امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

“روزتا” از خواب بیدار شد!

#1
ساعت زنگدار فضاپیمای روزتا برای بیدار شدن از یک خواب زمستانی ۳۱ ماهه، امروز دوشنبه در عمق فضا به صدا درآمد و این آغازی هیجان انگیز برای ماموریت روزتا میباشد. دانشمندان امیدوارند بتوانند با کمک عکس ها و داده هایی که کاوشگر ۱.۴ میلیارد دلاری روزتا جمع آوری می کند، تاریخچه ی روزگار آغازین منظومه شمسی را بازسازی نمایند، چرا که دنباله دارها از جمله ی کهن ترین اجرامی هستند که در فضای نزدیک ما یافت می شوند.
“روزتا” از خواب بیدار شد! 1
روزتا در ماه اوت ۲۰۱۴ به دنباله دار مقصدش خواهد رسید؛ در آن زمان این فضاپیما در حدود ۶۰۰ میلیون کیلومتر دورتر از خورشید درون مدار مشتری خواهد بود.
به گزارش ایسنا، فضاپیمای روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۰۴ با هدف بررسی دنباله دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko به فضا پرتاب شد و در این مدت از کنار دو سیارک Steins‌ و Lutetia عبور کرد. روزتا (Rosetta) شامل دو بخش اصلی متشکل از یک مدارگرد با ۱۲ ابزار علمی و یک ربات کاوشگر به نام فیلای ( Philae ) شامل ۱۰ ابزار علمی است ‌که قرار است بر سطح دنباله‌دار فرود بیاید.

از اواسط سال ۲۰۱۱ و به منظور حفظ انرژی برای رسیدن به دنباله‌دار ۶۷P، روزتا وارد مرحله خواب زمستانی شد که این خواب ۳۱ ماه بطول انجامید. روزتا در این مدت در مدار مشتری قرار داشت؛ با توجه به میزان کم انرژی دریافتی از پرتوهای خورشید در این منطقه، تنها رایانه اصلی و برخی سیستم‌های گرمایشی فضاپیما روشن بودند.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ساعت زنگدار فضاپیما امروز دوشنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) در ساعت ۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ (۱۳:۳۰ به وقت تهران) به صدا در‌آمد و روزتا از خواب زمستانی بیدارشد. بیدار و گرم شدن ابزار ناوبری فضاپیما چند ساعت زمان خواهد برد؛ با توجه به فاصله ۸۰۷ میلیون کیلومتری روزتا تا زمین و مدت زمان ۴۵ دقیقه‌ای ارسال سیگنال، انتظار می‌رود که نخستین سیگنال دریافتی حدود ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ به وقت گرینویچ (۲۱ تا ۲۲ به وقت تهران) دریافت شود.

“روزتا” از خواب بیدار شد! 1
تصویری هنری از سطح نشین فیلای روزتا روی سطح دنباله دار ۶۷-P
فضاپیمای روزتا در حال حاضر در فاصله ۹ میلیون کیلومتری از دنباله‌دار ۶۷P قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا ماه مه (اردیبهشت ۹۳) به فاصله دو میلیون کیلومتری آن برسد؛ در این فاصله، پیشرانه‌ها روشن شده و فضاپیما در مسیر و سرعت مناسب قرار می‌گیرد. روزتا ماه اوت (مرداد ۹۳) به مدار دنباله‌دار ۶۷P رسیده و تحقیقات خود را آغاز خواهد کرد؛ روزتا در ماه نوامبر (آبان ۹۳) فرودگر فیلای را به سمت دنباله‌دار هدایت می‌کند تا کامل‌ترین جزئیات را از سطح آن تهیه کند
پاسخ
 سپاس شده توسط rezaak
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تصویر تازه روزتا از دنباله‌دار 67/P
  تصویر ارسالی فضاپیمای روزتا از فواره‌ای بزرگ بر سطح دنباله دار ۶۷پی
  ملاقات نزدیک «روزتا» و خورشید
  سیاهچاله ای غول پیکر بعد از 26 سال از خواب برمی خیزد.
  پیام فرودگر فیله پس از بیدار شدن از خواب زمستانی : همه چیز خوب پیش می رود
  فضاپیمای روزتا تصاویری جدید از سطح دنباله‌دار چوریومف به زمین ارسال کرد
  تصاویری از غبار دنباله‌دار تحت تعقیب روزتا
  موجود فضایی پشت کاوشگر روزتا به دام افتاد+ تصاویر
  موجود فضایی پشت کاوشگر روزتا به دام افتاد
  شناسایی نیتروژن در دنباله دار فضاپیمای روزتا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان