امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

منطقه گردشگری نجوم سه قلعه (رصد ستارگان در کویر)

#1
شهر سه قلعه از توابع شهرستان سرایان در شمال غرب استان خراسان جنوبی در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار گرفته است که بر اساس بررسی های به عمل آمده توسط جناب آقای مطیعی مدیر محترم شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به دلایل ذیل دارای قابلیت های منطقه نمونه گردشگری می باشد:
 
-دارا بودن آسمانی پر ستاره و تاریک
طبق دادهای گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در مکان سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر 2/7 میسر است که با توجه به حد قدر تاریکترین نقاط سیاره زمین (حدود 5/7) مکان مورد نظر یکی از تاریکترین و پرستاره ترین نقاط سیاره ما به حساب می آید. همچنین مطابق بررسی های صورت گرفته، رصدگاه سه قلعه از بابت دیگر شاخص های مؤثر بر انتخاب یک مکان جهت انجام رصدهای تخصصی آسمان از جمله شاخص seeing، سرعت باد، ارتفاع و.. در وضعیتی قابل قبول برای استقرار تلسکوپ هایی دست کم با قطر شیئی یک متر (بسیار بزرگتر از تلسکوپ های مورد استفاده ستارشناسان آماتور) قرار دارد.
 
-منطقه سه قلعه دارای ابر ناکی بسیار کم و در نتیجه تعداد شب هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره شناسان آماتور می باشد. تجربیات موجود در شب های رصدی برگزار شده در این مکان، از جمله نهمین رقابت رصدی مسیه ایران، گویای آن است که در زمانی که به علت طوفان و گرد و غبار امکان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره شناسان آماتور شبی پر ستاره و رصدی به یاد ماندنی را در این مکان تجربه می کنند.
 
-منطقه پیش بینی شده با وجود واقع شدن در مکانی بکر، از بالاترین سطح امنیت و همکاری توسط جوامع ومسئولین محلی به خصوص در بخش و شهر سه قلعه و شهرستان سرایان برخوردار است.
 
-منطقه سه قلعه از نظر هوایی و زمینی، می توان یکی از در دسترس ترین نقاط دارای آسمانی تاریک پرستاره در کشور عزیزمان دانست.
 
وجود جاذبه های گردشگری مکمل در منطقه نیز نظیر کویرهایی که با چشم اندازهای زیبا و معماری کویری، سنت هایی کهن، مردمی میهمان نواز و.. همگی منطقه پیش بینی شده در سه قلعه را به بهشتی برای گردشگران نجومی تبدیل نموده اند. حضور جمع کثیری از ستاره شناسان آماتور فعال به ویژه در مناطقی مانند کلان شهر مشهد و استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، امکان نزدیکی این سایت گردشگری نجومی را به تعدادی از بازارهای هدف گردشگری در مقیاس پایدار محلی و در نتیجه زمینه حضور تقریباً ثابت، گروهی قابل توجه از گردشگران نجومی را در منطقه فراهم نموده است.
منطقه گردشگری نجوم سه قلعه (رصد ستارگان در کویر) 1
 
منطقه گردشگری نجوم سه قلعه (رصد ستارگان در کویر) 1
 
منطقه گردشگری نجوم سه قلعه (رصد ستارگان در کویر) 1
 
منطقه گردشگری نجوم سه قلعه (رصد ستارگان در کویر) 1
 
منطقه گردشگری نجوم سه قلعه (رصد ستارگان در کویر) 1
منطقه گردشگری نجوم سه قلعه (رصد ستارگان در کویر) 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان