امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حمله به بندر باری

#1
در تاریخ 2 دسامبر سال 1943 حمله ای توسط نیروی هوای المان (لوف وافه) به شهر بندری باری (Bari) ایتالیا صورت گرفت که در این نبرد 27 کشتی متفقین دچار خسارت شدید شد بر اثر این خسارت ها 17 کشتی متفقین غرق شد . یکی از این کشتی ها کشتی امریکای اس اس جان هاروی (SS John Harvey) بود (کشتی جان هاروی توسط شرکت کشتی سازی کارولینای شمالی در ویلمینگتون کارولینای شمالی ساخته شده است، و در تاریخ 9 ژانویه 1943 راه اندازی شد. این کشتی به ظرفیت 10685 تن بار و قادر به حمل 504 سرباز بوده. ) که بارش محموله سری از گاز خردل (این گاز شیمایی عامل تاول زا است) بود. که بر اثر غرق شدن این کشتی خردل مایع به درون اب دریا نشت و ابری از بخار گاز خردل را بروی شهر باری ایجاد شد. این حادثه پرده از جنایت دیگری از متفقین برداشت.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حمله به بندر باری 1



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حمله به بندر باری 1
در اوت 1943 ریس جمهور امریکا روزولت دستور انتقال محموله سری از مهمات شیمیای حاوی گاز خردل را به مقصد دریایی مدیترانه صادر کرد.در 18 نوامبر سال 1943 کشتی جان هاروی(SS John Harvey) به کاپیتانی Elwin Knowles F از بندر وهران الجزایر با محموله 2000 بمب M47A1 حاوی مواد شیمایی خردل به طرف شهر بندری باری (این شهر مرکز استان باری (Bari) و ناحیه اپولیا (Apulia) است این ناحه واقع در جنوب خاوری ایتالیا در کنار دریای ادریاتیک است) حرکت کرد .(بمب های M47A1 حاوی 60 – 70 پوند معادل 27 -32 کیلو گرم مایع گاز خردل بود).پس از ایستادن در بندر سیسل ایتالیا برای بازرسی یک افسر متخصص مواد شیمیای به طرف تنگه Otranto حرکت کرد و در تاریخ 26 نوامبر به بندر باری رسید ولی بعلت حجم زیاد تخلیه بار کشتی های دیگر مجبور شد منتظر بماند برای تخلیه بارش شد.
چند روز بعد در 2 دسامبرسال 1943 تعداد 105 هواپیمای مدل Junkers Ju 88 به شهر بندری باری حمله کردند مدت این حمله کمی بیشتر از یک ساعت ادامه داشت بر اثر این حمله 1000 نفر از پرسنل دریایی متفقین کشته شدند .17 کشتی بلا فاصله غرق شده و 20 کشتی دچار اسیب شدید شد. شدت این حمله انقدر بود که متفقین انرا پرل هاربر کوچک نامیدند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حمله به بندر باری 1
کشتی جان هاروی که منتظر تخلیه در بندر باری(Bari) لنگر انداخته بود بر اثر انفجار شدیدی غرق شد و مقادیر زیادی از بار محموله ان که گاز خردل بود به صورت مایع وارد اب دریا شد بر اثر این حادثه ابری از بخار گاز خردل بروی شهر باری شگل گرفت . در ساعات اولیه تعدا 628 نفر از نظامیان متفقین با علائم مسمومیت با گاز خردل به بیمارستان های شهر انتقال یافت تعداد 83 نفر بر اثر این جراحات جان خود را از دست دادند. شدت گسترش این گاز به انداز ه ای بود که پرسنل کشتی های که توانسته بودن از حمله هوای جان سالم به در ببرند و به بیرون از بندر فرار کرده بودند نیز دچاره سوختگی شیمیای و کوری شدند.
پس از این حمله فرماندهان متفقین سعی بر سرپوش گذاشتن بر این حادثه را داشتند اما حضور تعداد زیاد شاهدان باعث شد که ستاد ارتش امریکا در ماه فوریه سال 1944 در بیانیه ای اعتراف به اتفاق افتادن این حادثه کرده و در این بیانیه تاکید کند که هرگز قصد حمله شیمیای را نداشته و تنها هدفش پاسخگوی در صورت حمله شیمیایی المان بوده است.(اما شواهد نشان می دهد هدف متفقین غربی استفاده از سلاح شیمیای در صورت به درازا کشیدن نبرد در ایتالیا و جلوگیری از عقب افتادن متفقین غربی از شوروی بوده است).
این مخفی کاری ها و سرپوش گذاشتن تا سال ها پس از جنگ نیز ادامه داشته است بر اثر همین مخفی کاری هیچ اماری از میزان تلفات و جراحات مردم عادی ساکن در شهر باری وجود ندارد(در هنگام حمله حداقل 250000 نفر در شهر بوده اند)
پرونده های مربوط به عملیات های نظامی امریکا در سال 1959 از حالت محرمانه خارج شد اما جزیات این حادثه تا سال 1967 همچنان مخفی بود .بلاخر در سال 1986 دولت های متفقین حاظر شدند به بازماندگان این حادثه خسارت پرداخت کنند…


منبع:نازی.سنتر
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط 1939
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان