امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دختران تحصیل کرده مجرد می ماند

#1
Heart 
بر اساس آمار، نزدیک به یک میلیون دختر بالای ۳۰ سال اصلا ازدواج نکرده در ایران زندگی می کنند که از مرز ۳۰ سالگی گذشته اند.

با این حال برخی منابع غیر موثق شمار این افراد را تا سه میلیون نفر تخمین زده اند. بنابراین گزارش، بررسی آمارهای مرکز آمار ایران حاکی از این است که میزان دختران هرگز ازدواج نکرده دارای تحصیلات متوسطه از ۲۶درصد در سال ۷۵ به ۴۲درصد در سال ۸۵ رسیده است.

نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که بالا رفتن سطح تحصیلات باعث تجرد در دختران کشور شده است و موجب ‌شده تا دختران کمتر به ازدواج تن دهند. اردشیر انتظاری آسیب‌شناس با بیان اینکه زنان ۶۷ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی را تشکیل می‌دهند گفت: حضور ۶۷ درصدی خانم‌ها در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها از این جهت مشکل‌زا دیده می‌شود که در عرضه نیروی کارشناسی در کشور، نیروی کارشناسی خانم‌ها بر نیروی کارشناسی آقایان غلبه پیدا می‌کند که این مشکلاتی را در عرصه فرهنگ جامعه ایرانی دارد؛ چرا که در جامعه ایرانی معمولاً مرد، مسئول تأمین معاش خانواده است.

انتظاری افزود: در صورتی که غلبه دانشجویان مقطع کارشناسی با خانم‌ها باشد، با وجود اینکه خانم‌ها مسئول تأمین معاش نیستند اما نسبت جنسیتی اشتغال به نفع خانم‌ها تغییر می‌کند و منجر به تشدید آسیب بیکاری برای آقایان می‌شود. تغییر نسبت جنسیتی به نفع خانم‌ها را بخصوص در مشاغل دفتری و دولتی داشته‌ایم.

وی افزایش سن ازدواج در جامعه را آسیب دیگر بیشتر بودن نسبت دختران در ترکیب جنسیتی دانشگاه‌ها دانست و گفت: غلبه خانم‌ها در ترکیب جنسیتی دانشجویان منجر به محدودتر شدن دایره همسرگزینی برای خانم‌ها می‌شود. دختری که مدرک لیسانس اخذ می‌کند دیگر تمامی پسرانی که تحصیلاتی کمتر از لیسانس دارند از دایره همسرگزینی‌اش خارج می‌شوند و این باعث می‌شود فرصت ازدواج برای دخترانی که تحصیلات بالاتری دارند کمتر شود.

این آسیب‌شناس با بیان اینکه «دختر دیپلمه بیشتر فرصت ازدواج دارد تا دختر لیسانسه» گفت: وقتی شاهد زیاد شدن تعداد دختران تحصیلکرده باشیم، یک موقع به جایی می‌رسیم که اساساً دیگر ازدواج برایشان اتفاق نمی‌افتد و این دختران به مرحله «تجرد قطعی» می رسند. مشکل «تجرد قطعی» را در حال حاضر داریم چرا که دختران زیادی داریم که تحصیلکرده و شاغل هم هستند ولی مجردند.

انتظاری برای ریشه‌یابی افزایش سهم دختران در جمعیت دانشجویی کشور به ویژگی‌های نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در مدارس دخترانه معلمان غالباً زن هستند و معلمان زن از رضایت شغلی بیشتری نسبت به معلمان مرد برخوردارند و این بر روی افزایش کارایی و بهره‌وری آموزشی در مدارس دخترانه موثر است بنابراین محصلانی که از مدارس دخترانه خارج می‌شوند در کنکور موفق‌تر ظاهر می‌شوند.

وی تأکید کرد: طرح موضوع بالاتر بودن بهره‌وری آموزشی مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه، به معنای این نیست که برای تناسب قبولی دختران و پسران در کنکور باید به سمت کاهش بهره‌وری مدارس دخترانه برویم بلکه راهکار این است که اشکال در مدارس پسرانه را برطرف کنیم و مشکلات رضایت شغلی معلمان مرد در مدارس پسرانه را حل کنیم تا بهره‌وری در مدارس پسرانه نیز افزایش پیدا کند و پسران در رقابت با دختران کم نیاورند.

امیر حسین بانکی پور، کارشناس مسائل خانواده و استاد دانشگاه مساله ازدواج دختران ۲۵ سال به بالا را یکی از نقاط بحرانی در امر ازدواج عنوان و با اشاره به متوسط اختلاف سن ۴ساله بین دختر و پسر، تصریح کرد: تعداد دختران مجرد ۲۵ سال به بالا دو برابر پسران مجرد است. وی در این‌باره تصریح کرد: آمار می‌گوید تعداد دختران ازدواج نکرده ۲ برابر پسران است که در عمل با یک مسئله ۳ برابر مواجه خواهیم شد.

وی در این باره توضیح داد: پسرانی که از سن ۳۱ سال عبور می کنند رغبت به ازدواج در آنها کم می‌شود و از سویی عده زیادی هم تمایل به ازدواج با سنین پایین را دارند. وی ازدواج موقت را چاره این بحران ندانست و گفت: ازدواج موقت خانواده‌های دیگر را نیز به خطر می‌اندازد و کسانی که در دوره‌های مختلفی برای مطرح کردن این امر خیز برداشتند، اگرچه در زمان خود از رده‌های بالای حکومتی بودند اما با شکست مواجه شدند. فرهنگ ما به این راحتی ازدواج موقت را نمی پذیرد.

وی در این‌باره افزود: این موضوع در جامعه نگران‌کننده است و دختران و زنان تمایل چندانی برای این کار نداشته و اینگونه ازدواج را در شان خود نمی‌دانند در حالی مردانی که ازدواج کرده‌اند به نسبت مردانی که اصلا ازدواج نکرده‌‌اند، به مراتب از امنیت و سلامت روحی – روانی بالاتری برخوردار هستند. معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اعلام اینکه اختلاف میانگین سنی دختران و پسران در ازدواج همچنان پنج سال باقی مانده است، گفت: تا ده سال آینده یک میلیون دختر به جمعیت تجرد قطعی کشور افزوده می شود.

شهلا کاظمی با بیان این مطلب افزود: مشکل فعلی جامعه ما این است که مردان ما با دخترانی در سنین پایین تر ازدواج می کنند و تنها راه حل مشکل تجرد قطعی دختران این است که همسن گزینی همسری در کشور رخ دهد چرا که اگر تعداد پسران در سن ازدواج را با دختران در آستانه ازدواج با فاصله سنی دو یا سه سال نیز در نظر بگیریم تعداد دخترهایی که مجرد باقی می مانند، کمتر می شود.

کاظمی پور با بیان این که هم اکنون تعداد دختران مجرد ۱۵ تا ۱۹ ساله از میزان پسرهای مجرد ۱۵ تا ۱۹ ساله کمتر است، ادامه داد: در تمامی رده های سنی تعداد دختران مجرد همان رنج سنی از میزان پسران مجرد کمتر است. وی تاکید کرد: ولی به دلیل این که بین سن ازدواج دختران و پسرها به طور متوسط پنج سال فاصله وجود دارد در مقایسه تعداد دخترهای مجرد ۱۵ تا ۳۵ ساله با پسرهای مجرد ۲۰ تا ۴۰ ساله، تعداد دختران حدود یک میلیون نفر بیشتر است.
دختران تحصیل کرده مجرد می ماند 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Titiw ، Alijah-1994 ، L²evi ، TARA* ، Vampire2 ، an idiot ، ✖ƇRAzƳ ƤRιƝƇƐSѕ✖ ، -Nᴇɢᴀʀ- ، Y.a.S.a.M.i.N ، نفس. ، مهربان ترین دختر دنیا ، Navisa. ، ❤R@TA❤ ، sadeq sm
آگهی
#2
قبل اینکه بیام تو موضوع گفتم مال شماس خحخ درست درومد...
چه درس خونده چه بی سواد شوهر کو تو این دوره زمونه:p319:
دختران تحصیل کرده مجرد می ماند 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘PETER✘
#3
خب بِمانندBig Grin
به ما چه
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘PETER✘
#4
چون اينجور دختراي تحصيل كرده عقلشون كار ميكنه
و دستي دستي خودشونو بدبخت نميكنن
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘PETER✘
#5
(03-07-2014، 14:19)Apple 50 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
چون اينجور دختراي تحصيل كرده عقلشون كار ميكنه
و دستي دستي خودشونو بدبخت نميكنن
باهات موافقم
اموزش هنر رزمی نینجوتسو
توسط:سنسی فاطمه والی پور -مربی رسمی سبک جهانی نینجوتسو -دارنده دان4 و مدرک جهانی از کشور ژاپن -عضو کمیته فنی سبک کشور
اموزش ها شامله:
سلاح سرد(چوب،شمشیر،نانچیگو و...)-چندین شیوه مبارزه حرفه ای-آکربات رزمی از مبتدی تا پیشرفته
مرین های سنتی ویزه نینجاها
ادرس: همت غرب،بعد از ستاری،خیابان کبیری طامه (شاهین شمالی) خیابان چمران،مجموعه فرهنگی ورزشی سر خپوشان آریا
تلفن:
09108724145





پاسخ
 سپاس شده توسط ✘PETER✘
#6
خو اگه ازدواج کنن چی میشه؟


ینی اونایی ک الان شوهر دارن بی عقلن؟؟Dodgy

(03-07-2014، 14:54)nightwing نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(03-07-2014، 14:19)Apple 50 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
چون اينجور دختراي تحصيل كرده عقلشون كار ميكنه
و دستي دستي خودشونو بدبخت نميكنن
باهات موافقم
من موافق نیستم!
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘PETER✘
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  این دختر خودشو شبیه شخصیت ها کارتونی کرده است!+عکس
  هدیه ی خوب من؛برای همه ی دختران انجمن فلشخور
  40کار که دختران نمیتوانند انجام بدهند
Rainbow پاسخ هایی علمی به سؤالاتی که همیشه ذهن تان را مشغول کرده اند
  بزرگترین ضربه ای که این روزها کرونا،یا شرایط و مشکلات دیگه بهت وارد کرده چی بوده؟
  تاحالا شده از کسی که بهت خیلی بد کرده انتقام بگیری؟چجوری؟
  به نظرتون پسر خیانت کرده یا دختر
  یعنی نیاییی؟؟؟؟؟تا اینجاییی که عمر کرده مفت بود!!!یه کلیک کن بپر توو!!!!پشیمون نمیشی
  بیا تو تا راحتشی (فوضلیت قول کرده)همون کودمو هستی اما سری دومش
  تالا کسی مردونگی کرده یانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان