امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قالب گچی تشخیصی

#1
Rainbow 
سلام
من مطالبی رو در مورد پزشکی میذاشتم و بقیه کاربران به این اعتراض میکردند که من از جایی آن مطالب را کپی کرده ام.برای جبران این مطلب را که از یک کتاب دندانپزشکی گرفته شده است تایپ میکنم.امیدوارم مفید باشد.
شاید شما به شغل پزشکی علاقه داشته باشید و بخواهید بدانید که دندانپزشکان از چه موادی برای کارهای مختلف استفاده میکنند .حال میخواهیم به انواع قالب گچی که دندانپزشکان در کارشان استفاده میکنند بپردازیم.




قالب های گچی مطالعه یا تشخیصی،مدل های گچی قوس های دندانی فک بالا و پایین یک بیمار هستند.هدف معمول از تهیه قالب های گچی مطالعه یا تشخیصی کمک به طرح ریزی درمان و تشخیص است اما برای اهداف دیگر نیز میتواند به کار رود.بسیاری از دندانپزشکان برای توضیح مشلات و اهداف درمانی به بیماران از قالب گچی تشخیصی استفاده میکنند و زمانی که قالب های تشخیصی در زمان های معینی پشت سر هم تهیه شوند در ارزایبی و نشان دادن بتغییرات آناتومیک ناشی از رشد و تکامل و یا مداخله درمان موثر هستند.در نهایت قالب مطالعه میتواند به عنوان یک مدرک در اقامه دعوا یا پزشکی قانونی نیز به کار ورد.
انواع گچ های دندانپزشکی:
1- گچ قالب گیری TYPE I: این گچ بیشتر در امور قالب گیری مورد استفاده قرار میگرفت.ذرات پودر از فرم سولفات کلسیم بتا همی هیدرات درست شده ولی برای تنظیم زمان بستن و انبساط حاصل از آن مواد متفاوتی به آن اضافه شود.
2-پلاستر مدلTYPE II: این نوع از نظر ذرات پودر همان فرم سولفات کلسیم بتا همی هیدرات است که با حرارت دادن گچ معدن در ظرف سرباز و حرارت 115 درجه سانتی گراد به دست می آید.
3-گچ استون TYPE III:این نوع که همان گچ سخت دندانپزشکی است در اثر خشک کردن گچ معدن تحت فشار و بخار آب در درجه حرارت 125 درجه سانتی گراد به دست می آید و ذارت ان دارای فرم سولفات کلسیم آلفا همی هیدرات می باشند که نسبت به نوع بتا ذرات ریزتر و منظمتر بوده است.
4-گچ استون با مقاومت زیاد TYPE IV:گچ سخت دندانپزشکی تقویت شده را بوسیله ی جوشاندن ژیبس در محلول 30 درصد کلرور کلسیم CACI2 تهیه میکنند.
5- گچ استون با قاومت زیاد و انبساط حجمی TYPE V: این استون نسبت به تیپ چهار  دارای استحکام بیشتری میباشد  ولی به دلیل پایین تر بودن نسبت پودر به آب میزان استحکام بالا رفته میزان انبساط حجمی آن از ماگزیمم 1/ درصد در تیپ چهار به 3/ درصد میرسد.


تا حالا تو عمرم اینقدر مطلب تایپ نکرده بودم.


امیدوارم مفید بوده باشه.


منبع:کتاب راهنمای ساختن اجزای دستگاه های متحرک و ثابت ارتودنسی.


با تشکر از توجه شما.


الیکا0


نویسنده آینده انجمن پزشکی.
LIFE is a LiaR GaMe......SoooOOoO.......NEveR TruSt enYOne Angel
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نشانه های اسپوندیلیت انکیلوزان و راه تشخیصی ..

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان