه رد شده اند . کار طراحی این تیربار در اوایل دهه 1970 آغاز شد و پس از گذراندن مراحل تکمیلی ، به قدری موفق ظاهر شد که آمریکائیها بلافاصله خواهان خرید تعداد زیادی از آن شدند .
آمریکائیها پس از خریداری این سلاح آنرا در سال 1981 متحول کرده و با نام تیربار M49 معرفی کردند .این رویه توسط تمامی ارتشهایی که از کالیبر 56/5 استفاده می کردند پیروی شد و بسیاری از کشورهایی که در تولیدات داخلی خود انتخاب مناسبی را پیدا نمی کردند دست به خریداری و تحول این تیربار زدند . حال جالب است بدانیم که چه چیزی باعث موفقیت یکباره و غیر منتظره این تیربار شده است ؟
مشخصات
اولین موفقیت این تیربار طراحی آن است . تیربارهای مشابهی که برای پوشش دادن نیروی زمینی بکار می روند عمدتاً بر مبنای تیربارهای به اصطلاح لوله سنگین ساخته شده اند که این خود مزایایی همچون کاهش هزینه های تولید را به همراه دارد ، ولی به یاد داشته باشیم که زمینه کاربرد تیربارهای لوله سنگین متفاوت میباشد .
تیربارهای لوله سنگین برای مقاصدی چون نواخت تیر بالا ، شلیک مداوم بمدت طولانی و پوشش محیط ساخته نشده اند ولی تیربار Minimi دقیقاً برای این مقاصد طراحی و ساخته شده . برای رسیدن به این اهداف ساختمان سلاح بر مبنای یک تیربار واقعی طراحی شده و سیستم تغذیه آن به نوار فشنگهای 200 تیری مجهز شده ، سلاحی مجهز به خشاب ( ولو خشاب ظرفیت بالا ) برای مقاصدی چون تیراندازی به مدت طولانی مناسب نیستند چرا که بعد از 3 یا 4 ثانیه شلیک کردن ، خشاب سلاح خالی شده و می بایستی تعویض گردد بنابراین استفاده از نوار فشنگ ظرفیت بالا برای تیرباری که بدین منظور ساخته شده الزامی است .
یکی از جلوه های فوق العاده تیربار Minimi ، قابلیت استفاده از خشاب سلاح M16 در آن است ، اینکار به هیچگونه تغییر و دستکاری نیاز ندارد و برای مواقع اضطراری همانند وقتی که تیربارچی کشته شده و یک سرباز معمولی که حامل سلاح M16 است می بایستی از این سلاح استفاده کند ،درنظر گرفته شده.
جلوه های دیگری که نمایانگر یک سلاح مدرن هستند در این سلاح دیده می شوند . از جمله قابلیت تعویض سریع لوله سلاح و استفاده از سیستم گلنگدن باز میباشد. یک تیربار خوب می بایستی از ساختار محکم و با دوامی برخوردار باشد چرا که نواخت تیر میانگین آن در میادین جنگ معادل 10000 تیر در هفته است که این رقم در مورد سلاحهای انفرادی معادل کمتر از 20000 تیر در کل طول عمر مفید سلاح میباشد .
جلوه هایی همانند تغذیه نواری ، گلنگدن باز ، تعویض سریع لوله و در نظر گرفتن جایی برای نصب سه پایه که از موارد اشتراک تیربارهای کالیبر 62/7 هستند همگی در سلاح Minimi در نظر گرفته شده اند ولی نقطه قوت و مزیت اصلی سلاح Minimi را میتوان در نواخت تیر بالا و سبکی آن دانست .
دانستن این نکته قابل اهمیت است که سلاح Minimi برای اشغال جای تیربارهای کالیبر 62/7 وارد خدمت نشده ولی همیشه توسط یکی از سربازان یک جوخه (که می بایستی حامل سلاح M16 باشد ) حمل میشود .این مسئله بطور چشمگیری باعث بالا رفتن قابلیت حمله و آتش جوخه خصوصاً در هنگام حمله در محیطهای عملیاتی باز میشود ، بعبارتی یک سرباز معمولی حمله کننده که مجهز به این سلاح است به تنهایی قادر به پوشش دادن کل جوخه خواهد بود .
لازم است این نکته را یادآوری کنم که ساخته دست بشر هیچگاه بدون اشکال نبوده ولی در خصوص Minimi به جرأت میتوان گفت که هیچ سلاح دیگری همانند Minimi مورد بازنگری و اصلاحات قرار نگرفته . این بازنگری ها همگی حاصل تجاربی هستند که در میادین جنگ بدست آمده و توسط افرادی اعمال شده اند که این سلاح را در دراز مدت و در شرایط مختلف بکار گرفته اند .
مختصات
کالیبر : 45 × 56/5 میلیمتر (223 رمینگتون )
طول نمونه قنداق ثابت : 104 سانتیمتر
طول نمونه قنداق کشویی باز : 4/91 سانتیمتر
طول نمونه قنداق کشویی بسته : 6/76 سانتیمتر
طول لوله : 5/46 سانتیمتر
مکانیزم مسلح شدن : فشار غیر مستقیم گاز باروت
نوع گلنگدن : چرخشی
ظرفیت خشاب : فلزی 30 تیر و جعبه نوار 200 تیری
مکانیزم چکاننده : خودکار
نواخت تیر : قابل تنظیم 700 الی 1000 تیر در دقیقه


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تیر بار MINIMI 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تیر بار MINIMI 1
ســـــاکـت ، ســــنـگـیـن ، گــرفـتـه ، غــــمـــگـــیـن ، تـنـهـا
پــایــیــن - بــالا ، دوبـاره ، پـــایــیــن - بــالا
گــاهـی احــساس مــیکــنم هــمـزادیـم:

دریـــــا،دریـــــا،دریـــــا،دریـــــا.....
پاسخ
 سپاس شده توسط ...Altair... ، FrOzen あHeArt ، hosein(●̮̮̃•̃)
آگهی
#2
ایکاش یه عکس هم میذاشتی ازشHeart
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، ☭Nicola☭
#3
عکس میذارم ولی فقط انگار اینتر زده باشی اونجوری میشه!
crying
ســـــاکـت ، ســــنـگـیـن ، گــرفـتـه ، غــــمـــگـــیـن ، تـنـهـا
پــایــیــن - بــالا ، دوبـاره ، پـــایــیــن - بــالا
گــاهـی احــساس مــیکــنم هــمـزادیـم:

دریـــــا،دریـــــا،دریـــــا،دریـــــا.....
پاسخ
#4
عکس گذاشته شد
خبر از من داری؟

خبر از دلتنگی های من چطور؟

و آن پروانه های شادی که در نگاهم بودند

خبرش رسیده که مرده اند؟

هیچ سراغ دلم را میگیری؟

کسی خبر داده که آب رفته ام از خستگی؟

مچاله ام از دلتنگی؟

آه….. که هیچ کلاغی نساختیم میان هم

وجدانت راحت….

خبرهای من به تو نمیرسد
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  MINIMI

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان