امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اختروش ها داستانِ انبساطِ سریعِ جهان را نشان دادند!

#1
ستاره شناسان با بررسیِ ۱۴۰.۰۰۰ جرمی که اختروش* نامیده می شوند (کهکشان هایی با یک سیاهچاله ی فعال در مراکزشان)، سرعت انبساط جهان – نه در حال حاضر بلکه در ۱۰.۸ میلیارد سال پیش را ترسیم کردند.
اختروش ها داستانِ انبساطِ سریعِ جهان را نشان دادند! 1
شتاب و گسترش جهان. اعتبار تصویر: NASA / WMAP
به گزارش بیگ بنگ، گروه های علمی بیان کردند که این اندازه گیری در واقع دقیق ترین اندازه گیری سرعت انبساط جهان در هر نقطه از زمان است و محاسبات نشان می دهد که جهان به میزان ۱% در هر ۴۴ میلیون سال منبسط شده است (به گفته ی دانشمندان این رقم با ۲% دقت بدست آمده است). اندرو فونت-ریبر از آزمایشگاه ملی لارنس برکلی که مسئول یکی از دو تحلیل بود بیان کرد: «اگر به زمانی برگردیم که کهکشان ها سه برابر به هم نزدیکتر بودند، مشاهده می کنیم که یک جفت کهکشان در طول یک میلیون سال نوری در اثر انبساط جهان، با سرعت ۶۸ کیلومتر در ثانیه از هم جدا شده اند».

محققان از تلسکوپی که پروژه اسلون برای نقشه‌برداری دیجیتالی از آسمان نامیده می شود و از تلسکوپی ۲.۵ متری در رصدخانه آپاچی پوینت در نیومکزیکو بهره گرفتند. این کشف در حین طیف سنجی نوسانِ باریونِ اسلو یا BOSS صورت گرفت و هدف آن، بدست آوردن اطلاعاتی در مورد انبساط و تسریع جهان بود. محققان پروژه اسلون بیان کردند: «BOSS سرعت انبساط را با اندازه گیری نوسانات صوتی باریون (BAO) در یک زمان مشخص در جهان تعیین کرد؛ این نوسانات در واقع یک اثر در نحوه ی توزیعِ ماده میباشند و از امواج صوتی در جهان اولیه آمده اند. این مشخصات در توزیعِ کهکشان ها، اختروش ها و هیدروژن بین کهکشانی در کیهان قابل مشاهده است.»

فونت-ریبرا و همکارانش چگونگیِ توزیع اختروش ها در گاز هیدروژن را بررسی کردند تا فاصله ی آنها را محاسبه کنند. تحلیل های دیگر به رهبریِ تیموتی دیلوباک (مرکز در فرانسه) گاز هیدروژن را بررسی تا الگوها را مشاهده کنند و توزیع جرم را اندازه گیری نمایند. اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقِ گروه فونت ریبرا را می توانید در نسخه ی Arxiv مشاهده کنید.

* اختروش (Quasar) یا کوازار یک هستهٔ فعال به شدت نورانی و دوردست است که متعلق به یک کهکشان جوان می‌باشد. اختروش‌ها پیشتر به عنوان منابع انرژی الکترومغناطیسی شامل امواج رادیویی و نور مرئی با انتقال به سرخ زیاد شناخته می‌شدند که به ستاره ها شبیه بودند باوجود بحث‌های مختلف بر سر وجودیت این شئ آسمانی همگی دانشمندان به یک توافق علمی رسیدند که یک اختروش هاله متراکم شده ماده‌است که ابر سیاهچاله یک کهکشان جوان را احاطه کرده‌است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عکس های خورشیدگرفتگی اول تیر ۹۹ در ایران و جهان
  چرا جهان هستی وجود دارد؟
  دانشمندان علت شکل دنباله‌دار ۶۷P را توضیح دادند
  جهان حبابی ما به سمت ابعاد بالاتر پیش می‌رود!
  آیا جهان ما بیش از سه بُعد دارد؟
  عمیق‌ترین تصویر ثبت شده از جهان!
  سحابی ِ که سرنوشت خورشید را نشان می‌دهد
  پیدا شدن سرنخی از راز اختروش های چشمک زن
  آیا جهان ما یکی از بی نهایت جهان موجود است؟
  طولانی‌ترین کسوف جهان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان