امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بریتانیایی‌ها جایگزین قدرتمندی برای GPS امروزی ساختند

#1
تعدادی از دانشمندان بریتانیایی معتقدند که یافته‌های جدید آن‌ها می‌تواند 3 تا 5 سال دیگر جایگزین بسیار مناسبی برای سیستم‌های GPS آمریکایی تولید کند. سیستم جدید که فعلا با نام Quantum Compass یا قطب‌نمای کوانتومی شناخته می‌شود مشکلات و آسیب‌پذیری‌های GPS را ندارد و قرار است ابتدا در خدمت ارتش بریتانیا درآید و در مرحله بعد به اسمارت‌فون‌ها نیز راه پیدا کند.

وزارت دفاع بریتانیا با صرف میلیون‌ها پوند قصد دارد این سیستم را برای زیردریایی‌های خود تولید کند. از قرار معلوم GPS در زیر دریا نیز کار نمی‌کند و در حال حاضر زیردریایی‌ها به ناچار از سیستم‌های شتاب‌سنج برای ثبت مسیرهای حرکت خود استفاده می‌کند.

بریتانیایی‌ها جایگزین قدرتمندی برای GPS امروزی ساختند 1

طرح محققین وزارت دفاع بریتانیا از ایده‌ای استفاده شده که توانست جایزه نوبل را برای ارائه‌کننده آن به ارمغان بیاورد. این کشف نشان می‌دهد که با استفاده از لیزری خاص امکان حبس و سپس کاهش دمای تعداد بسیار زیادی از اتم‌ها تا کمتر از یک میلیونم درجه بالای صفر مطلق در یک محیط خلأ وجود دارد.

این اتم‌ها در پایین‌ترین میزان انرژی خود، تبدیل به سردترین ماده دنیا می‌شوند و چنین اتم‌های با انرژی فوق‌العاده پایین، چنان حساس هستند که نسبت به تغییر در میدان مغناطیسی و جاذبه زمین واکنش نشان می‌دهند. حال اگر این اتم‌ها در یک دستگاه کوچک جمع‌آوری شوند، به دانشمندان اجازه می‌دهد که از راه‌های بسیار دور نیز تغییرات حرکتی آن‌ها را بررسی و مکان فرد یا وسیله‌ای را با کمترین میزان خطا نمایش دهند.

محققین بریتانیایی در حال حاضر توانسته‌اند این سیستم راهبری کوانتومی را در ابعاد یک متر بسازند و مرحله بعد کوچک‌تر کردن سایز آن است تا نه تنها کشتی‌ها و زیردریایی‌ها که سربازان نیز از آن استفاده کنند.

این قطب‌نماهای کوانتومی برخلاف GPS امکان دست‌کاری توسط هکرها را ندارند. مقامات آمریکایی بارها به خطر حملات سایبری علیه سیستم GPS کنونی هشدار داده‌اند. همچنین دانشمندان معتقدند که با استفاده از چنین سیستمی می‌توان دقیق‌ترین ساعت‌های اتمیک دنیا را نیز تولید کرد.

بریتانیا تاکنون 270 میلیون پوند برای تحقیق و توسعه این طرح هزینه کرده است که در نهایت با ورود این فناوری به بازار اسمارت‌فون‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی، چندین و چند برابر این پول بازگردانده می‌شود. نکته جالب اینجاست که تاکنون شرکت‌های نوکیا، هیتاچی و توشیبا نیز به این پروژه نسبت داده شده‌اند.
  Heart B0z0rG Heart
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان