امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زیبایی فراموش شده برج بابل + تصاویر

#1
زیبایی فراموش شده برج بابل + تصاویر 1
[rtl]دیگر به دیدن خرابه های تاریخی عادت کرده ایم. وقتی به دیدار میراث معماری کشورمان می رویم انگار نه انگار که این ها تکه ای از تاریخ و فرهنگمان را به همراه دارند.[/rtl]
[rtl]
ظاهرشان بیشتر به بنایی متروکه می ماند که جایگاه انباشتن زباله ها شده و تن دیوارهایشان صفحه یادگاری نویسی آدم هایی که می خواهند با نوشتن نام در کنار این بناها به ماندگاری برسند. این داستان تکراری این بار اما درباره یکی از شاهکارهای معماری شمال کشور اتفاق افتاده. سرانجامی که ˝برج دیدبانی کاخ بابل˝ را بدل به مخربه ای کرده که امروز جان پناه کارگران ساختمانی است.

برج دیدبانی کاخ بابل که اکنون در مرکز شهر بابل و در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر واقع شده یکی از معماری های مهم دوره پهلوی نخست در شمال کشور است که از المان های هویتی این شهرستان به شمار می رود. با وجود این میزان اهمیت، این بنای معمارانه با عمری نزدیک به یک قرن، این روزها به حدی دچار تخریب و دست اندازی شده که دیگر نه گردشگری از آن بازدید می کند و نه می توان آن را نگین معماری شهرستان بابل به حساب آورد.

[/rtl]
زیبایی فراموش شده برج بابل + تصاویر 1
زیبایی فراموش شده برج بابل
[rtl][size][font]
علیرضا صادقی امیری، دبیر انجمن جوانان سپید پارس اعلام خبر تخریب این اثر معماری در بابل می گوید: برج دیدبانی کاخ بابل به شماره 1528 در تاریخ ۱۳۵۲/۱۰/۰۸ خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما، شکستگی درهای ورودی و پنجره های برج، بهانه ای شده است برای تجمیع زباله و حضور کارگران فصلی در فضای داخلی آن تا جایی که گردشگران این شهر، در حین عبور از اصلی ترین بلوار بابل، از دیدن این اثر معماری خودداری می کنند.
به گفته او اگر نمی توان مسئول این همه ویرانی و تخریب را مدیران و کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست پس چه کسی باید پاسخگوی از بین رفتن میراث معماری تاریخ ما باشد.

[/font][/size][/rtl]
زیبایی فراموش شده برج بابل + تصاویر 1
زیبایی فراموش شده برج بابل
[rtl][size][font]
 با وجود این که بر اساس مواد 558 ، 560 و 568 قانون مجازات اسلامی تخریب و دست اندازی به آثار تاریخی ثبت شده در سیاهه ملی کشور، جرم محسوب شده اما سکوت در برابر چنین جرائمی سالهاست که به عنوان روش سازمان میراث فرهنگی در مواجهه با تخریب آثار معماری کشور وجود داشته اما به نظر می رسد در دوره جدید مدیریت سازمان، رسیدگی به مشکلاتی از این دست نیاز به زمان بیشتری دارد.

دبیر انجمن جوانان سپید پارس در ادامه به پیگیری سازمان های مردم نهاد و دوست دار میراث فرهنگی برای تغییر کاربری بنا و تبدیل کردن آن به گالری و نمایشگاه های صنایع دستی اشاره می کند و تاکید می کند: در این رابطه تا کنون هیچ گونه پاسخی از سوی دستگاه های متولی و اجرایی داده نشده است. به گفته او باید هرچه زودتر در راستای ایجاد آگاهی و دانش برای شناخت ارزش های ملی، فرهنگی و اقتصادی این بنا اقدام شود تا مردم شهر بابل و مسئولان این شهر در راستای صیانت از این اثر تاریخی و دیگر آثار شهرستان تاریخی بابل اقدام کنند.

[/font][/size][/rtl]
زیبایی فراموش شده برج بابل + تصاویر 1
[rtl][size][font]
[/font][/size][/rtl]
زیبایی فراموش شده برج بابل
[rtl][size][font]
شهرستان بابل با پیشینه سه هزار و اندی ساله خود، همیشه یکی از مناطق مهم و تاثیر گذار در حوزه اپاختر ایران و در برخی از دوران های تاریخی در کشور بوده به طوری که در این شهرستان بیش از 90 اثر ملی وجود دارد که برخی قدمت شان به هزاره های پیش از زایش رسیده و برخی از این آثار معماری در دوران پهلوی نخست به وجود آمده اند. با این همه، توانمندی و دیرینگی تاریخی این شهر باعث نشده که در طول سالهای اخیر، وضعیت نگاهداری و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی در این شهرستان بهبود پیدا کند.
[/font][/size][/rtl]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زن جگرخوار (حادثه ای فراموش نشدنی در تاریخ غرب)
  امپراتوری بابل نو
  جشن وخشنکام یکی از جشن های فراموش شده ایرانی
  جنایتکارانی که فراموش شدند/ ۱۵ هزار بمب در ۱8 دقيقه
  معیار های زیبایی در گذشته
  کسب و کارهای فراموش شده
  معیارهای زیبایی در ایران و جهان در طول تاریخ
  سخنان زیبایی از بزرگان جهان در خصوص کوروش کبیر(اولین حکمران ایران)
  جشن فراموش شده ایرانی:جشن بهمنگان
  تمدن بابل... .. .

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان