امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

لحظه شماری برای عبور دنباله دار قرن !

#1
دنباله‌دار قرن (ISON) اول اکتبر( ۹ مهر ) امسال از مقابل سیاره مریخ عبور خواهد کرد و در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار خواهد گرفت، این فرصتی است برای مریخ نورد کنجکاوی تا با دوربینهای خود بتواند تصاویری از این دنباله دار ثبت کند، اما کنجکاوی برای ثبت تصاویر مشکلاتی پیش رو دارد!
لحظه شماری برای عبور دنباله دار قرن ! 1
براساس تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان ناسا، ستاره دنباله‌دار ، ۲۸ نوامبر، ۷ آذرماه امسال از فاصله یک میلیون کیلومتری سطح خورشید عبور خواهد کرد. طبق محاسبات ستاره‌شناسان، لحظه عبور این دنباله‌دار از کنار خورشید یکی از زیباترین و خارق‌العاده‌ترین واقعه نجومی خواهد بود. نخستین بار دنباله‌دار آیسان در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی، سال گذشته توسط ویتالی نوسکی و آریتوم نوویچونوک ستاره شناسان آماتور روس کشف کشف شد. تنها ۳ ماه دیگر این دنباله‌دار با قرار گرفتن در نزدیک‌ترین فاصله با خورشید با چشم غیر مسلح قابل رؤیت خواهد بود.

اول اکتبر، ۹ مهرماه امسال این دنباله‌دار در نزدیک‌ترین فاصله با مریخ و ۶ برابر نزدیک‌تر از زمین قابل رصد خواهد بود. وی معتقد است که نور فوق‌العاده درخشان این دنباله‌دار امکان رصد آن را برای مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) سخت خواهد کرد. تنها احتمال شکار این واقعه شگفت‌انگیز را با آژانس فضایی مدارگرد مریخ اعلام کرد که با فاصله‌ای مناسب این صحنه تکرارناپذیر را به ثبت خواهد رساند. همچنین ماهواره MRO با یک تلسکوپ قدرتمند به نام Hirise ماموریت شکار تصاویر از سیاره سرخ را انجام خواهد داد.

لحظه شماری برای عبور دنباله دار قرن ! 1
این دوربین برای تصویربرداری سریع از مریخ طراحی شده است. دوربین Hirise هنگام عبور دنباله‌دار در بهترین زاویه قرار دارد. این دوربین خود را برای ۲۹ سپتامبر و اول اکتبر (۷ و ۹ مهرماه) آماده می‌کند. در مجموع ۱۶ فضاپیمای ناسا و تلسکوپ‌های قدرتمندش این رویداد باشکوه را رصد خواهند کرد. طبق گفته دانشمندان، دنباله‌دار قرن با نزدیک شدن به خورشید به‌سرعت تبخیر خواهد شد. این ستاره دنباله‌دار ۵ هزار کیلومتر قطر دارد. تبخیر هسته اصلی‌اش گرمای فوق‌العاده زیادی منتشر می‌کند که بر اثر تابش نور خورشید در فضا دنباله درخشان ۹۰ هزار کیلومتری را به وجود خواهد آورد. پس از ستاره دنباله‌دار ایکیاسکی، به‌زودی نادرترین رویداد نجومی در ۵۰ سال اخیر به وقوع خواهد پیوست.
پاسخ
 سپاس شده توسط Interstellar
آگهی
#2
امسال اتفاق میافته؟
پاسخ
#3
(11-07-2014، 10:17)آیدین تهرانی نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
امسال اتفاق میافته؟

نه !

پارسال بود :|
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عبور یک سیارک از بیخ گوش یک ماهواره
  دانشمندان علت شکل دنباله‌دار ۶۷P را توضیح دادند
  ستارگان، بارش شهابی و یک دنباله‌دار+تصویر نجومی روز
  یک شهاب سنگ عظیم امروز از کنار زمین عبور می‌کند؛ احتمال برخورد چقدر است؟
  کشف مولکول های تشکیل دهنده حیات در یک دنباله دار
  تصویر تازه روزتا از دنباله‌دار 67/P
  ماهیت دنباله دار P67
  دنباله دار سبزفام لینیر به زمین نزدیک می شود
  یک سیارک 18اسفند ازنزدیکی زمین عبور می‌کند
  دنباله دار ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان