امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی فیلم سرآشپز ( Chef )

#1
نقد و بررسی فیلم سرآشپز ( Chef ) 1



کارگردان : Jon Favreau 
نویسنده : Jon Favreau
بازیگران :         
Jon Favreau...Carl Casper
John Leguizamo...Martin
Bobby Cannavale...Tony
Emjay Anthony...Percy
Scarlett Johansson...Molly
Dustin Hoffman...Riva
Sofía Vergara...Inez
Oliver Platt...Ramsey Michel
Robert Downey Jr....Mar
و...                     
ژانر : کمدی
رده سنی : R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)
زمان : 115 دقیقه
جان فاوریو ، از جمله کارگردانانی در هالیوود است که برآمده از جریان سینمای مستقل است و ساخته های مستقل ارزشمندی هم در کارنامه دارد.فاوریو را حتی می توان به نوعی یکی از پیشگامان سینمای مستقل هالیوود معرفی کرد و از این حیث، وی ارزش و اعتبار بسیاری نزد جشنواره های سینمایی آثار مستقل دارد. اما فاوریو در سالهای اخیر بطور کامل از جریان سینمای مستقل هالیوود فاصله گرفت و خودش را وقف ساخت آثار پر هزینه و بلاک باستری همانند قسمت اول و دوم فیلم « مرد آهنی » کرد که با فروش بسیاری نیز همراه بود. اما پس از ساخت فیلم « مرد آهنی » و همچنین فیلم ضعیف و البته پر هزینه « کابوی ها و بیگانگان » ، فاوریو هم رفته رفته از کانون توجهات خارج شد و حالا هم با فیلم « سرآشپز » بار دیگر به سینمای مستقل که از آن برخاسته بود، بازگشته است. فیلمی کمدی که به دور از تبلیغات رسانه ای اکران شده است.
کارل کسپر ( جان

نقد و بررسی فیلم سرآشپز ( Chef ) 1
 فاوریو ) سرآشپز خلاق و ماهری است که در یک رستوران شیک در شهر لس آنجلس آمریکا کار میکند. کارل به دستپخت عالی خود ایمان دارد و مشتریانش نیز از دستپخت او ابراز رضایت می کنند. اما یک منتقد سخت گیر به نام رمزی میشل ( اولیور پلات ) غذاهای کسپر را بطور کامل به باد انتقاد می گیرد و آنها را بدترین غذاهای دنیا می نامد و طولی نمی کشد که این اظهار نظر در اینترنت منتشر می شود و مخالفان و موافقان خود را پیدا میکند. کسپر که خیلی از حرف های این منتقد خوشش نیامده، نظری توهین آمیز از خود در اینترنت منتشر می کند و این باعث می شود تا کار خود را در این رستوران از دست دهد. کسپر پس از این اتفاق تصمیم می گیرد تا غذاهای خوشمزه خود را در کامیونی آماده کرده و به مشتریانش برساند اما ...

« سرآشپز » در نگاه اول شبیه به آثار " غذا محور " متعددی است که در هالیوود ساخته شده و از نمونه های اخیر آن می توان به « جولی و جولیا » و همچنین انیمیشن موفق « رتاتویل » اشاره کرد. اما « سرآشپز » با اینکه اثری در ستایش تغذیه و اهمیت به خوراک می باشد، اما در لایه های زیرین فیلمنامه پیامهای ارزشمدی قرار گرفته که باعث می شود « سرآشپز » بسیار بیشتر از یک اثر " غذا محور " باشد.

نقد و بررسی فیلم سرآشپز ( Chef ) 1

« سرآشپز » تلنگری است به اینترنت و تاثیری که این تکنولوژی بر زندگی انسانها گذاشته است. فیلم قصد ندارد قضاوتی درباره این پدیده و پی آیند های استفاده از آن داشته باشد، بلکه تنها راوی جریانی هست که امروزه در زندگی تمام مردم دنیا تاثیرگذار بوده و اینجا با بیکار شدن کارل از کارش همراه می شود. کارل شخصیتی جدی اما استوار است که به کارش ایمان دارد و حتی پس از اینکه دستپختش از طرف عده ای که در اینترنت با او به مخالفت برخاسته اند " بی مزه " تلقی می شود، بجای اینکه تصمیم بگیرد ذائقه غذاهایش را بطور کامل تغییر دهد، آنها را متهم به درک نکردن غداها می کند! کارل در ادامه برای اینکه ثابت کند که می تواند کماکان یک سرآشپز عالی باشد، ادامه فعالیت هایش را به یک کامیون غذا منتقل میکند و اتفاقاً این ایده در اجرا بسیار موفق عمل می کند و کارل ثابت م

نقد و بررسی فیلم سرآشپز ( Chef ) 1
ی کند که کماکان یکی از بهترین سرآشپز هایی است که آمریکا به خودش دیده است.

« سرآشپز » حاوی مضامینی از جمله تلاش و رسیدن به خواسته هاست. فیلم در دقایق آغازین کارل را مردی مغرور معرفی می کند که گویی هیچکس توان مقابله با وی را ندارد اما پس از اینکه وی از کار بیکار می شود، دوباره سعی می کند اعتبار از دست رفته اش را بازیابد . فیلم به خوبی تلاش کارل برای رونق دوباره کسب و کارش را به تصویر کشیده و مشاهده صمیمیتی که بین او و کسانی که با او در کامیون کار می کنند، یکی از بهترین روابطی است که در یک اثر سینمایی می توان مشاهده کرد و لذت برد.
جان فاوریو که خود نویسنده و کارگردان این فیلم هست، به خوبی موفق شده « سرآشپز » که می شود آن را در دسته آثار جاده ای طبقه بندی کرد ، به توفیق برساند. فاوریو آنطور که خودش گفته، مستقل بودن و تحت فشار نبودن باعث شده تا « سرآشپز » اثری باشد که جوی صمیمی و دوست داشتنی در آن حاکم باشد و واقعاً هم همینطور شده. فیلم بطور شگفت انگیزی دلنشین است. روابط میان شخصیت ها از زمانی که فیلم وارد سفر جاده ا

نقد و بررسی فیلم سرآشپز ( Chef ) 1
ی در کامیون کارل می شود به درستی توسعه پیدا میکند و مضامینی از جمله عشق به کار و پیشرفت و درک انسانهای پیرامون، به درستی به مخاطب ارائه می شود بی آنکه کارگردان بخواهد آنها را با توسل به انواع و اقسام موقعیت های کلیشه ای به سوی مخاطب نشانه برود.

در راس این روابط دلنشین خود جان فاوریو قرار دارد که علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، در نقش اصلی این فیلم ظاهر شده است. فاوریو شاید بهترین کسی بود که می توانست شخصیت کارل را حس کند و خود را در کالبد آن قرار دهد. فاوریو به خوبی موفق شده مهربانی و البته غرور و یکدندگی های کارل را به تصویر بکشد و در این راه شخصیت های مکمل نیز به خوبی با او همکاری کرده اند و به گسترش داستان کمک کرده اند. جان لگویزامو در نقش مارتین و هنرپیشه خردسال فیلم یعنی اِمجای آنتونی نیز خوبی در کنار جان فاوریو به گسترش داستان کمک کرده اند و مشاهد روابط این سه نفر با یکدیگر بسیار لذت بخش از آب در آمده است. سوفیا ورگارا که با آن لهجه دوست داشتنی در همه حال می تواند بامزه باشد، در نقش اینز قابل قبول است و فکر میکنم کمتر مخاطبی باشد که بتواند از حضور او در مقابل دوربین آزار 

نقد و بررسی فیلم سرآشپز ( Chef ) 1
ببیند. اما فارغ از بازیگران نقشهای اصلی فیلم، بازیگران مشهور بسیاری نظیر رابرت دونی جونیور و اسکارلت یوهانسون هم حضور مختصری در فیلم داشته اند که مطمئنا صحنه حضور رابرت دونی جونیور می تواند لبخندی را هم بر لبان شما بیاورد.

« سرآشپز » فیلمی مستقل و صمیمی هست که تماشایش می تواند بسیار لذت بخش باشد. « سرآشپز » داستان ادغام زندگی انسانها و تکنولوژی است ، اتفاقی که می تواند وجه خوشایند و ناخوشایندی به همراه داشته باشد و « سرآشپز » هم قرار هست روایتگر دو روی استفاده از تکنولوژی باشد. فیلم همچنین مضامین ارزشمندی درباره تلاش و کوشش و عشق به یکدیگر بیان می کند که روی هم رفته باعث می شود « سرآشپز » فیلمی باشد که تماشایش بهرحال می تواند به داشته های مخاطب اضافه کند.

منبع : مووی مگ
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  بررسی مادران موازی – آلمودوار مجموعه‌ای از شادی را به جشنواره فیلم ونیز ارائه می‌کند
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  بازیگر فیلم‌های Wolverine و 47 Ronin در فیلم Bullet Train با برد پیت هم‌ بازی می‌شود
  فیلم Another Round با بازی مدس میکلسن جایزه بهترین فیلم جشنواره ‌BFI را برنده شد
  حقوق گل گدوت در فیلم WW84 معادل ۳۳ برابر حقوق او در فیلم Wonder Woman است
Star بررسی پوست های مشهورترین هالیوودی ها (عکس)
  ثبت‌نام ۴۹۸ فیلم برای شرکت در جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان!
  نقد و بررسی فیلم جمع کننده مالیات ( The Tax Collector )
  «خروج فرانسوی» فیلم اختتامیه جشنواره فیلم نیویورک شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان